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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ma este Hamburgban végre lerántották a leplet a Volkswagen tisztán elektromos mikrobuszáról, melyet a legendás hippibusz, a T1 transporter ihletett. Az elmúlt néhány hónapban már szivárogtak a hivatalos információk és a fotók. Az eddigiek alapján a vélemények megoszlottak az autóról. Egyesek imádják, mások szerint túlságosan sokat egyszerűsödött a 2016-os CES-en bemutatott Budd-e tanulmányhoz, illetve a 2017-es ID.Buzz koncepcióhoz képest.

Balra az eredeti, jobbra a 2017-ben bemutatott ID.Buzz tanulmány

A bemutatót egy tradicionális helyszínen tartották, abban a dokkban, ahonnan az ős mikrobuszokat az 50-es években hajóval szállították a világ minden tájára, jelenleg pedig Hamburg legnagyobb naperőművének ad helyet. A sztárvendég Ewen McGregor volt, akiről megtudhattuk, hogy gyermekkora óta Volkswagen rajongó és jelenleg is több bogárral, illetve Transporterrel rendelkezik, köztük akad elektromosra átépített példány is.

Ahogy azt már eddig is tudtuk, a forgalmazás a rövidebb tengelytávú, nettó 77 kWh (bruttó 82 kWh) kapacitású akkuval szerelt 5 üléses személyautóval és a teherszállító változattal indul. WLTP hatótávot egyelőre nem kaptunk, de a 0.285 és 0.29 légellenállási együttható impozáns érték (előbbi a személyautóra, utóbbi az áruszállítóra vonatkozó adat).

A  MEB platformra épülő hátsókerekes modellek villanymotorjának 150 kW csúcsteljesítménye sem újdonság, a 170 kW maximális töltési teljesítmény azonban felülmúlja a VW ID.4 vagy a Škoda ENYAQ modellekből ismert 135 kW-os maximumot. Az ID.Buzz akkumulátorának feltöltése 5-ről 80%-ra kb. 30 percet igényel.

 

A töltést az ISO 15118 szabványnak megfelelő Plug&Charge funkcionalitás könnyíti meg, azaz az erre alkalmas töltőknél nincs szükség mobiltelefonos applikációra vagy RFID kártyára a töltés indításához, az a kábel csatlakoztatása után automatikusan indul. Az AC fedélzeti töltő teljesítménye 11 kW.

A bemutató során nagy hangsúlyt kaptak az alapáras vezetéstámogató rendszerek, az elénk lépő gyalogosokra figyelmeztető és vészfékező rendszertől kezdve a sávtartó rendszerig. A járművek nem csak egymással, de a közlekedési infrastruktúrával is képesek kommunikálni a mobiltelefon hálózatoktól függetlenül, amely hatékony baleset-megelőző rendszert eredményezhet. A technológia  elnevezése Car2X.

Az ID.Buzz már a kezdetektől vezeték nélküli szoftverfrissítési (OTA- Over the Air), valamint kétirányú töltéssel érkezik, tehát az autó akkumulátorából képes energiával ellátni az otthonunkat  (V2H).  A későbbiekben érkezik a V2G funkcionalitás, azaz a közcélú hálózatra is képes lesz betáplálni a jármű.

A belső anyagok kiválasztásánál a fenntarthatóság állt a középpontban, kerülték az állati eredetű anyagokat, azaz nincs valódi bőr. A tetőkárpit és az ülések szövete egyaránt újrahasznosított PET palackokből készül.

A személyautó változatban a hátul ülők változtatható színű hangulatvilágítást kapnak. A kilincseket kacsintós smiley teszi barátságosabbá, az autó sziluettje pedig több helyen megjelenik. Az autó többféle kéttónusú fényezéssel megvásárolható, melyeknél a fehér mellett megjelenő szín az utastérben is visszaköszön a műszerfalon és az ülések kárpitján. A csomagtér hatalmas, 5 személy esetén 1121 literes, a hátsó üléssort lehajtva pedig 2205 literre növelhető.

Az ID.Buzz a legnagyobb MEB platformra épülő Volkswagen modell. Az autó négy sarkába kitolt kerekeknek, a kicsi első és hátsó túlnyúlásoknak köszönhetően az autó tágasabb, mint amire a külső méretei alapján számítanánk. A tengelytáv azonos a T6.1 Transporterrel, ami arra utal, hogy a belső méretek is megegyeznek, miközben az ID.Buzz 20 centiméterrel rövidebb. Az elektromos mikrobusz tengelytávolsága 2,88 mm, a hosszúság 4712 mm. A magasság a változattól függően 1937 vagy 1938 mm, a szélesség pedig 1985 mm, amely 81 milliméterrel több, mint a T6.1 szélessége.

A Volkswagen ID.Buzz Cargo változat műszerfala

A kisebb méret városi közlekedésnél különösen praktikus, így az ID.Buzz Cargo változata egy tökéletes, agilis városi áruszállító lehet. Az elektromos mikrobusz fordulóköre csupán 11,1 méter. A Cargo két- vagy háromszemélyes vezetőfülkével egyaránt elérhető. A raktér mérete 4 m3, amely elegendő két euró-raklap számára. A raktér terhelhetősége 600 kg, és a tető is 100 kiló szállítására alkalmas, de a raktérben is szállítható akár 2,65 méter hosszú kisebb csomag, például létra vagy összetekert szőnyeg, ha kihasználjuk a utasülés mögötti ajtót.

Két raklap is elfér a 4 köbméteres raktérben

Az ID.Buzz Európában májustól előrendelhető, az első modellek átadására ősszel számíthatunk.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.