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
auto
2024. 05. 06. hétfő

Idén márciusban számoltunk be róla, hogy a Tesla miután már megtisztította a berlini gyár bővítéséhez szükséges területet, némi késlelkedés után elkészült a második fázis engedélyezéséhez szükséges 15.000 oldalas dokumentáció, mostanra pedig annyira feldolgozták ezt a hatóságok is, hogy megkezdődhetett az egy hónapig tartó nyilvános betekintés.

Valószínű ismét részengedélyekkel építkeznek majd.

Dupla vagy semmi

A Tesla még 2019 második felében, az eredeti projekt keretében vásárolta meg azt az első fázis épületeitől északra fekvő területet, amelyen most a folytatás épül – ez nem az a bővítés amelyről korábban írtunk, az keleten lesz, és főleg logisztikai jelentősége van.

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

Épül a Giga Berlin folytatása

Az új csarnok első körben további 500.000 darabos gyártási kapacitást tesz lehetővé, ám alapvetően két egyforma méretű épület is elfér, így akár egymillió autó is készülhet később a Berlin melletti Grünheidéban. Hogy most pontosan hány épületre kérnek engedélyt, azt egyelőre nem tudjuk.

Ehhez képest már sok részlet módosult, de az nem, hogy most az északi „further development” feliratú részen bővül a gyár. Forrás: Tesla

A vállalat hivatalosan soha nem indokolta meg, hogy mi készül majd a második fázis keretében, de alapvetően két opcióról beszélhetünk. Egyes vélemények szerint a Model 3 európai gyártósora kerülhet majd ide, de kérdés, hogy a jelenlegi, évi 80 ezer körüli európai eladások mellett megéri-e ez, vagy inkább továbbra is Sanghajból érkeznek majd ezek az autók.

Hatalmas gyártókapacitást terveznek az olcsó Teslának

A második opció az új, olcsóbb, nettó 25 ezer dollárosra ígért kis Tesla, amelyet 2025 elején először Mexikóban kezdenek majd gyártani. Musk legutóbbi, egy esetleges francia gyáregység kapcsán tett kijelentései miatt már most is van aki inkább oda prognosztizálja az új típust, de alapvetően valami teljesen más, elektromos kamion, akkus energiatárolók, vagy napelemes cserepek is készülhetnek majd ott – ha egyáltalán lesz a projektből valami.

Egyelőre csak az biztos, hogy 2025-ben a Tesla megkezdi a kisebb modell gyártását Mexikóban, és ezt onnan behajózni nem tűnik a legpraktikusabb, vagy legolcsóbb megoldásnak. Németországban a terület megtisztítása már megtörtént, így ez tűnik a legesélyesebb jelöltnek.

Most, július 19. és augusztus 18. között a helyi lakosok – és az építkezésre rámozduló környezetvédő szervezetek – nyerhetnek betekintést a dokumentációba, majd alkalmuk van kérdéseket feltenni, kifogásokat emelni. Ezeket írásban is megválaszolják, de valószínűleg lesz a folyamat után egy nyilvános meghallgatás is.

Mennyit szennyez a Tesla?

Az autógyártó most a kapacitás duplázását jelentette be, erre kérnek engedélyt, sőt, az akkugyár is 100 GWh-ra bővül, ám az már kiderült, hogy az eredetileg az első fázishoz lekötött vízmennyiségen nem változtatnak. Korábban voltak olyan hírek, hogy a vállalat saját kút létesítését is fontolgatja, illetve, hogy a felfogott esővíz és a megtisztított szennyvíz segítségével a szükségletek egy jelentős részét is kielégíthetik. A szárazelektródás akkugyártás vízigénye minimális.

Indul a második fázis építése a Giga Berlinben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.