Márciustól már 500 kW-os töltő is várja a villanyautósokat Kínában
December 24-én tartotta NIO Day 2022-es rendezvényét a NIO Hefei városában Kínában, ahol a céget érintő legfontosabb eseményekről, és legújabb termékeiről tartott előadást az autógyártó vállalat. Az újdonságok között találunk vadonatúj elektromos autómodelleket, továbbfejlesztett akkumulátorcserélő állomást, és hipergyors töltőoszlopot – ebben a cikkünkben ez utóbbiról lesz szó.
A NIO új töltőállomása 500 kW teljesítmény leadására képes, és bár így 20 kilowattal erősebb az Xpeng S4-es töltőoszlopánál és a GAC Aion töltőberendezésénél, mégsem nevezhetjük a világ leggyorsabb, elektromos autók számára tervezett töltőjének, hiszen nemrég a szintén kínai Geely csoport egyik partnere már 600 kW-os töltéstechnológiát is belengetett, sorozatgyártásra és telepítésre készen.
Európa egyelőre nem képes lépést tartani ilyen villámgyors technológiai fejlődéssel, itt még csak elszórtan akad néhány 350 kilowattosnál erősebb nyilvános töltőoszlop – a Fastned például a napokban nyitotta meg tesztüzemben első 400 kW-os oszlopát – de egyelőre nincs is olyan villanyautó a piacon, amely fel tudna venni ekkora teljesítményt. Kínában azonban a 480 kW-os töltőket kifejezetten az ekkora teljesítmény befogadására alkalmas elektromos autójának telepíti a GAC Aion.
A NIO oszlopáról egyelőre azt lehet tudni, hogy maximálisan 660 amperes áramerősséget tud, így egy 800 V-os rendszerrel szerelt jármű akkumulátora akár 12 perc alatt feltöltődhet 10%-ról 80%-ra. 400 voltos rendszer esetén ez 20 percet vesz igénybe. A töltőoszlop folyadékhűtéses megoldása lehetővé teszi, hogy a magas teljesítmény ellenére a kábel könnyű, akár egy kézzel is kezelhető legyen. A szükséges információk megjelenítéséhez egy 15,6 colos kijelzőt tett fel a NIO.
Az első 500 kW-os töltőket 2023 márciusában kapcsolják be, és nem csak a NIO-ügyfelek örülhetnek neki, merthogy a cég hálózatán más márkák autói is tölthetnek. Sőt, a NIO töltőállomásai által kínált összes teljesítmény legnagyobb részét, 20,4%-ot a BYD autók vették fel, és a NIO csak a második legnagyobb felhasználó 19,5%-kal – árulta el William Li, a NIO alapítója és vezérigazgatója. Összesen egyébként több mint 110 autómárka csatlakozott már rá a hálózatra.
A NIO júliusban beszélt először az 500 kW-os töltőkről, akkor azt is elárulta, hogy hamarosan elérhetővé válnak a cég 150 kWh kapacitású, szilárd elektrolitos akkumulátorai, valamint 2024-re vadonatúj, saját fejlesztésű 800 V-os akkumulátorral is készül, vélhetően ezekhez érkeznek a hipergyors töltőállomások. A júliusi bejelentéskor az is elhangzott, hogy a töltőket nemcsak Kínában, hanem Európában is telepíteni fogják.