A luxus új oldala: íme a Rolls-Royce első villanyautója

Az emberek fantáziáját izgatja, hogy milyenek lehetnek az olyan nagy múltú hagyományos autómárkák álomautói azonnal elérhető nyomatékkal és csendes elektromos hajtással, mint a Bentley, vagy a Rolls-Royce. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy számos műhely szakosodott arra, hogy ezeknek a veteránoknak a modelljeit modernizálják és elektromosítsák. És bár abban az árkategóriában, amiben e két brit márka értékesít, aligha szúrná ki a vásárlók szemét az elektromos hajtás felára, eddig még egyikőjük sem vezetett be a kínálatba teljesen villanyos hajtású luxusautót.

Ez azonban hamarosan megváltozik, a Rolls-Royce ugyanis lerántotta a leplet első gyártásba kerülő villanyautójáról, amely egy év múlva, 2023 utolsó negyedévében indul el a megrendelőihez. A vállalat sajtóanyaga Charles Rolls, a márka egyik alapítójának szavaival kezdődik, aki már 1900-ban villanymotorral képzelte el az autózás jövőjét, csakhogy akkor a töltőinfrastruktúra kiépítetlensége miatt életképtelennek ítélte a technológiát. Több mint 120 évvel később azonban, Torsten Müller-Ötvös vezérigazgató vezetése alatt már a Rolls-Royce-nál is elhiszik, hogy van hol feltölteni a villanyautók akkumulátorát.

A Spectre névre hallgató első villanyautó ráadásul tényleg az elektromos kor szülöttje, nem belsőégésű motoros modellből alakították át, hanem első pillanattól fogva elektromosnak tervezték. Igaz, saját padlólemezt nem kapott, a többi modell által is használt alumínium Architecture of Luxury található alatta, amely hagyományos, és elektromos hajtás befogadására egyaránt alkalmas. A nagyobb hatótáv érdekében minden korábbinál nagyobb figyelmet fordítottak az áramvonalasságra a fejlesztés során, 0,25-ös légellenállási együtthatójával ez a valaha készült legaerodinamikusabb Rolls-Royce. A tervezők egyébként úgy vélik, hogy a Spectre-rel egy vadonatúj kategóriát hoztak létre a gépjárműveken belül, amit Ultra-Luxury Electric Super Coupénak neveznek, és valóban igaz, hogy az autózás ennyire prémium szegletében bizony nem sok elektromos kupétetős modellt találunk.

A Spectre kétajtós, négyszemélyes, hossza 5453 mm, szélessége 2080 mm, magassága pedig 1559 mm. Tengelyei 3210 mm távolságra fekszenek egymástól, így egy megforduláshoz 12,7 méterre van szüksége. Az autó nem könnyű, 25 kiló híján elérni a három tonnát.

A végső teljesítmény-, gyorsulás- és hatótávolság-adatok még finomítás alatt állnak, de az előzetes adatok azt mutatják, hogy a Spectre várhatóan 520 kilométeres hatótávolságot kínál a WLTP szerint. A 430 kW-os teljesítményéhez 900 Nm nyomaték társul, így körülbelül 4,5 másodperc alatt éri majd el a 100 km/h-t álló rajtból. A jármű már foglalható, árban a Cullinan és a Phantom közé pozícionálják, azaz valahol 350.000 és 460.000 dollár közötti árcédulát kap, ami a jelenlegi árfolyamon mintegy 146 és 193 millió forintnak felel meg.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.