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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

Cáfolja a Volkswagen, hogy késne a kisautójuk

elektromos autó

Ahogy azt pár napja megírtuk, egy német autós újság úgy értesült, hogy 2026 májusára csúszik a Volkswagen ID.2 gyártásának kezdete, és ennek oka, hogy az Euro 7 norma megnyirbálása után már nem annyira sürgős a program, nem kell mindenáron, mielőbb gyártásba küldeni az autót.

A vállalat most cáfol, de az is lehet, kommunikációs problémáról van szó.

Nem késik, mindig is így volt

Az Auto Motor und Sport értesülése futótűzként terjedt a médiában, mi is megírtuk pár napja, de most a Volkswagen konszern az Automobilwoche hasábjain kategorikusan cáfolja, hogy csúszásról lenne szó, azt sugallja, mindannyian rosszul emlékszünk, mit ígértek.

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

A bemutatott ID. 2all prototípus szériaverzója a korábbi terveknek megfelelően 2025 végén kerül bemutatásra, és 2026-ban kerül a piacra 25.000 euro alatti áron. Szintén 2026-ban lesz bemutatva az ID. 2all SUV változata, valamint az ID. GRI  koncepcióautó is – nyilatkozta a vállalat a német lap megkeresésére.

A végleges ID. 2 sorozatgyártását 2026 elején kezdi meg a vállalat – erősítette meg a Volkswagen fejlesztéseiért felelős Kai Grünitz a Las Vegasban jelenleg zajló CES kiállításon, és az Automobilwoche riporterének azt is hozzátette, hogy a médiaértesülésekkel szemben nincs szó semmilyen késésről a sorozatgyártás kapcsán.

A szakember azt is elárulta, hogy 2026-ban négy változat lép piacra az autóból, így az ID. 2 és annak SUV változata mellett megérkeznek a Skoda és a Cupra testvérek is – sőt a legelső, amely a kvartettből színre lép, nem is a német, hanem a spanyol márka logóját viseli majd.

Félreértjük, de nem bánják

A fenti polémia kapcsán érdemes kicsit beszélnünk arról, ami úgy általában az új modellek bejelentése kapcsán zajlik az autóiparban, mert nem egyedi esetről van szó.

A rend kedvéért visszamentünk a Volkswagen eredeti 2023-as ID. 2all bejelentésének videójához, hogy meghallgassuk, pontosan hogyan fogalmaztak, és szó szerint valóban nem említettek sorozatgyártást, hanem ezt mondták, hogy az autót 2025-től veszik fel a kínálatba („will be offered from 2025”). A kicsit szerencsétlen megfogalmazást talán még a német vezetők, pontosabban beszédírók pontatlan angoljának számlájára is írhatnánk, de úgy is lehet fogalmazni, hogy német-angol tükörfordításról lehetett szó, és az eredeti nyelven a szándék kicsit más lehetett.

De ennél azért érzésünk szerint kicsit többről van szó.

A bejelentés alatt ugyanis végig hatalmas „2025” évszám világított a színpad képernyőin, és valljuk be, ha nagyon akarják, akkor is fogalmazhattak volna úgy, mint most, hogy 2025 végén bemutatják a szériaválozatot, majd 2026 elején elkezdik gyártani az autót. De nem így tettek.

A probléma eléggé általános a hasonló bejelentések kapcsán, és egyáltalán nem Volkswagen-specifikus. Ha egy autógyártó nem jelöl meg legalább negyedévre, vagy félévre pontos dátumot egy új típus gyártásnak megkezdésére, akkor mindig éljünk a gyanúval, hogy a bejelentett évszám azt jelenti, valamikor annak az évnek a végén kezdődhet majd meg a gyártás, és ne nagyon számítsunk nagy darabszámra a következő év dereka előtt.

A típust váró vásárlók ilyenkor azonban azt hallják, amit hallani szeretnének, és belül ezt úgy fordítják maguknak, hogy, kis túlzással, 2025. január 2-án átvehetik az autót a szalonban. De ha őszinték akarunk lenni, ismerik ezt az emberi reakciót a gyártók is, és bejelentéseiket nem véletlenül hagyják ilyen ködösen, hiszen a pár évvel korábban bemutatott prototípus lényege pont az, hogy ne vedd meg a konkurencia most kapható, vagy jövőre érkező autóját, várj egy pár hónappal tovább a miénkre.

Azt is el kell ismerni, hogy a kézzel épített egy szem prototípus, és a sorozatgyártás megkezdése között számos okból késhet a fejlesztés, ráadásul a gyártás indulása még mindig nem azonos az éves 100 ezres termelési ütemmel, annak elérése további 6-12 hónapot is igényelhet. Az is valószínű, hogy egy új modell forgalmazását nem a legolcsóbb változattal kezdik, nem lepődnénk meg, ha az elsőnek érkező Cupra verzió picit magasabb árral jönne ki, a sportosabb autót kereső, jobban szituált 30-asokat megcélozva.

Ez mind természetes és pont ugyanennyire naivitás 2025 január másodikára várni a Tesla 25 ezres autóját. Annak gyártása is megkezdődhet majd Austinban valamikor 2025 végén, de nem kizárt, hogy Európába majd csak a berlini példányok érkeznek. A német gyár bővítése viszont jó, ha 2025 végére befejeződik, nagy csoda lenne, ha érdemi mennyiségben készülne ott bármi is 2026 előtt. Reálisan nézve, a két gyártó olcsó(bb) kisautója nagyjából egyszerre kerülhet majd az európai vásárlók kezébe.

Megvan az Euro 7 első áldozata: nem jön 2025-ben a Volkswagen olcsó villanyautója

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.