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 Hat évig tartó fejlesztés után tegnap végre bemutatkozott a Lightyear One néven ismert szuperhatékony, napelemes elektromos autó végleges, sorozatgyártásba szánt változata. A holland start-up termékének fejlődését 2019 óta nyomon követjük, hiszen egy meglehetősen innovatív, és külső megjelenését tekintve különc járműről van szó, jóllehet az elmúlt hónapokban több példát is láttunk arra, hogyan igyekeznek az autógyártók extrém áramvonalas formával csökkenteni a fogyasztást – elég például a Mercedes Vision EQXX-et, vagy a Mercedes Vision AMG-t megnézni. A Lightyear tehát mondhatni divatot teremtett, és ha minden a tervek szerint alakul, övék lesz az első olyan villanyautó a piacon, amely hajlandó feláldozni a megszokott autóformát az aerodinamika oltárán. Ezért az áldozatért cserébe pedig egy 0,19-nél is alacsonyabb légellenállási tényező a jutalma, ami a még nála is furcsább kinézetű Volkswagen XL1 értékével vetekszik. A cég villanyautója egyébként nevet váltott, és immár nem Lightyear One, hanem Lightyear 0, azaz zéró, kifejezve azt, hogy a csapat a teljesen nulla kibocsátást szeretné elérni a termék teljes élettartamán át. De ennél sokkal fontosabb változásokon is átesett az autó. Eredetileg a fejlesztés célja 725 km-es WLTP hatótávolság volt, lenyűgöző, 8,3 kWh/100 km körüli fogyasztással. Tavaly nyáron mutatott is róla videót a csapat, hogy ezt a célértéket egészen jól megközelíti a prototípus. 710 kilométert ment egy töltéssel a leghatékonyabb elektromos autó A végleges változat azonban már nem. A bemutatón elhangzott, hogy 625 kilométer lesz a WLTP hatótávolság, de a véglegesítés még folyamatban van, a fogyasztás pedig nagyjából 10,5 kWh körül alakul 100 km-en. Ez részben biztosan betudható a több mint 200 kilós tömegnövekedésnek: a Lightyear 0 1575 kilót nyom, a korábban emlegetett kb. 1300 kilóhoz képest. A fontosabb műszaki adatok közé tartozik a 640 literes csomagtér, a 60 kWh-s akkucsomag, valamint az 520 km/h sebességű gyorstöltés (maximális töltési teljesítményt nem adott meg a cég). Az autó teteje közel 5 négyzetméternyi napelemmel van beborítva, amely ideális esetben a Lightyear szerint napi 70 km-rel tudja megdobni a hatótávot, de egy átlagos felhős napon ennek fele várható. A hajtáshoz a Lightyear az Elaphe kerékagymotorjaira támaszkodik. Ezek állítólag 97 százalékos hatásfokkal rendelkeznek, és így nagyon kevés energiát veszítenek hő és súrlódás formájában. A vállalat a világ leghatékonyabb hajtásrendszerének nevezi a technológiát, amelyet az Elaphe-fal együtt fejlesztettek ki. Ami a dizájnt illeti, csak minimális mértékű változásokat eszközöltek a tervezők, például áttervezték a fényszórókat. A gyártást a Valmet Automotive végzi idén ősztől, az első kiszállítások novemberben indulnak, összesen 946 példány készül Finnországban. Az autó 250.000 euróról indul, ami jelentős árnövekedés a korábban emlegetett 149.000 euróhoz képest. A Lightyear 2024 végén vagy 2025 elején szeretné bemutatni második napelemes elektromos autóját, amelyet tömegpiacra terveznek 30.000 eurós indulóárral. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!