Akkumulátor-összeszerelő üzem is épül a BMW debreceni gyárában

Akkumulátor-összeszerelő üzem is lesz a BMW épülő debreceni gyárában, a projekt összértéke így eléri a 800 milliárd forintot, és ezzel Magyarország történetének harmadik legnagyobb zöldmezős beruházása lesz – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Milan Nedeljković és Szijjártó Péter

A BMW Group magyarországi telephelyén nagyfeszültségű akkumulátor-összeszerelő üzemet is épít a NEUE KLASSE járműveihez. Az akkumulátor-összeszerelés a debreceni járműgyár területén lesz, amelynek építése mintegy fél évvel ezelőtt kezdődött. Az üzem ötszáz további munkahelyet teremt az eredetileg tervezett ezren felül. A BMW 2025 végéig több mint kétmilliárd eurót fektet be a teljes üzem megépítésébe és beindításába. A magyar állam 13,5 milliárd forint támogatást nyújt az új üzemhez.

Debrecenben a következő generációs kerek akkumulátorcellákat szerelik össze egy akkumulátorházba, amelyet később az autó alvázába építenek be. A NEUE KLASSE akkumulátorainak következő generációjával a hatótávolság akár 30 százalékkal javul, a töltési sebesség pedig akár 30 százalékkal gyorsabb lesz. A hatodik generációs nagyfeszültségű akkumulátorok gyártása hivatalosan 2025-ben, a járműgyártással párhuzamosan indul. A Debrecenben készülő járművek összes akkumulátorát a helyszínen szerelik majd össze. Az új gyártóüzem mintegy 140.000 négyzetméteres területre terjed majd ki.

Szijjártó Péter beszédében méltatta a német vállalat debreceni gyárát, amelynek önmagán túlmutató jelentősége lesz, ugyanis működése teljesen elszakad a fosszilis energiahordozóktól. Az autóipari óriás hazánkba telepíti elektromobilitási stratégiája szívét, itt kezdődik meg az első teljesen elektromos platformjának gyártása, és itt állítják majd elő az ezen modellekbe kerülő akkumulátorokat.

A miniszter hangsúlyozta, hogy a beruházás további lendületet ad a magyar autóiparnak, amelynek termelési értéke 23 százalékkal nőtt az idei év első kilenc hónapjában, így meghaladva a 8700 milliárd forintot, s így éves szinten idén először átlépheti a 10 ezer milliárd forintot is.

„Magyarország mára az elektromos autóipari átállás Európa-bajnoka lett, és joggal emlegetnek minket a világbajnoki cím várományosai között is” – jelentette ki és hozzátette, hogy bevált a kormány azon stratégiai döntése, amelynek célja az volt, hogy tegyék hazánkat „az elektromos autóipar európai, aztán globális fellegvárává”.

Az elektromos járművek száma a világon 2030-ra elérheti a 300 milliót. Az évtized végére az újautó-eladások 60 százalékát már ezek fogják kitenni, így az elektromos akkumulátorok iránti kereslet 2030-ra mintegy 5600 gigawattórára fog nőni a 2021-es 340 gigawattóráról.

A miniszter kiemelte, hogy Magyarországon a kontinens legkedvezőbb beruházási környezetét hozták létre az elektromos autóipari cégek számára, illetve szövetséget kötöttek az iparág legnagyobb keleti és nyugati szereplőivel. „Magyarországon ad egymásnak randevút a keleti és a nyugati elektromos autóipar” – mondta.

Németországon és Kínán kívül egyedül Magyarországon lesz jelen gyártókapacitással a három nagy német prémium márka, valamint az elektromos akkumulátorok világpiacát uraló kínai és dél-koreai vállalatok közül három is ide helyezte európai gyártási központját.

Az elektromos akkumulátorok exportja az idei év első nyolc hónapjában 61 százalékos növekedéssel elérte a négymilliárd eurót, így ez lett a magyar kivitel elsőszámú terméke.

Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának tagja

Milan Nedeljković, a BMW AG termelési igazgatótanácsának tagja elmondta: „Debrecenben a világ legfejlettebb gyárát építjük. Az iFACTORY-val új ipari mércét állítunk fel a járműgyártás terén. Beruházásaink az e-mobilitás megvalósításához való szisztematikus hozzáállásunkat támasztják alá.”

Hans-Peter Kemser, a BMW Group debreceni gyárának ügyvezető igazgatója

„Jelenleg is toborzunk új kollégákat helyben és Magyarország minden tájáról, hogy együtt építhessük a BMW Group Debreceni Gyárának jövőjét” – magyarázza Hans-Peter Kemser, a BMW Manufacturing Hungary Kft. elnök-vezérigazgatója. A gyár a helyi oktatási partnerekkel közösen 2023 őszén duális képzési programot indít a saját képzési központjában.

Papp László, Debrecen polgármestere kiemelte a BMW Group szerepét a város számára: „A BMW Group a debreceni beruházással az új munkahelyek teremtése mellett hosszú távú elkötelezettséget vállal városunk közössége iránt. Együtt építünk egy virágzó jövőt”.

A BMW Group különösen nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a gyártáshoz szükséges szén-dioxid-kibocsátás és erőforrás-fogyasztás a lehető legalacsonyabb szinten maradjon, már az ellátási láncban. A cellagyártók olyan kobaltot, lítiumot és nikkelt használnak majd az akkumulátorcellák gyártása során, amelyek egy bizonyos százalékban másodlagos anyagokat, azaz nem újonnan bányászott, hanem már a körforgásban lévő nyersanyagokat tartalmaznak. Azzal a kötelezettségvállalással együtt, hogy az akkumulátorcellák gyártásához kizárólag megújuló energiákból származó zöld energiát használnak, a BMW Group akár 60 százalékkal csökkenti az akkumulátorcellák gyártásának szén-dioxid-kibocsátását.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.