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 Az Európai Unió – egyelőre – elvetette azt a javaslatot, hogy leállítsák az orosz olaj- és gázimportot. Ennek okaira remekül rávilágít a Transport & Environment legfrissebb tanulmánya. Döbbenetes számok következnek! Feneketlen bendő Az EU országainak közlekedési szektora évente mintegy 350 millió tonna kőolajat emészt fel – 2020 természetesen kivétel volt a vírushelyzet miatt. Ennek legnagyobb része, közel 77%-a, a közúti fuvarozás, illetve közlekedés. Az EU közlekedési szektorának kőolaj felhasználása. Világoskék: hajózás, kék: légiközlekedés, sötétkét közút, narancssárga: egyéb. Forrás: T&E, Eurostat A közlekedés egyébként a teljes kőolaj fogyasztás kétharmadáért felelős, az ipar csak ötödét teszi ki az igénynek, míg minden más felhasználási forma kevesebb, mint 14%-ot jelent a tortából. Mire használja az EU az olajat? A bal oldali grafikonon a világoskék a közlekedés, kék az ipar, sötétkék az egyéb. Forrás: T&E, Eurostat Kérdés, honnan fedezi az EU ezt az igényt? Régebben jelentősebb részt tett ki a belföldi termelés kontinensünkön, de mára ezek a kőolajkészletek vagy kiapadtak, vagy árban nem versenyképesek, így az Unió a szükséglet 97%-át importból szerzi be. Az orosz nyersolaj import aránya az EU éves behozatalában. Forrás: T&E, Eurostat 2020-ban 113 millió tonna érkezett ehhez Oroszországból, ami a teljes import negyedét, egészen pontosan 25,68%-át tette ki. Melyik ország, az éves felhasználásának hány százalékát fedezi orosz kőolajimportból? 2020-as adatok, kivéve az Egyesült Királyságot, ahol 2019-et látjuk. forrás: T&E, Eurostat. A 25% sok, de nem tűnik más forrásból pótolhatatlan mennyiségnek. A földgázzal ellentétben, amely csővezetékeken érkezik, az olaj 92-96%-a hajókon fut be a különböző terminálokba. Így ez más kitermelőktől – legalábbis technikailag – pótolható lenne, ha beszüntetnénk az orosz importot. Ennek nyilván komoly ára lenne, hiszen hatalmas mennyiséget kellene beszerezni a világpiacról, ami felhajtaná az árakat. A problémát fokozza, hogy az egyes országok importjában eltérő az orosz arány, és amíg a lengyeleknél ez 67,5%, a szlovákoknál 78,4%, hazánkban pedig 44,6%, addig nem valószínű, hogy ezek a tagállamok a többiekkel együtt szavaznának, ha csak nem kapnának garanciákat arra, hogy ezért majd kompenzálják őket. Az EU olajimportjának útja. Kék: import terminálok, narancs: export terminálok, fekete: finomítók, fekete szaggatott: kőolaj vezetékek Oroszországból. Forrás: T&E A nyersolaj behozatalban egyébként, ha a mennyiségeket nézzük, Németország áll az élen, évi 28 millió tonna orosz importtal, hazánk a tizedik helyen van 3,72 millió tonnával. Hány millió tonna orosz nyersolajat importálnak az EU országai évente? Forrás: T&E, Eurostat. Gazdasági atombomba Az orosz kőolajimport leállítása valóságos gazdasági atomfegyver az EU kezében. Oroszország éves teljes nyersanyagexportja 2021-ben 492 milliárd dollárt tett ki, aminek a felét az olaj és gázexport adta. Ez közel 250 milliárd dollár, azaz 86 ezer milliárd forint, ami hazánk 3,5 évi költségvetése. Ez egy nagy szám, de ne felejtsük el, Oroszország egy 145 millió lakosú ország. Az EU és az Egyesült Királyság együtt közel 50%-át teszik ki az orosz energiaexport felvevőpiacának. Hogyan oszlik meg az orosz energia export? Forrás: T&E, WITS A teljes energia export 75%-át a nyers, illetve finomított olaj termékek teszik ki, ez mintegy 180 milliárd dollár. Oroszország éves gáz és olaj exportja. A kék színnel jelölt összegek a nyers és finomított olajat, a zöld a gázt jelenti. Forrás: T&E, Reuters Ezt azt jelenti, hogy még ha az EU nem is tudna lemondani az évi 43,4 milliárd dollárnyi gáz importjáról, a kőolaj és kőolajszármazékok behozatalának leállítása napi 285 millió, évi 104 milliárd dolláros, azaz 36 ezer milliárd forintos lyukat ütne az orosz költségvetésen. Az olaj importjának leállítása azt jelentené, hogy Oroszország csak nagyon nyomott áron tudná eladni készleteit más országoknak, már ha Kínán kívül egyáltalán szóba állna velük valaki. Ez átmenetileg igen fájdalmas lenne az EU-nak is, mert valószínűleg komoly felárat jelentene, amit csak részben csökkentene Kína kieső arab importja, de utolsó ábránk megmutatja, hogy mennyire hatékonyan zárná el a pénzcsapot az orosz hadsereg finanszírozása előtt. Az EU orosz kőolaj importja (kék vonal) és az orosz hadikiadások (piros vonal), milliárd dollárban. Forrás: T&E. A címlapkép forrása: Vitaly V. Kuzmin, Wikipedia CC 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!