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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Kínában vízre bocsátották az első elektromos konténerhajót

egyéb
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

Kínában néhány héttel ezelőtt sikeresen vízre bocsátották a világ első teljesen elektromos konténerszállító hajóját, amelyet a COSCO Shipping Heavy Industry számára építettek. Az esemény egy fontos mérföldkövét jelenti annak a törekvésnek, hogy egyszer majd a Jangce-régió egész területén kizárólag elektromos meghajtású vízi járműveket használjanak.

A hajót július 26-án bocsátották vízre a jangcsoui hajógyárban N997 lajstromszám alatt. A szárazdokkban történő összeszerelés 2023 márciusában kezdődött, miután a projekt 2022 decemberében indult. A hajó a tervek szerint szeptember végén kezdi meg a próbautakat, addig azonban még át kell esnie az energiarendszer alapos ellenőrzésén.

A hajó hossza 120 m, szélessége körülbelül 24 m, a súlya 10.000 tonna. A tervezett merülése 5,5 m, ami jó manőverezhetőséget biztosít a Jangcén, miközben a teherbírása 700 standard, azaz 20 láb hosszúságú konténer (700 TEU). Amikor megkezdi a kereskedelmi működését, egy 1000 km hosszúságú útvonalon fog terhet szállítani a Jangce folyón, ebben a feladatában két 900 kW-os elektromotor fogja segíteni, amelyeket konténerekbe szerelt akkumulátorok látnak el energiával. Meg nem erősített információk szerint ez utóbbiakból 36 darab található a hajón. Az akkumulátorok összkapacitása 50 MWh, melyek a konténeres kialakításuknak köszönhetően a kikötőkben könnyedén kicserélhetőek, így magának a hajónak nem kell a „töltőn lógnia”. Egy rövid megálló és gyors akkucsere után folytathatja is az útját, az akkumulátorokat pedig a szárazföldön töltik fel.

A hajón intelligens irányítási rendszert alkalmaznak a műveletek hatékonyságának növelése érdekében. Ez képes lesz a hajó igényei alapján szabályozni az energiafogyasztást, melyet a sebesség, az érkezési idő, a víz sodrása, az akkumulátorok kapacitása és más tényezők figyelembe vételével fog megtervezni.

Kép: COSCO

Az osztály második hajójának, az N998-asnak az építése májusban kezdődött. A két konténerszállítót a Shanghai Pan Asia Shipping, a COSCO leányvállalata fogja üzemeltetni a Jangce folyón Sanghaj és Wuhan között.

A vállalatcsoport vezető szerepet játszik a Kínai Elektromos Hajó Innovációs Szövetségben, amely több mint 80 alapító taggal büszkélkedhet, akik az elektromos hajózási technológia fejlődése szempontjából kulcsfontosságú iparágak széles skáláját ölelik fel. A tagok között vannak olyan szakértők és vállalatok, amelyek az elektromos meghajtásra, a hajótervezésre és -építésre, a kikötők és terminálok üzemeltetésére, a tudományos kutatásra, az akkumulátorok gyártására, valamint az ipari befektetésekre és finanszírozásra szakosodtak.

Norvégiában tavaly óta működik egy teljesen elektromos, önvezető konténerhajó, ám az csupán 100 konténer szállítására képes, a COSCO számára épülő hajók azonban már hasonló mennyiségű árut képesek megmozgatni, mint a legnagyobb hagyományos meghajtású folyami konténerszállítók.

Az édesvízi és a partmenti teherszállítás dekarbonizálása technológiai szempontból nézve ma már gyakorlatilag megoldott problémának tekinthető – más kérdés persze a dolog szabályozási és a pénzügyi vetülete, ezen a téren még lesz tennivaló bőven. A tengerhajózás viszont keményebb dió, de a feladat nem lehetetlen. Hogy milyen megoldásokkal tehetjük környezetbarátabbá az óceánjárók működését, arról az alábbi cikkünkben írtunk részletesebben.

Így szabadulhatunk meg az olajtól a hajózásban

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.