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
auto
2024. 05. 30. csütörtök

Az amerikai gyorsulási versenyek kipufogófüstre, motorzúgásra, és benzinszagra épülő alapjai masszívan meginogtak 2020-ban, amikor a Ford egy villanyautóval kezdett el rekordokat döntögetni. Több mint 1400 lóerős teljesítményével, 272 km/h-s végsebességével, és közel 1500 Nm-es nyomatékával a négymotoros Mustang Cobra Jet 1400 egy látványos bizonyítéka volt annak, hogy belsőégésű motor nélkül is szabadjára lehet engedni az őrületet az aszfalton.

Itt egy új elektromos Mustang

Az egyszeri prototípus 8,27 másodperc alatt futotta a negyedmérföldes sprintet, de a folyamatos finomhangolás eredményeként 8,128-ra sikerült lefaragnia idejét, ami egyébként világrekord a National Hot Rod Association (NHRA) elektromos kategóriájában. Most viszont tovább emeli a tétet a Ford Performance: íme a Mustang Super Cobra Jet 1800!

Az új izomautó a korábbi járgány továbbfejlesztett változata: a hátsó kerekeket pörgető, négy PN-250-DZR inverterhez társított 2×2 elrendezésű DS-250-115 elektromotorok ugyanazok, ám immár 1800 lóerő összteljesítmény leadására képesek. Az erőátviteli egységet azonban kicserélték a mérnökök, valamint teljesen újratervezték az akkumulátort is, amivel állítólag komoly súlycsökkenést tudtak elérni.

A csapat lecserélte az adatgyűjtő rendszert a vezérlésben, módosítottak a teljesítményelosztáson, áttervezték a hátsó futómű-geometriát, és nagyobb abroncsokat szereltek fel a járműre. Ez utóbbitól és a karosszériára festett feliratoktól eltekintve egyébként teljesen ugyanúgy néz ki az autó, mint a Cobra Jet 1400, mivel a csapat ugyanazt a prototípust fejlesztette tovább – így sajnos nem fogjuk látni őket egymás ellen indulni a versenypályán.

A Mustang Super Cobra Jet 1800 elsődleges feladata megdönteni elődjének negyedmérföldes rekordját, ami a bemutatott fejlesztések fényében valószínűleg nem lesz nagy kihívás. Emellett a Ford több másik NHRA rekordot is fel szeretne állítani az elektromos kategóriában, de az sem kizárt, hogy a villanyautó még több benzinmotoros vetélytársát taszítja majd maga mögé, valószínűleg már a 8 másodperc alatti tartományban.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.