Megvan az első teszt az új akkus Teslával

A Tesla új texasi gyárának megnyitója két hónappal ezelőtt, április elején volt, és egyelőre egy elég különleges autót gyártanak itt.

Eddig élő embernél még nem láttunk belőle példányt, de most megszületett az első YouTube teszt egy újdonsült tulajdonostól.

Off-menu

A gyár indulása napján már a megnyitóünnepség keretében átadtak pár autót, de ezek – illetve valószínűleg az azóta gyártott példányok egy része is – a Tesla saját alkalmazottainak mentek. 

A texasi példányok ugyanis az új 4680-as aksikkal, valamint strukturális akkupakkal, de még csak kis példányszámban készülnek. A Tesla számára valószínűleg a legrosszabb forgatókönyv az, ha tömegesen kezdik az emberek visszamondani a nagy volumenben gyártott fremonti Model Y rendelésüket és próbálnak helyette valahogy austini autót szerezni. A vállalat három módon védekezett ez ellen.

Egyrészt az első példányok a saját alkalmazottak rendeléseit elégítették ki, borítékolhatóan egy titoktartási nyilatkozat aláírása mellett. Az új autók egy vadonatúj, kisebb kapacitású akkut kaptak 449 kilométeres EPA hatótávval, így nem versenyeznek közvetlenül a Long Range és Performance modellekkel, amelyek Fremontban készülnek. Ráadásul az újdonság a webshopban sem jelent még meg, csak úgy rendelni nem lehet.

Most viszont már pár hete arról hallani, hogy texasi illetve újabban floridai vásárlókat hív fel a cég azzal, hogy hamarabb megkaphatják az autóikat, mint tervezték, ha hajlandóak a Long Range helyett egy valamivel kisebb hatótávú új texasi Standard Range modellt elfogadni.

Első teszt

A Spoken Reviews YouTube csatorna hozta le az első tesztet egy ilyen kocsiról, amellyel 190 kilométeres tesztútra mentek, hogy lejárják az akkut 9%-ra és nézhessenek egy töltési időt. Sok minden kiderült.

A teszt szerint az autó akkujának rendelkezésre álló, nettó kapacitása 66 kWh lehet, szemben a fremonti Long Range nettó 75 kWh körüli értékével. Persze, itt is van egy legalább két megválaszolatlan kérdés, hiszen a gyáravatón készült, a kibontott akkucsomagot mutató felvételek alapján 74,1 kWh-ra jön ki a bruttó kapacitás, tehát a Tesla elég nagy, 11%-os tartalékot használ a szokásos 6-8% helyett. A másik furcsaságot a Tesla mobil applikációjában látjuk, ahol az autó típusa Model Y 50D jelölést kapott ami felettébb érdekes.

Forrás: Spoken Reviews

Egyrészt azért, mert a gyártó már nagyon régen nem használja ezt az elnevezési formát (akkuméret + motorok száma), másrészt meg azért, mert 50-es aksival valószínűtlenül jó a hatótáv:

A valós hatótáv 120-130 km/h közötti autópálya sebességnél nagyjából 370 km lett a teszt során. A fogyasztás 18 kWh/100 km volt.

A fenti fogyasztási adat nem rossz, de nem tudományos igényességű hatótávtesztről van szó így inkább csak jelzés értékű. Egyébként is, ami igazán érdekel mindenkit az a töltési teljesítmény.

A V3-as Superchargeren az autó töltése valamivel 200 kW felett indult, majd viszonylag gyorsan elkezdett visszaesni és 37%-nál már csak 108 kW volt az érték. Itt egy vágás következett a videóban, majd 50%-nál 81 kW-ot mutatott a műszerfal. 9%-ról 80%-ra pedig 34 perc alatt töltött fel a kocsi.

Bár a videó készítője nagyon lelkes, az adatok nem kiemelkedőek, alulról nyaldossák azt, amit a Panasonic nevadai 2170L cellái tudnak. Szóval akkor a 4680-as cella semmi pluszt nem hozott?! Ez valószínűtlen. Sokkal valószínűbb, hogy most is az van, mint minden új cella változat, fejlesztés után: a Tesla nagyon óvatos az autók töltési teljesítményével a forgalmazás kezdetén. Így volt ez az újabb LG cellákkal, illetve a CATL LFP aksijaival is, de aztán egy pár hónapos tesztidőszak és megannyi valós adat begyűjtése után a vállalat megemelte az értékeket. Az 55 kWh-s LFP aksik esetén például 27-ről 22 percre csökkent a 10-80% töltési idő, ami 20%-os javulást jelentett.

Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy az új cellák kapcsán a vállalat soha nem beszélt a töltési teljesítmény javulásáról, hanem a gyártás gyorsítása, valamint a költségek és a környezeti terhelés csökkentése volt a fő cél. Ezzel együtt az eddig ismert technikai paraméterek alapján azt várnánk, hogy az új cella sokkal kevésbé melegszik az elődjeinél, aminek jobb töltési teljesítmény lehet az egyik hozadéka.

Hogy az új 4680-as cella első generációja csak ennyit tud, vagy a Tesla megint csak óvatos, azt egyelőre nem tudjuk, de előbb-utóbb választ kapunk majd erre is.

Könnyebb, de

Egy másik izgalmas kérdés az autó súlya volt.

A strukturális akkupakknak és az új, első présöntvény elemnek köszönhetően mindenki súlycsökkenést várt, és a gyártó is ezt prognosztizálta. Nos az új Model Y ellátogatott egy teherautóknak szánt mérlegre is, úgyhogy most már a kocsi súlyát is tudjuk

A 4680-s cellákkal szerelt Model Y súlya, sofőr nélkül 1914 kg, a súlyelosztás pedig szinte pontosan 50-50% az első és hátsó tengelyek között.

A fremonti gyártású Model Y eredetileg 2066 kilót nyomott, azonban idén februárban a gyártó 1979 kilóra frissítette a specifikációt. A texasi változat ennél 65 kilóval, a korábbi változatnál pedig 152-vel könnyebb. Csakhogy nem tudjuk pontosan az akkuméretet. Ha ez egy nettó 50-es, vagy 66-os aksi, akkor a csökkenés szimplán a kisebb akku számlájára írható, viszont a texasi megnyitón fotózott akkupakk két oldalán kb. 3-3 cellányi szélességű üres rész volt, amelyet egy fekete fém elemmel töltöttek ki. Egy népszerű elmélet szerint a strukturális akkupakkban nem maradhatnak üres részek, hiszen gyengébb lenne az autó szerkezete, a fekete betéteknek pedig súlya is van. Így a korrekt összehasonlításhoz azonos akkuméret kellene, de ez még várat magára.

A texasi 4680-as akkupakk. Forrás Munro Live, YouTube
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.