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
auto

Készülnek a Tesla villanykamionjának európai premierjére

elektromos teherautó
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

Az autógyártó korábbi bejelentését most konkrét lépések követték. Mint oly sokszor, most is árulkodó álláshirdetéseket talált a sajtó.

Most már tényleg Európába érkezhet a Semi.

Szeptemberi bemutató

Szeptember közepén kerül megrendezésre az IAA Transportation kiállítás Hannoverben, amelynek egyik sztárja valószínűleg a Tesla Semi, az amerikai autógyártó villanykamionja lesz. A vállalat még májusban erősítette meg részvételét, és ha a tervek azóta nem változtak, akkor ez lesz a kamionjuk európai premierjének helyszíne – a jármű eddig kontinensünkön nem járt.

Márpedig úgy néz ki, tényleg közeleg az európai értékesítés kezdete.

A Drive Tesla szúrta ki ugyanis a vállalat álláshirdetési között, hogy amszterdami, vagy berlini székhellyel meghirdettek egy Head of Business Development – Semi Truck EMEA nevű pozíciót, ami a villanykamionhoz kapcsolódó legmagasabb értékesítési, ügyfélkapcsolati állásnak tűnik.

Mint a villanyautós oldal megjegyzi, a hasonló elnevezésű, ám globális üzletfejlesztési vezető pozíciót betöltő Graham Carroll LinkedIn posztjában erősítette meg, hogy a vállalat megkezdte a Semi európai bevezetésének előkészítését, ezért keresnek egy iparági tapasztalattal rendelkező szakembert.

Sokat késett

A Tesla 2017 novemberében mutatta be a Semi prototípusát, és akkor 2019 végére ígérték a gyártás megkezdését.

A vállalat nem csak ezt a határidőt nem tartotta, többször tűztek ki újabb céldátumot, ám végül csak 2022-ben kezdődött meg a gyártás. Ez azóta is csak ideiglenes helyszínen, kis mennyiségben zajlik és csak pár kiemelt amerikai ügyfél kapott a kamionból, amelyből nagyjából 100 darab készülhetett eddig.

Tesla Semi keresztmetszet: három sorban helyezkednek el az akkupakkok. Forrás: @greentheonly

A vállalat legutóbb hivatalosan is bejelentette, hogy Nevadában, az eredeti gigagyár mellett épül meg a Semi végleges gyártósora, ám a 2023 elején bejelentett tervekhez képest végül nem a Giga Nevada épületének részeként, hanem amellett, egy különálló egységben készül majd a kamion. Ehhez saját akkugyártó sor is épül, ami valószínűsíti, hogy a végleges verzió már a 4680-as cellákat kapja meg. (Később érkezik majd egy kisakkus változat is, LFP cellákkal, 500 km körüli hatótávval).

A Semi gyárának új látványterve.

A jelenlegi tervek szerint a sorozatgyártás 2025 végén indulhat, a nagyobb volumenű kiszállítások pedig 2026 elején kezdődnek. Évi 50 ezres gyártási kapacitást terveznek.

Tesztüzem

A Semi első ügyfele természetesen maga a Tesla volt, amely rendszeresen használja a kamiont a giga Nevada és a fremonti autógyár között a belső logisztikára, az akkupakkok és motorok szállítására.

Az első és legnagyobb külsős ügyfél a PepsiCo volt, amelynek kaliforniai logisztikai központjai sikeresen tesztelték a kamiont és bizonyították a jármű életképességét. A valós körülmények közötti használat során 600 kilométer feletti hatótávokat is elértek.

Kiderült mit tud a Tesla villanykamionja üdítővel megpakolva

De volt olyan nap is, amikor két rátöltéssel összesen 1700 kilométert futott a kamion.

Az eddigi legrészletesebb Tesla Semi videót kaptuk Jay Lenotól

Európában is hasonló tesztekre számíthatunk majd pár kiemelt ügyféllel a következő időszakban, a nagy volumenű kiszállításokat csak a nevadai gyár megépülése után, 2026-tól lehet várni.

A cég nem zárta ki, hogy a jövőben a Giga Berlinben, Európában is készülhet majd a kamion, ha lesz elég európai megrendelő.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás