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 A 2022-es év bizakodva indult, a koronavírus világjárványt követő általános gazdasági élénkülésnek köszönhetően az autópiac magához térésére számítottunk. A fellendülés helyett február végén az orosz-ukrán háború fokozta az autóipari ellátási láncok nehézségeit. A kínálattal ellentétben a kereslet nem csökkent az elektromos autók iránt, így tovább növekedtek az árak úgy az új autók, mint a használtak piacán. Az autógyártók számára szokatlan helyzet alakult ki, csökkenő eladások mellett sorra érkeztek a hírek profit-rekordokról miközben látszólag könnyedén teljesítették az európai piac szigorodó széndioxid-kvóta előírásait is. A Volkswagen élén vezetőváltás történt, menesztették az elektromobilitás iránt elkötelezett Herbert Diesst, majd sorra érkeztek a hírek az átszervezésekről. Rossz hír érkezett a Wolfsburg-i fejlesztésről, a Trinity-ről, de nem csak a márkát, hanem az egész VW csoportot érintik az események, így az Audi Artemis projektjét is. A Renault szintén komoly átalakításba kezdett, amely előremenekülésnek tűnik: a villanyautós üzletágat külön cégbe szervezik ki, Ampere néven, miközben a hibrid és belső égésű vonalat a kínai Geely-vel közösen viszik tovább. Rendkívüli: teljesen átalakul a Renault A Tesla nagyon megszenvedte a tőzsdei hangulat romlását. Bár az egész szektorban korrekció volt tapasztalható, az amerikai elektromosautó-gyártó részvényeinek ára lényegesen nagyobb esésen van túl, bár november végéig a részvény a tech cégek és az amerikai autóipar papírjaival együtt gyengült. A helyzetet nem segítette, hogy idén Elon Musk jelentős mennyiségű részvényt adott el több hullámban, melyre a Twitter felvásárlása miatt volt kénytelen, de Musk Twitter körüli zsizsegése sem segítette az árfolyam stabilizálását. Tőzsdepánik, Twitter felhők, Tesla para Amikor már arra számítottunk, hogy a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota végre komolyan veszi az elektromos autók gyártását, a japán cég inkább megkongatta a vészharangot, és úgy tűnik újratervezik a villanyautós stratégiájukat, mivel az autók gyártása nem eléggé versenyképes. Decemberben pedig ismét előkerült a jól ismert retorika: Akio Toyoda véleménye szerint az autóipari szereplők jelentős része nem tartja helyes iránynak az akkumulátoros elektromos autókat, bár ezt általában nem merik kimondani. A csendes többség nem akar villanyautót Magyarország Számunkra ugyan nem okozott meglepetést, hogy 2022-ben nem indult Magyarországon újabb forduló az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatásban, de sokan halogatták a villanyautó-vásárlást a támogatásban reménykedve. Sajnos ők alaposan pórul jártak, az autóárak emelkedése miatt ma már jóval drágábban vásárolhatnak elektromos autót. Már az év elején megszüntette néhány város a zöld rendszámos járművek ingyenes parkolását, de a lavina csak az év második felében indult meg. Egyes települések a teljes megszüntetés helyett csak szűkítették a jogosultak körét, amely bár extra adminisztrációs terhet ró a parkolási társaságokra és az autósokra egyaránt, mindenképp előnyösebb az azonnali, teljes körű kivezetésnél. A városok döntéshozóinak munkáját a nemrég megalakult Magyar Elektromobilitás Egyesület egy javaslattal segítette, melyet Debrecenben meg is hallgattak. A gáz árának elszabadulását az elektromos energia ára is követte, amely gyorsan megjelent a nyilvános töltőhálózatok árképzésében is. Ennek ellenére hazánkban sem csökkent a villanyautók iránti kereslet, még úgy sem, hogy a hagyományos üzemanyagok ársapkáját csak az év végére törölték el. Külföldön kevésbé avatkoztak be a piaci folyamatokba, így Európa-szerte tovább nőtt az elektromobilitás népszerűsége, melyet tovább támogat, hogy az európai elektromobilitás-szolgáltatók töltési díjaiban sorra jelenik meg az árcsökkenés. A megugró inflációnak köszönhetően a finanszírozás egyre költségesebb, a dráguló hitelek kezdik visszafogni a vásárlási kedvet, ami valószínűleg 2023-ban és 2024-ben fog látványosabban megjelenni az autópiacon. Látványos szakaszába lépett a debreceni BMW gyár építkezése, és az eredetileg tervezettnél is nagyobb lesz a beruházás, akkumulátor összeszerelő üzem is létesül. Épül a debreceni BMW gyár Nem a BMW lesz az egyetlen debreceni elektromobilitással kapcsolatos beruházás, a CATL Magyarország eddigi történetének legnagyobb zöldmezős beruházásával épít akkumulátor gyárat a város ipari parkjában. A kínai EVE szintén akkugyárat létesít a városban, a BMW gyár szomszédságában. Magyarországon épít akkumulátorgyárat a CATL Az SK Innovation még 2021-ben jelentette be az új létesítményét Iváncsán, de a beruházáshoz kapcsolódó állami támogatást idén hagyta jóvá az EU. A gyár kapacitása 