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
auto

A folyamatosan zöldülő energiamixnek köszönhetően az elektromos autózás támadók kezdenek kifogyni az érvekből, ezért a villanyautók gyártásánál kimutatható széndioxid kibocsátást is igyekeznek beleszámolni az autó teljes élettartama során okozott környezeti terhelésbe, ami tulajdonképpen rendjén is van, bár a hagyományos autók gyártásánál ezt gyakran kifelejtik.

Szerencsére az autógyártók környezetvédelmi törekvéseinek köszönhetően ez az érv is egyre kevésbé állja meg a helyét. A minap megjelent sajtóközleményében a Volvo jelentett be egy látszólag egyszerű, mégis jelentős lépést az autók gyártása során bekövetkező környezetszennyezés csökkentésére: teherautók helyett vonattal fogják szállítani a személyautókat a gyáregységek és az új autó lerakatok között, amivel a logisztikai tevékenység széndioxid kibocsátását tudják csökkenteni.

A vállalat elsősorban Európában törekszik az új autók szállítását vasútra terelni, így például a Belgiumban, Gentben lévő gyáregység és egy észak-olaszországi depó közötti útvonalon vasúti szállítást választva a kamionok helyett közel 75%-kal csökkent a szállítás széndioxid kibocsátása, a genti üzem és egy osztrák depó között pedig felére csökkent a szennyezés.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A Volvo Cars teherautókról vasúti személyautó szállításra vált a gyár és a raktárak között (fotó: Volvo Cars)

A kezdeményezés a Volvo Cars idén bemutatott éghajlatváltozás elleni cselekvési tervének része. A terv szerint a vállalat 2018 és 2025 között 40%-kal csökkenti az egy autóra vonatkozó széndioxid lábnyomot, 2040-re pedig klímafüggetlen vállalattá szeretnének válni.

A Volvo Kínában és az Egyesült Államokban is tervezi a vasúti szállítás arányának növelését. A kínai székhelyű gyártóüzemekből Belgiumba, a genti kikötőbe hetente kétszer vonattal szállítják az autókat. Kínában és Oroszországban szintén vasúton szállítják az új autókat a regionális raktárakba.

Az Egyesült Államokban a társaság dél-karolinai Charlestonban lévő gyártóüzemében szintén egy jól működő vasúti teherfuvarozási hálózat található, így az új autókat szintén vasúton szállítják az  Észak-Amerika városaiban található raktárakba. Ezek a vonatok jelenleg is heti több tucat teherautót váltanak ki, de a szám a tervek szerint tovább növekszik majd, amikor a következő generációs XC90 gyártásra kerül.

A Volvo terveiből természetesen az elektromobilitás sem maradhat ki, ezért a tavalyi évben elindították a Recharge sorozatot, amely a tisztán elektromos és a tölthető hibrid modelleket jelenti.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.