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
auto
2024. 07. 27. szombat

Lehúzzák a villanyautósokat a töltőszolgáltatók?

Bár látszólag nagy a verseny, tulajdonképpen a legtöbb szolgáltató regionális monopóliumnak tekinthető a töltőhálózatok piacán – véli a hamburgi Lichtblick zöldáram-szolgáltató vállalat.

Az adatok elemzése alapján jutottak erre a következtetésre.

Annyit kérnek, amennyit nem szégyellnek

A vállalat megbízásából készített felmérésében a Staista elemzőcég azt mutatta ki, hogy a németek átlagosan 52 centet (~200 Ft) fizetnek kilowattóránként az AC, és 63 centet (240 Ft) a DC töltésért, ami miatt legalább olyan drága, ha nem drágább villanyautóval megtenni 100 kilométert, mint egy hatliteres fogyasztású benzinessel. Ha valaki az Ionity-t veszi igénybe, akkor egyenesen másfélszerese, 10 helyett 15 euro a költség.

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

Ezt persze egyszerű lenne az energiaárak elszabadulásával magyarázni, de az elemzés szerint a valóság az, hogy a CO2 kvóta eladások (25 cent / kWh) és a német energiaárstop (4 cent / kWh) révén akár 56 százalékkal, 23 centtel is csökkenhetnének az árak, csakhogy a szolgáltatók ezeket a kedvezményeket megtartják maguknak.

Az elemzés rámutat, hogy a magas áramköltségek fékezik az elektromos átállás sebességét, miközben a töltőszolgáltatók szerintük extraprofitot tesznek zsebre.

A helyzetért a szövetségi kormányt teszik felelőssé, mivel szerintük elő kellett volna írniuk, hogy az ilyen kedvezményeket a szolgáltatók továbbadják a felhasználóknak.

Normális esetben az ilyen helyzeteket megoldaná a piaci verseny, azonban a gyakorlatban régiónként szinte egyeduralkodó egy-egy töltőszolgáltató, amely gyakran megegyezik a helyi áramszolgáltatóval is.

Így Wiesbadenben a töltőoszlopok 91 százaléka a ESWE kezében van, de Hannoverben (89% Enercity), Kölben (88% RheinEnergie), Münchenben (85% Stadtwerke München), Hamburgban (83% Stromnetz Hambugra), vagy Berlinben (70% Berliner Stadtwerke) sem sokkal jobb a helyzet.

A Lichtblick azt mondja, hogy ezzel gyakorlatilag helyi monopóliumok kezében van a villanyautók töltése, a verseny pedig – ahogy fogalmaznak- csak mese, ellentétben a benzinkúthálózatokkal, ahol valóban működik a piac.

Azt is hozzáteszik, hogy mivel a töltők nagyon sokszor közterületen találhatóak, a töltésre fenntartott területek sok parkolóhelyet vesznek el, így számuk nem korlátlan. Ezekhez a kijelölt területekhez viszont sokkal könnyebben férnek hozzá a helyi energiaszolgáltatók, amelyek sok esetben szintén a város tulajdonát képezik, és így házon belül kell csak letárgyalniuk a helyszínt, kiszorítva ezzel a külső konkurenciát.

A vállalat szerint az is a kartelltörvényekbe ütköző lehet, hogy miközben ezek a szolgáltatók sokszor egyeduralkodók és városi tulajdonúak is, a harmadik fél által kibocsátott töltőkártyákra jóval magasabb, néhol akár 55 százalékkal drágább tarifát határoznak meg, ismét csak torzítva a versenyt.

Az EnBW Hypernetz töltőállomása a Kamener-Kreuz helyszínen (Fotó: EnBW / Dulic Endre)

A zöldenergia-szolgáltató, nyilván nem teljesen önzetlenül, azt is kívánatosnak tartaná, hogy a töltőszolgáltatók más energiaszolgáltatók számára is tegyék elérhetővé a töltőoszlopaikat. Példaként az otthoni energiaszerződéseket hozzák fel, ugyanis Németországban, az áramhálózat üzemeltetője ugyan regionálisan fix, de az elektromosságot számos szolgáltatótól megvásárolhatjuk, így van verseny a tarifák terén. Valami hasonlót képzelnek el a töltőoszlopoknál is, hiszen, mint mondják, így egy energiaszolgáltató ügyfele akár az egész országban a tetszőleges energiaszolgáltató tarifájával tölthetné az autóját a töltőoszlopok üzemeltetőjétől függetlenül.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.