30 GWh lesz, a beruházás értéke 2,3 milliárd dollár, azaz 777 milliárd forint. Nem csak kínai akkumulátor gyárak épülnek Magyarországon, egyre több autótípus hazai forgalmazása is megkezdődik. Érkezik az MG, melynek a megújult MG ZS EV modelljét már teszteltük, és Budapesten tartották a Geely elektromos márkájának, a Geometrynek az EU-s bemutatóját is. Ezekkel az autókkal tör be Magyarországra a nagy sikerű kínai márka Biatorbágyon megkezdték a Nio Európába szánt akkucserélő állomásainak gyártását, és küszöbön áll a BYD hazai megjelenése is. Döbbenetes lendületben a kínai autóexport Zöld rendszám A hazai autópiac alulteljesítette az év eleji várakozásokat, de az elektromos jármű kategória továbbra is népszerű, igaz március óta nem dőltek meg rekordok a növekedés ütemében. Körülbelül havi 1800 pár zöld rendszámot osztanak ki Magyarországon, melyekből bőven jut a használt autóként hazánkba érkező elektromos autókra is. A hibridek népszerűségét már stabilan felülmúlják a tisztán elektromos modellek. Zsugorodó magyar piacon növekszik a konnektoros autók aránya Töltőhálózat Bár még az előző év utolsó napjaiban számoltunk be róla, hogy többszáz új ultragyors töltőoszlop segíti majd a hosszabb távú elektromos autózást, a CEF2 pályázat első körének Európai Uniós megítéléséről idén értesültünk, ezen kívül kihirdették a második kör állami támogatását is, így összességében már 300 feletti bővüléssel számíthatunk a következő években. Az ország átjárhatósága szempontjából fontos előrelépés, hogy végre a keleti országrészbe is érkeznek a bármely típus által használható, 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőoszlopok. Erre a tíz helyszínre telepít 150 kW-os töltőket a Mobiliti A Tesla Supercharger hálózatában új helyszínek nem jelentek meg, de Szigetszentmiklóson növekedett a töltőoszlopok száma, ezen kívül hatalmas sikerként könyvelhető el, hogy a Villanyautós közösség megszavazta, hogy Pécsre is kerüljön Tesla töltőállomás. Az első kör lezárását követően azonnal újra is indult a Tesla szavazása, amelyben már 6 magyar helyszín szerepel. Az év végére az újabb fordulóban a globális listán az első 10 helyezett között 5 magyar helyszín található, Európára szűkítve a kört pedig 4 magyar város szerepel az első öt helyezett között. Ezúton is kérjük minden olvasónkat, hogy szavazzanak az új magyar Superchargerekre. A szavazásban nem csak Tesla tulajdonosok vehetnek részt, és hosszabb távon minden villanyautós számára előnyt jelenthet a SuC hálózat bővülése. Hat magyar város indul a Tesla Supercharger szavazás téli fordulóján Napelemek A villanyautózáshoz szorosan kapcsolódik a megújuló energiatermelés, így idén mi is sokat foglalkoztunk a napelemekkel. Hazánkban hatalmas és egyben szomorú fordulatról számolhattunk be. Miközben egy éve még 100%-os támogatási intezitású napelemes pályázatot hirdetett a kormány a lakosság részére, és boldogan számoltunk be a napelemes erőművek kapacitásának rohamos növekedéséről, október elején váratlanul komoly szigorítást jelentettek be, majd a hónap végén hatályba is lépett az eredetileg 2024-re tervezett szigorítás az új szaldós elszámolású rendszerek telepítésére vonatkozóan. A hirtelen tiltás hatására az előző évtizedben telepítetthez mérhető mennyiségű új napelemes igényt jelentettek be a fogyasztók a szolgáltatók felé. A történet ezzel azonban nem ért a végére, novemberben először úgy tűnt, hogy 10 évben maximalizálják a szaldós elszámolási rendszer igénybe vételének lehetőségét, majd felmerült egy újabb értelmezés, amely szerint az éves szaldót a korábbi telepítéseknél is havi szaldó válthatja már egy év múlva, erről azonban hivatalos kommunikáció egyelőre nem érkezett. Villanyautó és motorkerékpár tesztek Az elektromos típusok kínálata egyre bővül, amely az általunk tesztelt villanyautók számában is megmutatkozott. Havonta átlagosan két autót teszteltünk, melyek között a drága luxuslimuzintól a hétszemélyes csapatszállítókon keresztül a dobozos kisteherautókig mindenféle modell előfordult, sőt egyre gyakrabban vendégeskednek nálunk kétkerekű járművek is, gyakorlatilag mindent teszteltünk, ami elektromos. Villanyautosok.hu Az elektromos autók terjedésénél gyorsabban már csak az olvasótáborunk növekszik. Októberben félmillió olvasónk volt, a teljes évet tekintve pedig 3,1 millió egyedi olvasó, 11,3 millió oldalt nézett meg. Olvasószámban közel 30%-os növekedéssel, oldalletöltés szempontjából pedig közel 12%-os bővüléssel büszkélkedhetünk. Egyre többen hallgatjátok és nézitek a hetente jelentkező (legalább) egy órás beszélgetős műsorunkat, a Villanyóra podcastet is. Köszönjük nektek, maradjatok velünk jövőre is! Köszönjük mind a félmillió olvasónknak Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!