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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Újabb ugrásra készül a Tesla – sejtelmes belső körlevél került ki

Mivel magunk sem szeretjük az ok nélküli szenzációkeltést, szögezzük le ismét az ilyenkor szokásosat: a Tesla belsős leveleit úgy írják meg, hogy tisztában vannak vele, hogy másodpercek alatt a sajtó kezébe kerülnek. 40.000 alkalmazottjuk van, semmi nem lehet „titkos” amit ennyien megkapnak. Így aztán mindig tartsuk észben, hogy ezek félig-meddig sajtóközlemények is. Ugyanakkor az is megmosolyogtató, amikor ezeket a leveleket úgy tálalja a sajtó – most konkrétan a Bloomberg -, mintha legalábbis Ethan Hunt ügynök ereszkedett volna le fekete szerkóban valami titkos szerverterembe, hogy megszerezz az anyagot.

A legújabb ilyen kiszivárgó levél önmagában nem tartalmaz radikálisan új információkat, de azért pár érdekesség kiderült, úgy tűnik más forrásból származó információk megerősítésre kerültek és van benne egy kis sejtetés is, amin majd vígan lehet spekulálni.

Vegyük sorba.

„Mission Impossible” – Paramount Pictures

Fremontban fokozzák a tempót

A Tesla tervei szerint idén 360.000-400.000 autót fognak értékesíteni, de hozzá kell tenni, az első negyedév gyengébb eredményi után ebben nem sokan hittek. (Még akkor sem, ha azok a gyengébb számok részben tervezve voltak). Most, hogy a második negyedévben rekordot döntött a kaliforniai gyár és a harmadikra újabb emelkedést prognosztizál, már nem nehéz kitalálni, hogy legalább 100-100 ezer autót kell az év utolsó két negyedévében eladniuk, hogy teljesüljön a terv.

A Bloomberg birtokába került belső körlevél most kivételesen nem Elon Musk billentyűzetéből származik, hanem Jerome Guillen küldte ki még az elmúlt kedden. Guillen neve talán nem annyira ismert olvasóink számára, de mindenképpen a vállalat egyik kulcsfigurájáról van szó, talán nem túlzás azt állítani, hogy Musk, és a technológiai igazgató J.B. Straubel után a harmadik legfontosabb ember a cégnél. A francia mérnök korábban a Daimler teherautó részlegének igen sikeres vezetője volt. 2010-ben igazolt a Teslához és kezdetben a Model S program vezetője volt, majd a gépjárműtervezésért felelős alelnök lett, mielőtt az értékesítési és szerviz csapatok vezetését vette át. Egy jó éves szünet, feltöltődés és pihenés után 2016-ban tért vissza a vállalathoz és a Tesla Semi program vezetője lett – a legenda szerint, konkrétan ennek a projektnek a tervével tért vissza Elon Muskhoz, aki azonnal zöld utat is adott a fejlesztésnek. 2018-ban a Model 3 gyártásának bajai során az ő vezetésével építették meg abban a bizonyos „sátorban” azt a végszerelő sort, ami megfordította a kis Tesla szerencséjét, majd tavaly ősszel a Tesla autós üzletágának vezetője lett.

Jerome Guillen

Szóval ő az információ forrása és a Bloomberg által olvasott levél szerint most kedden azt írta körlevélben a Tesla alkalmazottainak, hogy hamarosan megnövelik a fremonti üzem gyártási teljesítményét és jelenleg ezt készítik elő a gyárban.

Bár részleteket ebben a levélben nem oszthatok meg, biztos vagyok benne, hogy örömmel fogjátok fogadni a fejleményeket

– tette hozzá sokatmondóan.

A kijelentés maximum olyan szempontból meglepő, hogy a fremonti gyár már így is maximum kapacitáson üzemel és már több részegység gyártását – ülések, fedélzeti töltők és Superchargerek, hajtáslánc – illetve az alkatrész raktározását és logisztikát is más épültekbe kellett költöztetniük.

Megy a Tetris

Bár az egykori kaliforniai NUMMI (Toyota-GM vegyesvállalat) üzem hajdanán évi félmillió autót gyártott, a hagyományos autógyártóknál általában csak a motor gyártása és az autó végszerelése van házon belül, minden más beszállítótoktól érkezik. A Tesla ezzel szemben rengeteg mindent házon belül állít elő, ezért már a jelenlegi ~400 ezres tempónál is hely szűkében vannak. Ezért is keltett feltűnést, amikor korábban arról beszéltek, hogy esetleg a Model Y gyártása is Kaliforniában lesz még ha bővíteniük is kell az üzemet. Ellenben a Semi (és valószínűleg a Roadster is) a nevadai Gigagfactoryból gördülhet majd ki, ahol a hajtáslánc és az aksik készülnek.

