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 Általában igyekszünk a teljesen légből kapott pletykákat mellőzni itt a Villanyautósok.hu oldalain, de most már annyi jel, információ és hírmorzsa mutat egy irányba, hogy szinte biztos: újra sínen van a Model 3 gyártása. Arról pedig már értekeztünk itt párszor az elmúlt hetekben, hogy mennyire jól alakulnak az S és X eladások a 4. negyedévben, de most már van annyi adatunk decemberről, hogy meg merjük kockáztatni: érik a rekord számú eladás a nagyobbik Teslákból is. Kezdjük mindjárt az utóbbival, hiszen itt van több konkrét adat. A Tesla a 3. negyedéves pénzügyi jelentése majd az azt követő konferenciahívás során is beszélt az év végi tervekről és már ekkor jelezték, bár a 3. műszak kivezetése miatt 10%-kal csökkentik az S és az X gyártását, mégis van annyi tartalék a rendszerben, hogy rekord számú kiszállításokat várnak.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 Az októberi és novemberi adatok elemzésekor már jeleztük, hogy az USA és Európa alapján úgy tűnik jól halad a kaliforniai gyártó e cél felé. Most azonban, így december közepén, a legfrissebb norvég adatok alapján meg merjük kockáztatni, hogy rendkívüli események híján szinte biztosan el is érik a tervezett számokat, és meglehet a 2017-es 100,000 S+X. A hét elején készült fotón kb. 700 új Tesla látható amint éppen a hajóról frissen kirakodva várják sorsukat a drammeni kikötőben. Forrás: Electrek A fenti kép eléggé árulkodó, de azért szeretjük ha számok is alátámasztják a feltételezéseket. Nos a teslastats.no (közel) valós idejű számai alapján már kijelenthető, hogy december 14.én megdőlt az amúgy előző rekordnak számító 3. negyedéves értékesítés a skandináv országban. Ráadásul, a hónapnak még nincsen vége, így a szokásos trendek alapján még 7-800 autó leszállítása várható a hátralévő 10 munkanapon. Így álltunk 2017.12.14.-én Norvégiában. Forrás: teslastats.no Itt érdemes emlékeztetni, hogy a 3. negyedév egész Európában is abszolút rekordnak számított, október és november pedig időarányosan messze felülmúlta azt. Talán csak az amerikai eladások voltak kicsit gyengébbek a várakozásoknál, viszont összességében még így is az újabb rekord felé tartottunk. Ez önmagában nagyon jó hír és „békeidőben” már elég is lenne a TSLA részvények szárnyalásához, de tudjuk, hogy most minden szem a Model 3 gyártásán van. Ahogy a cikk elején írtam, igyekszünk nagyon óvatosak lenni a pletykákból történő becsléssel, de a mai napon itt is elértük a kritikus tömeget. Kezdjük talán a leggyengébb „bizonyítékkal”. A szokásos Tesla fórumokat bújva a nyár végén, ősz elején fülsiketítő volt a csend a Model 3 körül. A teslások közössége elég aktív és, a legnagyobb szeretettel mondva, eléggé kocka is, tehát a múlt alapján szinte biztos volt, hogy ahogy az S és az X esetében is, amint felfutnak a szállítások, tele lesznek a szokásos helyek a beszámolókkal, a friss tulajdonosok ujjongó posztjaival és képeivel. De nem volt szinte semmi csak az ordas nagy csend. Model 3-ak és Model X-ek várnak szállításra. Forrás: Reddit, Tesla99 felhasználó. Nemúgy az elmúlt hónapban. Már november közepén beszámoltunk róla, hogy egyre szaporodnak a vadonban elkapott Model 3 alvázszámok és egyre nagyobb és nagyobb sorozatszámokat találtunk. Azóta azonban robbanásszerűen megnőtt az élménybeszámolók száma: nap mint nap több tucat új Model 3 tulajdonos osztja meg örömét a Teslás fórumokon, és a sorozatszámok is 2500 felett járnak. Ez így önmagában elég kevés lenne, de pár lelkes fórumozó írt egy kis botot (mondom, hogy kocka), ami egész nap a TMC, a Reddit, a Teslarati és egyéb hasonló helyek oldalait szkennelve begyűjti a megosztott alvázszámokat és ebből grafikonokat gyárt. A fülön csípett Model 3-ak alvázszám és dátum alapján. forrás: blfire.lima-city.de Itt emlékeztetnék mindenkit, hogy a legmagasabb, utcán elcsípett szám a 2,561-es nem azt jelenti, hogy ennyi Model 3 készült, hiszen a sorozatszámokat véletlenszerű sorrendben osztják ki. Viszont az ebben a pillanatban 399 elcsípett egyedi azonosító alapján a grafikonból egyértelműen látszik, hogy mind az észlelések sűrűsége, mind a számok folytonossága egyre nagyobb és már tisztán látható az az exponenciális függvényhez hasonlítható S-görbe, amiről Musk a kezdetektől fogva papol. A felfedezett autók számának alakulása. Forrás: blfire.lima-city.de De persze a Tesla rajongók az elszántsága nem ismer határokat, vannak akik a kaliforniai gyár környékén körözve videóznak és kapják lencsevégre a frissen legyártatto 3-asokat. Az egyik legutóbbi ilyen alkalommal 90 db új autót azonosítottak és 57-nek a sorozatszámát is begyűjtötték. És akkor menjünk tovább az elszántság és az őrület közötti vékony mezsgyén, mert hogy vannak akik napi friss műholdfelvételeket hasonlítanak össze, hogy kiszámolják mennyi új 3-as hagyta el gyárat, mások pedig kocsmai beszélgetéseken faggatnak Tesla alkalmazottakat és ez alapján jelentik, hogy sínen vagyunk. Azonban az elmúlt pár napban előkerült néhány konkrét bizonyíték is. December 12-én fedezte fel egy Twitter felhasználó az amerikai import adatbázisban, hogy a Tesla novemberig annyi 12 voltos akkumulátort kapott (specifikusan abból a típusból ami a Model 3-ba megy), ami majd 10,000 autó gyártásához elég. Márpedig az autógyártók just in time rendszerében, a lehető legkevesebbet igyekeznek feleslegesen raktározni és csak a gyártás előtt kerülnek az alkatrészek leszállításra. A legkomolyabb nyom azonban december 14-én látott napvilágot, amikor is a Tesla egyik tajvani beszállítója tudatta a helyi médiával, hogy a kaliforniai gyártó decembertől újra heti 5000 Model 3-hoz elegendő alkatrészt rendelt tőlük. Az eset pikantériája, hogy ugyan ez a beszállító volt az, amely októberben nyilvánosságra hozta, hogy a Tesla 40%-kal csökkentette a megrendeléseket. Úgy tűnik minden egy irányba mutat… A cliffhanger feloldása legkésőbb január 1-3 között várható a hivatalos értékesítési adatok részeként és természetesen elsőként itt a Villanyautosok.hu-n lehet majd olvasni róla. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!