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
auto

Készülnek a Tesla villanykamionjának európai premierjére

elektromos teherautó
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

Az autógyártó korábbi bejelentését most konkrét lépések követték. Mint oly sokszor, most is árulkodó álláshirdetéseket talált a sajtó.

Most már tényleg Európába érkezhet a Semi.

Szeptemberi bemutató

Szeptember közepén kerül megrendezésre az IAA Transportation kiállítás Hannoverben, amelynek egyik sztárja valószínűleg a Tesla Semi, az amerikai autógyártó villanykamionja lesz. A vállalat még májusban erősítette meg részvételét, és ha a tervek azóta nem változtak, akkor ez lesz a kamionjuk európai premierjének helyszíne – a jármű eddig kontinensünkön nem járt.

Márpedig úgy néz ki, tényleg közeleg az európai értékesítés kezdete.

A Drive Tesla szúrta ki ugyanis a vállalat álláshirdetési között, hogy amszterdami, vagy berlini székhellyel meghirdettek egy Head of Business Development – Semi Truck EMEA nevű pozíciót, ami a villanykamionhoz kapcsolódó legmagasabb értékesítési, ügyfélkapcsolati állásnak tűnik.

Mint a villanyautós oldal megjegyzi, a hasonló elnevezésű, ám globális üzletfejlesztési vezető pozíciót betöltő Graham Carroll LinkedIn posztjában erősítette meg, hogy a vállalat megkezdte a Semi európai bevezetésének előkészítését, ezért keresnek egy iparági tapasztalattal rendelkező szakembert.

Sokat késett

A Tesla 2017 novemberében mutatta be a Semi prototípusát, és akkor 2019 végére ígérték a gyártás megkezdését.

A vállalat nem csak ezt a határidőt nem tartotta, többször tűztek ki újabb céldátumot, ám végül csak 2022-ben kezdődött meg a gyártás. Ez azóta is csak ideiglenes helyszínen, kis mennyiségben zajlik és csak pár kiemelt amerikai ügyfél kapott a kamionból, amelyből nagyjából 100 darab készülhetett eddig.

Tesla Semi keresztmetszet: három sorban helyezkednek el az akkupakkok. Forrás: @greentheonly

A vállalat legutóbb hivatalosan is bejelentette, hogy Nevadában, az eredeti gigagyár mellett épül meg a Semi végleges gyártósora, ám a 2023 elején bejelentett tervekhez képest végül nem a Giga Nevada épületének részeként, hanem amellett, egy különálló egységben készül majd a kamion. Ehhez saját akkugyártó sor is épül, ami valószínűsíti, hogy a végleges verzió már a 4680-as cellákat kapja meg. (Később érkezik majd egy kisakkus változat is, LFP cellákkal, 500 km körüli hatótávval).

A Semi gyárának új látványterve.

A jelenlegi tervek szerint a sorozatgyártás 2025 végén indulhat, a nagyobb volumenű kiszállítások pedig 2026 elején kezdődnek. Évi 50 ezres gyártási kapacitást terveznek.

Tesztüzem

A Semi első ügyfele természetesen maga a Tesla volt, amely rendszeresen használja a kamiont a giga Nevada és a fremonti autógyár között a belső logisztikára, az akkupakkok és motorok szállítására.

Az első és legnagyobb külsős ügyfél a PepsiCo volt, amelynek kaliforniai logisztikai központjai sikeresen tesztelték a kamiont és bizonyították a jármű életképességét. A valós körülmények közötti használat során 600 kilométer feletti hatótávokat is elértek.

Kiderült mit tud a Tesla villanykamionja üdítővel megpakolva

De volt olyan nap is, amikor két rátöltéssel összesen 1700 kilométert futott a kamion.

Az eddigi legrészletesebb Tesla Semi videót kaptuk Jay Lenotól

Európában is hasonló tesztekre számíthatunk majd pár kiemelt ügyféllel a következő időszakban, a nagy volumenű kiszállításokat csak a nevadai gyár megépülése után, 2026-tól lehet várni.

A cég nem zárta ki, hogy a jövőben a Giga Berlinben, Európában is készülhet majd a kamion, ha lesz elég európai megrendelő.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.