Az első sorozatgyártású Tesla Model 3

Azt tudjuk, hogy a vállalat csökkentette a Model S/X gyártási kapacitását és – ellenőrizhetetlen – internetes pletykák szerint már készül is egy vadi új kombinált gyártósor a két nagyobbik autónak. A régi gépek helyén aztán épülhet a Model Y gyártósora a jövő év eleji termelésre időzítve.

A mostani információ talán a fenti teóriát/pletykát igazolja, mivel a lépés az S/X gyártásának modernizálását, egyszerűsödését is magvával hozná. Ugyanakkor az sem kizárt, hogy Guillen a Model 3-mal kapcsolatos fejleményeket sejtet. Elon Musk nagyjából egy hónapja adott egy interjút, amelyben arról beszélt, hogy míg jelenleg a Model 3 hátsó része 70 különálló acél és alumínium darabból áll – ezt egyébként az ismert autóipari szakértő, Sandy Munro is kritizálta korábban. Musk szerint hamarosan elkészül egy módosítás, aminek hatására a 70-ből mindössze 4 darab lesz és már dolgoznak a következő fejlesztésen, aminek köszönhetően a teljes rész egyetlen darabban kerül legyártásra. Lehet, ez a fejlesztés érett be.

Forrás: CBS Television

Hatékonyabb aksi gyártás és Sanghaj

Guillen levelében van még egy másik érdekes mondat is, amelyet idéz a Bloomberg. Eszerint:

a sanghaji Gigafactory 3-ban remekül halad a munka, az öntöde, a karosszéria szerelősora, a festőüzem és a végszerelés mind a terveknek megfelelő készültségben vannak és mind a felépítésük, mind a gyártási technológia terén rekordokat döntenek.

Hogy ez pontosan mit jelent, azt nem tudni, de az biztos, hogy a kínai gyár szédületes sebességben készül. Tavaly év végén kezdődtek a földmunkák, január elején tették le az alapkövet, május végére szerkezetkész volt, és a hírek szerint augusztus végére beszerelik a gyártósorokat is. A negyedik negyedév végére heti 3000 autó a cél.

Gigafactory 3, 2019.07.05. forrás: Youtube/Jason Yang

A fentit látszik alátámasztani egy friss információ attól a Carsonight nevű internetes kommentelőtől aki már máskor is szolgáltatott érdekes és valós információkat a nevadai aksigyárból. Mint elmondta, a július 4-i ünnepet ismét a Gigafactory 1-ben dolgozó ismerőseivel töltötte, akik megosztották, hogy mostanra már teljes kapacitással működik a Tesla Grohmann mérnöki csapata által tervezett és gyártott akkucsomag összeszerelő gép, amely lehetővé tette a Short Range Model 3-ak költséghatékony gyártását – erről először február közepén számoltunk be, majd 2 héttel később be is jelentették az SR/SR+ gyártását, visszaigazolva az akkor értesüléseket. A német Tesla csapat egyébként már korábban is nagyot villantott, amikor a Model 3 gyártásának elején a nulláról tervezték újra az akkucsomag összeszerelést, de már akkor azt hallottuk, hogy valami sokkal jobb megoldáson dolgoznak.

Most Carsonight információi szerint a Tesla ilyen új Grohmann gépekkel váltja le az eddigi aksicsomag gyártási folyamatot a Gigafactory 1-ben, a régi gépek pedig a Gigafactory 3-ba kerülnek. Mivel a heti 5000-es tempóig már eddig is bizonyított az eredeti gyártósor, ezért a kezdeti kínai terhelést mindenképpen bírják majd, ráadásul így oda kis költséggel mér bejáratott masinéria kerül.

Kíváncsian várjuk a Tesla következő pénzügyi jelentését és telekonferenciáját, ahol újabb részletek derülhetnek ki vagy kerülhetnek megerősítésre. Addig is itt a legfrissebb videó a sanghaji gyár építéséről.

Bár a hivatalos hazai Tesla üzlet megnyitására még várni kell, az  új Teslára vágyók is tudnak már hova fordulni.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.