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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Mint azt tegnap megírtuk, elég kínos ügybe keveredett a brit luxusmárka, mivel úgy tűnt részben, vagy egészben az ő megrendelésükre készült egy anyag, amely a villanyautók CO2 lábnyomának megtérülési idejét a valóságosnál több mint háromszor hosszabb időre taksálta. Az ügy különösen azért volt kínos, mert mint kiderült, a tanulmányt egy olyan 10 hónapja alapított PR cég publikálta, amelynek egyetlen alkalmazottja – és ügyvezetője – az Aston Martin egyik felsővezetőjének családtagja, feltehetőleg a felesége.

Most a brit cég válaszolt a vádakra  – és gyorsan belökött még két világmárkát a busz alá.

Lebuktak: kamu tanulmánnyal próbálta lehúzni a villanyautókat az Aston Martin

NemIgen

A Greenpeace Unearthed csoportjához eljutatott közlemény szerint az Aston Martin Lagonda UK mindig is támogatta a brit kormány CO2 törekvéseit, és korábban tanácsokat is adtak az illetékeseknek a témában. A válasz érdemi részében azt mondják, nincsen hivatalos kapcsolatuk a Clarendon  Communications nevű PR céggel, amelyet a kiadvány egy másik támogatója bízott meg annak elkészítésével. Az anyag utolsó oldalán egyébként a már eddig ismert két szereplő a Bosch és az Aston Martin mellett ott szerepel a Honda és a McLaren logója is, de található itt egy angol buszgyártó, illetve egy CNG gáz és bioüzemanyag gyártókat tömörítő lobbiszervezet is.

Bár elméletben a fenti szereplők közül bármelyik lehetett volna a megrendelő, közös bennük, hogy jelen ismereteink szerint egyikőjük felsővezetőjének felesége sem ügyvezetője a kiadványt publikáló PR cégnek. A brit vállalat egyébként nem reagált arra a tényre, hogy a PR cég ügyvezetőjének címe és vezetékneve megegyezik egyik vezetőjének adataival.

Nem teljesen váratlan fejlemény, de sokat elmond egyébként, hogy tegnap óta frissült a Clarnedon weboldala és lekerült róla a Bosch és az Aston Martin logója – korábban ez a két cég szerepelt mint ügyfél az oldalon.

A Polestar is vitatja a megjelent anyagot

Idő közben megszólalt a Polestar is a témában. Ők még múlt héten a Clarendon anyaga által keltett hullámok kapcsán, de a PR cég hátterét feltáró írás megjelenés előtt írtak a témáról a cég vezérigazgatójának LinkedIn oldalán. Ebben emlékeztetnek rá, hogy ők már pár hónappal ezelőtt közzétették villanyautójuk életciklus elemzését és nyílt lapokkal játszanak a témában. Üdvözölték, hogy ezek szerint a Honda, a Bosch, az Aston Martin és a McLaren is támogatja a nagyobb transzparenciát a témában, de mint írják, a Clarendon tanulmányból a fenti cégek CO2 lábnyomának elemzése valahogy kimaradt. Ne csak beszéljenek róla, hozzák nyilvánosságra a saját adataikat – teszik hozzá.

Egyébiránt a saját elemzésük szerint a szélenergiával töltő Polestar 2 már 50 ezer kilométer alatt visszahozhatja a CO2 kibocsátását – ez az adat jóval magasabb, mint amit a tegnapi cikkben említett holland kutató számolt, azonban a Polestart Kínában gyártják, és az akksik az ottani energiamix felhasználásival készülnek. Akármekkora is az eltérés, mint a Polestar hozzáteszi, a villanyautónál legalább adott a lehetőség, hogy kompenzálja gyártásának környezeti terhelését, míg a belsőégésű motoros autók erre sosem lesznek képesek.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.