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
auto
2024. 05. 29. szerda

Küszöbön a Lancia újjászületése, extravagáns autóval álltak elő

elektromos autó

A hétvégén bemutatkozott a Lancia Pu+Ra HPE Concept, egy 100%-ban elektromos meghajtással szerelt tanulmányautó, amely a Stellantis csoporthoz tartozó olasz autómárka újjászületésének első hírnöke.

Mint korábban beszámoltunk róla, csakúgy, mint a konszern többi márkájánál, az elektromosítás a Lanciánál is új fejezetet nyit, amely nem csak tisztább hajtású modelleket, hanem egyben a modellkínálat bővülését is jelenti, hiszen jelenleg csupán az Ypsilont kínálja vásárlóinak a vállalat. A ma leleplezett tanulmány egyelőre még nem egy megvásárolható modell, de előrevetíti, mit várhatunk majd a gyártótól mind dizájn, mind technológiák tekintetében.

A furcsa név mögött természetesen jelentés is megbújik: az autó a pure (tiszta) és a radical (radikális) szavak összeadásából kapta nevét, a HPE pedig a High Performance Electric, azaz Nagy Teljesítményű Elektromos kezdőbetűit jelöli. Ezt a rövidítést egyébként használta korábban a Lancia, igaz más jelentésben: az 1972 és 1984 között gyártott Lancia Beta kombi (estate) változatát nevezték így. De nem ez az egyetlen visszautalás a múltra, a Pu+Ra koncepció összességében nagyon hasonlít a legendás Stratos modellre, és számos dizájneleme őrzi más, egykori Lanciák jellegzetességeit.

A Pu+Ra egy négyszemélyes kupé, amely 4450 mm hosszúságban nyúlik el, 1950 mm széles, és 1350 mm magas. A dizájnnyelvezetét elemi formák, mint például háromszögek és körök határozzák meg, előbbi az autó orrán, utóbbi pedig a hátsó lámpákon igazán felfedezhető, de ha felülről tekintünk le a panorámatetőre, akkor is egy kör rajzolódik ki előttünk.

Ez a dizájnvilág az utastérben is folytatódik, az elemi geometria dominál eklektikus stílusban, miközben a tervezők a fenntartható anyaghasználatra is kiemelt figyelmet fordítottak.

Ami a jövő Lancia villanyautóinak hajtástechnológiáját illeti, 700 kilométeres hatótáv és kicsivel több mint 10 perces villámtöltés a célkitűzés. A Pu+Ra tanulmány továbbá számos aerodinamikai elemmel gazdagodott, amelyek 10 kWh/100 km alá húzzák a fogyasztását. Az elektromos Lanciák a Stellantis STLA padlólemezeit fogják használni, azaz ugyanarra a műszaki alapra épülnek majd, mind például a Peugeot és más Stellantis-márkák elektromos autói.

A Lancia megújult kínálatának első tagja a frissített Ypsilon lesz, amely hibrid és tisztán elektromos változatban is piacra kerül 2024-ben, és a márka legelső megvásárolható villanyautója lesz. 2026-tól már csak tisztán elektromos autókat ad el a Lancia, 2028-tól pedig – a Delta EV megjelenésének évétől – kivonul minden belsőégésű motorra támaszkodó modell a kínálatból.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.