Hibrid hajó viszi a Teslákat Kínába?

Jelenleg 10 hajóról tudunk amely Model 3-akat visz Európába és Kínába – ezek közül az első a múlt hét kedden érkezett meg Európába, a második tegnap este Kínába, ma hajnalban pedig befutott egy újabb szállítmány Európába a Glovis Cosmos fedélzetén. Ha minden további szállítmányról beszámolnánk, lassan profilt válthatna a Villanyautosok.hu, ez pedig nem szándékunk. De van egy hajó, amiről muszáj említést tennünk, ez pedig az Emerald Ace, ami egy napelemes, akkumulátoros hibrid.

Forrás: mol.co.jp

Nem egy Prius

Sok kritika éri a tengeri hajózást és elsősorban a teherhajózást az okozott környezeti károkért és ennek jó része jogos. A világ CO2 kibocsátásának 3,5-4%-a a teherhajók rovására írható és ha ezt valaki egy alacsony számnak gondolná, akkor érdemes tudnia, hogy ha az iparág egy ország lenne, akkor benne lenne a top 10-ben az üvegházhatású-gázok terén.

Kicsit árnyalja a képet, hogy ha azt nézzük mennyi CO2-vel jár az áruk szállítása tonnánként és mérföldekként, akkor a teherszállító repülők 20×, a kamionok 4×, a vonatok pedig 2,5× szennyezőbbek mint egy konténerszállító hajó.

Pixabay at Pexels

És még mielőtt valaki felszállna arra a magas lóra, amiről oly könnyű leesni, ez nem egy Tesla specifikus probléma, hiszen a világkereskedelem révén minden késztermék a világ legtávolabbi részeiről tartalmaz alkatrészeket, alkotóelemeket, de hogy kicsit közelebb hozzuk, az európai és ázsiai autógyártók sem gyártják helyben az összes modelljüket az összes piacukon.

Ezzel együtt, jótékony hatása lesz a Tesla kínai és európai gyárainak, hiszen egy a Glovis Captain-hez hasonló autószállító hajó naponta akár 75 tonna dízelolajat is elégethet, ami azt jelenti, hogy egy 21-24 napos San Francisco – Zeebrugge út akár 2,3 millió liter dízelolajat is – szó szerint – elégethet. Sajnos pont ez az irdatlan energiaigény az ami miatt egy tisztán elektromos, aksis teherhajó, ekkora távokra, ma még elképzelhetetlen.

EZT OLVASTAD MÁR?  Faraday Future FF91

Akkor mégis mitől hibrid az Emerald Ace?

Smaragd színű napfény

A Mitsubishi Heavy Industries 2012-ben bocsátotta útjára a világ egyik első új építésű, hibrid rendszerű autószállító teherhajóját. A 200 méter hosszú, több mint 32 m széles és 34 magas hajó mintegy 6400 személyautó szállítására alkalmas és így szinte pontosan ugyan akkora mint a Hyundai Glovis család amit eddig megismertünk a Tesla kapcsán.

A nagy különbség, és a Solar Hibrid elnevezés apropója a mintegy 160 kWh-os napelem ami a hajó tetején található és amit egy 2,2 MWh-ás akkumulátor egészít ki. Ez utóbbi mindössze 22 darab Model S-nek felel meg, így könnyen belátható, hogy ez az energiamennyiség töredéke annak ami egy a fél világot átszelő hajóúthoz kellene.

Forrás: mol.co.jp

Hogy akkor mégis mire használják a napelemekkel termelt áramot?

Az egyre szigorúbb, elsősorban EU-s környezetvédelmi előírások miatt, korlátozva van, hogy a kikötők közelében és magukban a dokkokban milyen üzemanyagot használhatnak és mennyi károsanyagot bocsáthatnak ki a teherhajók. Erre egyébként általában külön üzemanyagtartályt tartanak fenn a hajók, amiben nem a hajózásban használatos olcsóbb és piszkosabb olaj fajta, hanem a normál szárazföldi forgalomhoz hasonlóbb dízel található. Ezt a rendszert váltja ki a napelem-aksi kombó.

Lehet igazi villany-hajó?

Kérdés, vajon lehetséges lenne-e a jövőben egy teljesen villanymeghajtású, zéró károsanyag kibocsátású teherhajót építeni? Egy konténer-hajónál talán nehéz megoldani, mivel a konténerek rakodása miatt a nyitott fedélzetet nem lehet befedni napelemekkel. De egy ilyen RoRo típusú autószállító rengeteg kihasználatlan fedett felülettel rendelkezik – gyakorlatilag egy konzervdoboz a vízen. Mégis, a jelenlegi akkumulátorok energiasűrűségével és napelemek hatékonyságával, lehet, hogy nagyságrendi problémáink lennének a 21-24 napra szükséges energiamennyiséghez. Bár koncepció erre is van – igaz azt hatalmas merev vitorlák egészítik ki.

Ugyanakkor az is egy elképzelhető alternatíva, hogy ahelyett, hogy a hajót rakjuk tele több száz tonna aksival és tapétázzuk ki napelemekkel, a világ fontosabb hajózási útvonalain telepítünk az olajfúró tornyokhoz hasonló mesterséges installációkra akkumulátorokkal megtámogatott a nap, a szél, vagy a hullámzás energiájával operáló erőműveket. Amolyan Supercharger a tengeren. Így a hajónak nem kell túl sok aksit cipelnie a hasznos teher rovására és a napelemek száma sem akadályozza a rakodást. Az út valószínűleg a több, rövidebb-hosszabb töltés miatt valamivel tovább tartana, de amíg a Glovis Captain több mint 2000-2200 tonna olajat is elégethet az út során az üzemanyag ára pedig ~450 dollár tonnánként, addig utanként 1 millió (dollárnyi) oka lenne a váltásnak.

Addig is, az Emerald Ace két hét múlva érkezik Kínába, ahol legalább ő nem járul majd hozzá a kikötő levegőjének szennyezéséhez.

Forrás: japantimes.co.jp

Autok:

Elektromos autót használsz?