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
auto
2024. 04. 19. péntek

Sokat bukik idén a villanyautóin a Ford

üzlet

A Ford merész lépésre szánta el magát, amikor idén január elsejétől külön üzletágba szervezte elektromos modelljei gyártását, ugyanis ez egyben azt is jelenti, hogy a május 2-re várható első negyedéves pénzügyi jelentés már feketén-fehéren meg fogja mutatni mennyit keresnek az elektromos autók gyártásán.

A vállalatnál azonban úgy döntöttek, nem húzzák tovább, már most felfedik azt a számot, amelyre a leginkább kíváncsi mindenki.

Túlestek rajta

Gyanítjuk nem véletlen, hogy a legtöbb autógyártó hétpecsétes titokként őrzi, hogy vajon keresnek-e a villanyautók gyártásán, vagy veszteséges ez a tevékenységük. Ez alól csak az a pár márka kivétel, amely kizárólag tisztán elektromos autókat gyárt – nekik nincs nagyon más választásuk, színt kell vallani.

Ford Mustang Mach-e GT

A sorok között elejtett mondatokból azért az eddig is nyilvánvaló volt, hogy a kevés kivételtől eltekintve mindenki még csak ott tart, hogy reméli, az évtized második felére, végére már nyereségesen gyárthatja az akkumulátoros kocsikat. Ez részben persze természetes is, hiszen el kell érni egy olyan gyártási darabszámot, ahol már működik a méretgazdaságosság elve, és jelenleg még csak kevés autógyártó lehet ennek a bűvös határnak a közelében. Persze a nyereség kérdése azon is múlik, kinek mennyire költséghatékony a villanyautó modellje, a kocsi gyártása, illetve milyen áron szerzi be az akkucellákat. Az ismert szakértő, Munro & Associates úgy számol, hogy jelenleg egy villanyautó gyártási költségének 43%-a a hajtáslánc és az akkumulátor.

A Ford visszamenőleg, az előző két évre is szétbontotta az eredményeit az új üzletágak szerint. 2021-ben 0,9, 2022-ben 2,1 milliárd volt a veszteségük a villanyautókon.

A Ford is hasonló cipőben jár, az évi 100 ezer e-Transit, Mach-e és F-150 még messze nem elég az üdvösséghez, így sokan voltak kíváncsiak, hogy május 2-án milyen számokat mutat majd a mérleg. Mivel az alakulás a pénzügyi jelentések átszabásával is jár, a vállalat úgy döntött, hogy a héten egy oktatást tart a Wall Street elemzőinek arról, hogyan is fog majd kinézni az új formátum, és mi mit jelent majd benne. Az eseményt arra is felhasználták, hogy kihúzzák a történet méregfogát, és a várható negatív sokknak elébe menve, már most elárulják, hogy

idén mintegy hárommilliárd dollár veszteséget prognosztizálnak az új Model e névre keresztelt üzletágnak, 2021-2023 között pedig összesen hatmilliárdos veszteséget számolnak ez elektromos modellekre.

A vállalat azonban optimista a jövővel kapcsolatban. Azt mondják hogy

a Mustang Mach-e és az F-150 Lightning modellek már adózás előtti nyereséget fognak tudni felmutatni 2024 végére, 2026-ban pedig már 8 százalékos haszonnal gyártják majd az elektromos portfóliót.

Az idei hárommilliárdos villanyautós mínuszhoz képest, a kishaszongépjárműveket gyártó Ford Pro üzletág hatmilliárdos, a belsőégésű motoros kocsikért felelős Ford Blue pedig hétmilliárdos hasznot hozhat 2023-ban.

Növekvő darabszámok

A Ford 2021-ben 61 ezer, tavaly pedig 96 ezer elektromos autót adott el, -29, illetve -40 százalékos haszonkulccsal, azaz veszteséggel.

A vállalat azonban azt állítja, idén év végére évi 600 ezres, 2026-ra pedig kétmilliós elektromos gyártási kapacitással rendelkeznek majd, és ezt teljes mértékben ki is akarják használni.

Természetesen ezt nem úgy kell érteni, hogy idén a tavalyi 96 helyett 600 ezer elektromos Ford készül,  a tervek szerint az év végére érik el a gyárak azt a kapacitást.

Ford: 2025-től lehet nyereséges a villanyautó gyártásunk

Az biztos, hogy a vállalat növelni akarja a Mach-e (Mexikó és Kína), az F-150 (Amerika) és az e-Transit (Amerika és Törökország) gyártását is, de a negyedik negyedévben megkezdik Kölnben az új elektromos Explorer gyártását is, amelyet 2024-ben kezdenek kiszállítani az európai vásárlóknak.

Tavaly 5,3 milliárdos bevételt értek el 96 ezer villanyautón, de ez 2,1 milliárdos veszteséget termelt.

Az árverseny kapcsán azt mondták az elemzőknek, hogy a költségek csökkentésével kívánnak versenyképesek maradni, így egyre több alkatrész gyártását hozzák házon belülre, és bevezetik az LFP akkukémiát is az olcsóbb, kisebb hatótávú modelleknél.

Lerántottuk a leplet a Ford korszakváltó autójáról

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.