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 Egy lelkes Tesla Model Y tulajdonos úgy döntött, nem nézheti tétlenül, hogy naponta több órát parkoljon autója a napsütésben egy hatalmas tengerparti parkolóban, ezért mobil-árnyékolót épített, ráadásul kilenc darab 175 W-os napelemből, így még napi 32 kilométer ajándék hatótávot is kap napenergiából. Ez még csak a béta verzió, a végleges megoldás ennek több mint háromszorosát termeli majd. Szinte naponta felmerülő kérdés, hogy a villanyautók akkumulátorát miért nem az autó tetejébe integrált napelemekkel töltjük. A rövid válasz, hogy túl kicsi egy személyautó felülete, így csak napi néhány kilométer extra hatótávot nyújtana a költséges megoldás. Egy amerikai Model Y tulajdonos azonban nem nyugodott bele ebbe, és úgy döntött saját kinyitható naperőművet tervez autója tetejére. A jelenlegi, általa béta1-nek nevezett verzió 9 db 175 W-os napelemes panelből áll, így összesen 1575 Wp névleges teljesítménnyel rendelkezik. A napelemeket enyhén módosította, például eltávolította azok szabványos csatlakozóit, hogy összecsukva kisebb helyet foglaljon a csomag a tetőn. Mivel a személyautók tetőcsomagtartójának terhelhetősége általában viszonylag alacsony, a súlycsökkentés érdekében a rendszer váza részben teleszkópos karbonszálas-csövekből, részben fából készült. Egy napos tengerparti parkolóban pillanatok alatt kinyitható a rendszer, az alábbi videóból pedig azt is megtudhatjuk, hogy ügyelt arra, hogy a teleszkópos váz bármikor össze tudjon csúszni, így amennyiben egy figyelmetlen kerékpáros nekiütközne, az ütközés energiájának egy részét a váz összecsúszása emészti fel, ezzel csökkentve a biciklis sérüléseit. A jelenlegi rendszer 5 órás napsütéssel számolva kb. 20 mérföld extra hatótávot biztosít a Teslának, azonban a tetőn lévő összezárt csomag jelentősen rontja az autó aerodinamikáját, így bár pontos mérések egyelőre nem készültek, nagyjából 20%-os hatótávcsökkenést tippel az ezermester tulajdonos. A végleges verzióban a jelenlegi napelemeket nagyobb teljesítményű 440W-os panelek váltanák, így 4 kW fölé növekedne a névleges összteljesítmény, ezen kívül a vázrendszer további könnyítése, az összecsukott rendszer első és hátsó aero-idomokkal ellátása, valamint az akku közvetlen DC töltésének megoldása is szerepel, amivel a jelenlegi körülbelül 20%-os DC-AC-DC átalakítási veszteséget megtakaríthatná. A végleges rendszernél az átlagos napi hatótávnyereség akár 75 mérföldre növekedhet a fejlesztő reményei szerint. Aki kíváncsi mire jut a lelkes villanyautós, a projekt honlapján megadhatja e-mail címét, így a jelentősebb fejlesztésekről értesítést kap majd. Így kerülhet mégis napelem az autókra 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!