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
auto
2024. 04. 19. péntek

Végre látványos szakaszba ért a BMW Debrecen mellé tervezett gyárának építése. Az MTI ma kiadott fotói alapján látható, hogy a 400 hektáros területen több nagyobb épület is helyet kap, amiből két blokkban már elkezdődött a beton tartószerkezetek és a vasbeton falak építése.

fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A tervek szerint 2025-től termelő autógyár teljes értékű gyártóhelyszín lesz a BMW-n belül, ahol a présüzemtől a karosszériaépítő részlegen és a fényezőműhelyen keresztül a végszerelésig a gyártás minden főbb mozzanata elvégezhető lesz.

fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Az épületek építésének kezdetét még februárban jelentette be a BMW, akkor a központi irodaépülettel, a képzési központtal és az adatközponttal indult a projekt. A termelőlétesítmények alapkőletételét júniusra tervezték. A ma kiadott fotókhoz közlemény nem tartozott, így nem tudni, hogy pontosan milyen épületek szerkezeti elemei állnak már.

fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A korábbi közlemények szerint a BMW a 2025-ben induló debreceni helyszínen kizárólag elektromos autók gyártását tervezi. Az itt készülő modellek alapja a Neue Klasse architektúra lesz, ami a hírek szerint támogatja majd a 800 V-os rendszerfeszültséget, és akár 350 kW töltési teljesítményt is lehetővé tesz majd. A BMW által kifejlesztett új iFACTORY gyártási stratégia három kulcsterületre összpontosít: a hatékony, precíz, és extrém rugalmas gyártásra, a fenntartható, erőforrás-hatékony, és körforgásos működésre, valamint a digitalizációra, különösen a mesterséges intelligencia használatára. Debrecenben évente akár 150 ezer elektromos autó is készülhet majd.

fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Bár a korábbi közlemények szerint a gyár a villamos energiájának jelentős részét közvetlenül a helyszínen állítják majd elő, a projekttáblán lévő látványterveken még nincs nyoma sem szélerőműveknek, sem tetőre szerelt napelemeknek. Mindenesetre a BMW célja, hogy a debreceni legyen az első gyár a világon, amely a gyártás során teljesen elszakad a fosszilis energiahordozóktól.

Különleges gyárat épít a BMW Magyarországon

címlapfotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.