A tavalyi csúcson tonnánként nagyjából 30 millió forintot kértek az akkumulátorok gyártásához megfelelő minőségű lítium-karbonátért, míg másfél évvel korábban még csak kétmillióba került a fontos akku komponens. Az várható volt, hogy a felfutás nem tart örökké, de a mostani tartós, és folyamatos esésre talán kevesen számítottak. Olcsóbbak lehetnek a villanyautók? Pánik Az árutőzsdén már pánikszerű-eladásról beszélnek, annyira meredeken esik a lítium-karbonát ára a piacon, amely a napokban 300 ezer jüan, 15 millió forint alá esett, és ezzel feleannyiba kerül, mint öt hónappal ezelőtt – írja a CnEVPost. Ez részben egy öngerjesztő folyamat, mivel a lap úgy tudja, hogy a folyamatos és meredek áresés miatt a piacon többen kivárnak, nem mernek nagyobb megrendeléseket leadni, sőt, számos korábbi megrendelést sztornóztak is, ami viszont tovább csökkenti a keresletet és az árakat. Az év elején Kínában kivezették a villanyautók árának állami támogatását, és a világgazdasági helyzet miatt az egész autópiac lassult, így a lítium kereslet is csökkent, ami megbolygatta a tőzsdét, Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az autó- és akkugyártók általában nem napi áron, hanem hosszabb, olykor több éves fix szerződések keretében szerzik be az alapanyagokat, így azonnali hatása nincs a költségeikre a napi tőzsdei árnak, de azért teljesen nem is függetlenek tőle. Kínában a bányatársaságok egymás alá ígérve kergették lefelé a lítium árát az elmúlt hetekben, de ez sem tart örökké, elemzők szerint ugyanis hamarosan megfordulhat a trend. A lítium árának változása az elmúlt 12 hónapban. Forrás: CnEVPost. Korábbi becslések arról szóltak, hogy idén harmadával nőhet a rendelkezésre álló lítium-karbonát mennyisége, főleg új ausztrál projekteknek köszönhetően. Korábban már írtunk róla, hogy megfigyelők szerint a lítium, valamint a többi akkumulátor alapanyag árán elképzelhetőek hasonló hullámok a következő években. Először ugyanis a kereslet növekedésével az árak felfelé mozdulnak el, ám ez vonzó befektetéssé teszi a bányászatot és a finomítást, és több vállalat is bővítheti a termelést. Ez később átmeneti túltermelést okoz amikor több új projekt egyidőben kezd meg szállítani, ami lefelé nyomja az árakat, ám az elektromos átállás előrehaladtával idővel ismét szűkössé válhatnak a rendelkezésre álló források – és a ciklus kezdődik előröl. Tovább csökken a lítium ára Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!