Hibrid hajó viszi a Teslákat Kínába?

Jelenleg 10 hajóról tudunk amely Model 3-akat visz Európába és Kínába – ezek közül az első a múlt hét kedden érkezett meg Európába, a második tegnap este Kínába, ma hajnalban pedig befutott egy újabb szállítmány Európába a Glovis Cosmos fedélzetén. Ha minden további szállítmányról beszámolnánk, lassan profilt válthatna a Villanyautosok.hu, ez pedig nem szándékunk. De van egy hajó, amiről muszáj említést tennünk, ez pedig az Emerald Ace, ami egy napelemes, akkumulátoros hibrid.

Forrás: mol.co.jp

Nem egy Prius

Sok kritika éri a tengeri hajózást és elsősorban a teherhajózást az okozott környezeti károkért és ennek jó része jogos. A világ CO2 kibocsátásának 3,5-4%-a a teherhajók rovására írható és ha ezt valaki egy alacsony számnak gondolná, akkor érdemes tudnia, hogy ha az iparág egy ország lenne, akkor benne lenne a top 10-ben az üvegházhatású-gázok terén.

Kicsit árnyalja a képet, hogy ha azt nézzük mennyi CO2-vel jár az áruk szállítása tonnánként és mérföldekként, akkor a teherszállító repülők 20×, a kamionok 4×, a vonatok pedig 2,5× szennyezőbbek mint egy konténerszállító hajó.

Pixabay at Pexels

És még mielőtt valaki felszállna arra a magas lóra, amiről oly könnyű leesni, ez nem egy Tesla specifikus probléma, hiszen a világkereskedelem révén minden késztermék a világ legtávolabbi részeiről tartalmaz alkatrészeket, alkotóelemeket, de hogy kicsit közelebb hozzuk, az európai és ázsiai autógyártók sem gyártják helyben az összes modelljüket az összes piacukon.

Ezzel együtt, jótékony hatása lesz a Tesla kínai és európai gyárainak, hiszen egy a Glovis Captain-hez hasonló autószállító hajó naponta akár 75 tonna dízelolajat is elégethet, ami azt jelenti, hogy egy 21-24 napos San Francisco – Zeebrugge út akár 2,3 millió liter dízelolajat is – szó szerint – elégethet. Sajnos pont ez az irdatlan energiaigény az ami miatt egy tisztán elektromos, aksis teherhajó, ekkora távokra, ma még elképzelhetetlen.

EZT OLVASTAD MÁR?  Bemutatták: Lucid Air

Akkor mégis mitől hibrid az Emerald Ace?

Smaragd színű napfény

A Mitsubishi Heavy Industries 2012-ben bocsátotta útjára a világ egyik első új építésű, hibrid rendszerű autószállító teherhajóját. A 200 méter hosszú, több mint 32 m széles és 34 magas hajó mintegy 6400 személyautó szállítására alkalmas és így szinte pontosan ugyan akkora mint a Hyundai Glovis család amit eddig megismertünk a Tesla kapcsán.

A nagy különbség, és a Solar Hibrid elnevezés apropója a mintegy 160 kWh-os napelem ami a hajó tetején található és amit egy 2,2 MWh-ás akkumulátor egészít ki. Ez utóbbi mindössze 22 darab Model S-nek felel meg, így könnyen belátható, hogy ez az energiamennyiség töredéke annak ami egy a fél világot átszelő hajóúthoz kellene.

Forrás: mol.co.jp

Hogy akkor mégis mire használják a napelemekkel termelt áramot?

Az egyre szigorúbb, elsősorban EU-s környezetvédelmi előírások miatt, korlátozva van, hogy a kikötők közelében és magukban a dokkokban milyen üzemanyagot használhatnak és mennyi károsanyagot bocsáthatnak ki a teherhajók. Erre egyébként általában külön üzemanyagtartályt tartanak fenn a hajók, amiben nem a hajózásban használatos olcsóbb és piszkosabb olaj fajta, hanem a normál szárazföldi forgalomhoz hasonlóbb dízel található. Ezt a rendszert váltja ki a napelem-aksi kombó.

Lehet igazi villany-hajó?

Kérdés, vajon lehetséges lenne-e a jövőben egy teljesen villanymeghajtású, zéró károsanyag kibocsátású teherhajót építeni? Egy konténer-hajónál talán nehéz megoldani, mivel a konténerek rakodása miatt a nyitott fedélzetet nem lehet befedni napelemekkel. De egy ilyen RoRo típusú autószállító rengeteg kihasználatlan fedett felülettel rendelkezik – gyakorlatilag egy konzervdoboz a vízen. Mégis, a jelenlegi akkumulátorok energiasűrűségével és napelemek hatékonyságával, lehet, hogy nagyságrendi problémáink lennének a 21-24 napra szükséges energiamennyiséghez. Bár koncepció erre is van – igaz azt hatalmas merev vitorlák egészítik ki.

Ugyanakkor az is egy elképzelhető alternatíva, hogy ahelyett, hogy a hajót rakjuk tele több száz tonna aksival és tapétázzuk ki napelemekkel, a világ fontosabb hajózási útvonalain telepítünk az olajfúró tornyokhoz hasonló mesterséges installációkra akkumulátorokkal megtámogatott a nap, a szél, vagy a hullámzás energiájával operáló erőműveket. Amolyan Supercharger a tengeren. Így a hajónak nem kell túl sok aksit cipelnie a hasznos teher rovására és a napelemek száma sem akadályozza a rakodást. Az út valószínűleg a több, rövidebb-hosszabb töltés miatt valamivel tovább tartana, de amíg a Glovis Captain több mint 2000-2200 tonna olajat is elégethet az út során az üzemanyag ára pedig ~450 dollár tonnánként, addig utanként 1 millió (dollárnyi) oka lenne a váltásnak.

Addig is, az Emerald Ace két hét múlva érkezik Kínába, ahol legalább ő nem járul majd hozzá a kikötő levegőjének szennyezéséhez.

Forrás: japantimes.co.jp

Autok:

Elektromos autót használsz?