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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Az amerikai gyorsulási versenyek kipufogófüstre, motorzúgásra, és benzinszagra épülő alapjai masszívan meginogtak 2020-ban, amikor a Ford egy villanyautóval kezdett el rekordokat döntögetni. Több mint 1400 lóerős teljesítményével, 272 km/h-s végsebességével, és közel 1500 Nm-es nyomatékával a négymotoros Mustang Cobra Jet 1400 egy látványos bizonyítéka volt annak, hogy belsőégésű motor nélkül is szabadjára lehet engedni az őrületet az aszfalton.

Itt egy új elektromos Mustang

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

Az egyszeri prototípus 8,27 másodperc alatt futotta a negyedmérföldes sprintet, de a folyamatos finomhangolás eredményeként 8,128-ra sikerült lefaragnia idejét, ami egyébként világrekord a National Hot Rod Association (NHRA) elektromos kategóriájában. Most viszont tovább emeli a tétet a Ford Performance: íme a Mustang Super Cobra Jet 1800!

Az új izomautó a korábbi járgány továbbfejlesztett változata: a hátsó kerekeket pörgető, négy PN-250-DZR inverterhez társított 2×2 elrendezésű DS-250-115 elektromotorok ugyanazok, ám immár 1800 lóerő összteljesítmény leadására képesek. Az erőátviteli egységet azonban kicserélték a mérnökök, valamint teljesen újratervezték az akkumulátort is, amivel állítólag komoly súlycsökkenést tudtak elérni.

A csapat lecserélte az adatgyűjtő rendszert a vezérlésben, módosítottak a teljesítményelosztáson, áttervezték a hátsó futómű-geometriát, és nagyobb abroncsokat szereltek fel a járműre. Ez utóbbitól és a karosszériára festett feliratoktól eltekintve egyébként teljesen ugyanúgy néz ki az autó, mint a Cobra Jet 1400, mivel a csapat ugyanazt a prototípust fejlesztette tovább – így sajnos nem fogjuk látni őket egymás ellen indulni a versenypályán.

A Mustang Super Cobra Jet 1800 elsődleges feladata megdönteni elődjének negyedmérföldes rekordját, ami a bemutatott fejlesztések fényében valószínűleg nem lesz nagy kihívás. Emellett a Ford több másik NHRA rekordot is fel szeretne állítani az elektromos kategóriában, de az sem kizárt, hogy a villanyautó még több benzinmotoros vetélytársát taszítja majd maga mögé, valószínűleg már a 8 másodperc alatti tartományban.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.