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
auto
2024. 04. 19. péntek

Ilyen autókat is gyárthatna a Bentley, ha nem rettegne az akkumulátoroktól

elektromos autó

Gyönyörű koncepcióautóval ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját a Bentley, egyesítve azt a technológiát és dizájnnyelvezetet, mely a britek szerint a jövő luxusautóit jellemezni fogja. Az EXP 100 GT ráadásul teljesen elektromos hajtáslánccal mutatkozott be, merthogy a vállalat hiába nem tartja egyelőre elég jónak a jelenlegi lítium-ion akkumulátorokat a járművek mozgatásához szükséges energia tárolásához, a (nagyon) távoli jövő közlekedését azért mégiscsak helyi emisszió nélkül képzeli el: ez a tanulmány a Grand Touring látványát hozza el nekünk egészen 2035-ből, amikor is gondtalanul szürcsölgethetjük a pezsgőt a volán mögött keresztbe tett lábakkal ülve, mert a mesterséges intelligencia átveszi tőlünk a vezetés fáradalmait.

Márpedig ezt a kocsit vezetni biztos nem egy könnyen feledhető élmény lenne, nem csupán a márkára jellemző luxus és kényelem miatt, hanem mert a hajtáslánc is elég ütősre sikerült. Tekintélyes méretei ellenére (az EXP 100 GT 5,8 méter hosszú és 2,4 méter széles) alig 2,5 másodperc alatt felgyorsul 100-ra, és akár a 300 km/h-t is eléri a végsebessége, köszönhetően a négy bivalyerős villanymotorjának. Hogy pontosan milyen akkumulátor van a tanulmányban, az nem derült ki, mivel a vállalat csupán azt részletezi, hogy a „jövőbeni akkutechnológiával” akár 700 kilométert is el tudna menni a jármű egyetlen töltéssel, amely mellesleg a Bentley Personal Assistant mesterséges intelligencia által automatikusan, mindössze 15 perc alatt megtörténik 80%-ra.

Ebből is jól látszik, hogy a Volkswagen konszernhez tartozó cég továbbra is úgy gondolja, hogy csúcsminőségű luxusautóihoz szégyen lenne egy mostani energiasűrűséggel bíró aksival elérhető pár száz kilométeres hatótávot papírra vetni – még akkor is, ha egyetlen vásárlónak sincs szüksége többre, vagy éppen az autó ideje nagy részében egy kiállításon csücsül. A britek egyébként már azt is elismerték, hogy a villanymeghajtású modell hiánya miatt még a minőségi rangsorban jóval lejjebb keresendő Tesla is vásárlókat visz el a cégtől. S bár tisztán elektromos Bentleyről szóló terveket már két évvel ezelőtt is lehetett hallani, ennek megvalósulása Adrian Hallmark vezérigazgató az akkumulátorokról való jelenlegi vélekedése mellett 2025-nél előbb nemigen valószínű. Lesznek azonban hibridek helyette, 2023-ra valamennyi modellhez érkezik hibrid meghajtású verzió, ez azonban aligha lesz elég ahhoz, hogy az egyébként is súlyos pénzügyi válsággal küzdő autógyártó fenn tudjon maradni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.