Így készítsd elő a nyári kerekeidet a téli álomra

Ahogy közeleg a tél, egyre aktuálisabbá válik, hogy átszereljük az autónk téli papucsait. A következő néhány bekezdésben adunk pár hasznos tanácsot arra vonatkozóan, hogyan érdemes letárolni a nyári gumikat, felniket, illetve mit érdemes néhány egyszerű lépésben megtenni annak érdekében, hogy amikor tavasszal újra elővesszük őket ne érjen meglepetés.

Leszerelés

Amennyiben autónkat nem szükséges gumishoz vinnünk, mert pl. felnire szerelt téli szettel rendelkezünk, elég csak egy nyugodt, lehetőleg egyenes placcot keresnünk, ahol van annyi hely, hogy letérdeljünk. Egy egyszerű nyomatékkulcs, levegős, vagy akkumulátoros ütvecsavarozó segítségével lazítsuk le a kerékcsavarokat, de ne tekerjük le teljesen.

Ezt követően keressük meg az emelési pontot és 1-2 cm-re emeljük fel az autót. Többre felesleges, hiszen csak izmozni kell a kerekekkel a le és felemelésénél. Ha a csavarok már lazák, akkor egy sima akkumulátoros csavarozóval is pillanatok alatt levehetjük őket és máris leemelhetjük a kerékagyról a kerekeket. Ha nehezen adja magát, érdemes enyhén, de határozottan megütni a kerék tetejét, de figyelni kell rá, hogy ne repüljön le, mert megütheti a lábunkat és pofára esve a felni is sérülhet!

Tisztítás

Sokan ott követik el a hibát, hogy a leszerelt kerekeket úgy, ahogy van zacskózzák és elteszik, de ezzel sem a guminak, sem a felninek nem tesznek jót. A nem megfelelően előkészített és letárolt felni a párásodás következtében roncsolódhat. Sajnos ez velem is előfordult. A víz beszivárgott az apró hajszálrepedéseken át a lakkréteg alá és felnyomta azt, ami csúnya és drágán javítható.

Először is alakítsunk ki magunknak egy kényelmes helyet. Én két festőbakot választottam, aminek a magassága állítható. Így kényelmesen dolgozhatunk. Tegyük fel a gumikat és gondoskodjunk a stabilitásról, majd egy kis méretű, lapos fejű, lehetőleg tompa csavarhúzóval óvatosan távolítsuk el a gumiba ragadt kisebb köveket, kavicsokat

Ezt követően a gumikat portalanítsuk. Ha van kompresszor, azzal is lefújhatjuk, de egy egyszerű kemény sörtés kefe is megteszi. Én a kompresszorral nem sokra mentem, de találtam egy alig használt kemény sörtés hótakarító kefét, így azzal a hosszanti és a keresztharántokat is alaposan ki tudtam takarítani.

A takarítás közben semmiképpen ne felejtsük el a leszerelt felniket megjelölni magunknak, hiszen ez meggyorsítja és megkönnyíti a tavaszi felszerelést. Ehhez elegendő egy fehér színű, olaj-bázisú jelölő filc, vagy másnéven marker. A jelöléseink legyenek egyértelműek a tekintetben, hogy a kerekeket pontosan melyik futóműről szedtük le. A takarítás egyúttal kiváló alkalmat ad arra is, hogy alaposan átnézzük a gumikat és hibákat keressünk. A négy leszerelt gumiból nekem az egyik két helyen is sérült volt. A sérüléseket megjelölhetjük a markerrel, így a szervizben nem kell majd a hibát keresgetni és a téli időszakban bármikor elvihetjük a gumishoz javításra.

A következő művelethez szükségünk lesz egy puha eldobható rongyra és egy felnitisztító spray-re. Nincs szükség drágára, vagy speciálisra, de arra azért érdemes figyelni, hogy az anyagösszetétele ne károsítsa a gumit, hiszen azt nem vesszük le a felniről. Áztassuk elő a felnit és hagyjuk, hogy a vegyszer megtegye, amit megkövetel tőle a helyzet. Nekem 30-40 másodperc elegendő volt a hatáshoz, így csak át kellett törölni és máris csillogott. Alaposan töröljük szárazra. Figyeljünk rá, hogy a csavarok járataiban se maradjon nedvesség.

Ha ezzel megvagyunk, akkor fordítsuk meg a felnit. Ügyeljünk rá, hogy a bakokat úgy állítsuk be, hogy ne tegyenek kárt a felniben, inkább a gumi peremére feküdjön fel.

Alaposan fújjuk be a felnitisztítóval a hátsó és a belső részt is és hagyjuk állni egy percet. Itt sokkal koncentráltabban fordulhat elő fékpor és egyéb makacsabb lerakódás, szóval türelem. Az eredmény nagyon meggyőző lesz.

Ha mindent alaposan szárazra töröltünk, fordítsuk vissza a felnit és töröljük át ismét a másik oldalát. Valószínűleg a felnitisztító spray kissé át fog szivárogni, így nem árt az óvatosság. Keressük azokat a helyeket, ahol megállhat a nedvesség, pl. a csavarok mélyedései, vagy a szelep melletti részek. Utóbbinál nekem szinte mindig maradt egy kis nedvesség.

Előkészítés a tárolásra

A takarítás végeztével maradt még egy nagyon fontos feladat. A gumik előkészítése. Nagyon fontos, hogy a gumiknak is pihenniük kell. Nekik sem tesz jót, ha örökké megfeszült, túlnyomásos állapotban vannak. Pont úgy, ahogy a bicepszünket is pihentetjük két széria között, a gumikon is érdemes lazítani. Egy egyszerű keréknyomásmérő pisztoly segítségével a gumikat engedjük le 1-1,5 BAR nyomásra, majd tekerjük vissza a szelepsapkákat.

Ha tehetjük, akkor a gumikat felnin tároljuk leengedve, lehetőleg szobahőmérsékleten, vagy annál kissé hidegebb helyen. Persze ha csak kültéren tudjuk tárolni, azzal sem lesz baj, de úgy, ahogy a téli guminak sem tesz jót, ha a nyári melegben a 60 fokos padláson tároljuk, a nyári gumi esetén sem a legideálisabb a folyamatos mínusz. Egyszerűen az anyagösszetételéből fakadóan drasztikusan gyorsabban öregszik.

A legideálisabb helyzet, ha a kerekeket valahová a felnin keresztül fel tudjuk akasztani, lógatni. Így a gumikat semmilyen terhelés nem éri. Ha ezt nem tudjuk megtenni, ugyanilyen szuper, ha fektetve tároljuk, de ekkor meg számolnunk kell, hogy sok helyet foglal. Ha felnire szerelve tesszük el a gumikat, nem a legszerencsésebb egymásra tenni őket a nagyobb súly miatt, mint ahogyan az sem szerencsés, ha asztalként használjuk. Ennek egyszerű oka, hogy a gumik oldalfalában lévő acéldrótok deformálódhatnak. Ha valaki már hajlított meg drótot, az pontosan tudja, hogy azt az eredeti formájára már képtelenség visszahajlítani. Ha ez történik a gumik oldalfalával, akkor az kellemetlen deformációt, rázást, rezgéseket okoz használat közben, ami semminek nem tesz jót, de főleg az autó futóművének nem.

Így néznek ki a gumi peremében futó acélsodronyok

A gumikat tárolhatjuk akár két lekerekített léc, vagy cső között állítva is, de ebben az esetben nagyon ügyeljünk rá, hogy 3-4 naponta forgassuk át őket, hiszen akkor is deformálódhat, ha folyamatosan ugyanott éri terhelés. Ez akkor is igaz, ha a gumikat nem engedjük le!

Talán elsőre bonyolultnak hangzik ez az egész, de kerekenként mindössze 10 perc munkáról beszélünk, ami nagyon meghálálja magát. Így néz ki egy elkészült és egy frissen leszerelt kerék között a különbség:

Amire még érdemes figyelni

A téli kerekek felszerelése sem bonyolult művelet, de érdemes még a nyári leszerelése előtt odakészíteni őket, hogy kéznél legyenek. Először csavarjuk be gyengéden az összes csavart, majd az autót engedjük le a kerekére. Ezt követően nyomatékkulcs segítségével állítsuk be a megfelelő értékre a csavarokat. A gyártó ezt minden típushoz megadja. Nekem az i3 esetén 140Nm-rel kellett meghúznom minden csavart. Ezt néhány száz km megtétele után érdemes ellenőrizni.

Feltételezve, hogy a kerekek szakszerűen voltak tárolva be kell állítanunk a megfelelő keréknyomás értékeket. Mint minden autóban általában a vezető oldalán az ajtónyílás belső felén a B oszlop környékén keressük a táblázatot, ami tartalmazza a gyártó által javasolt értékeket. Különösen érdemes akkor figyelni, ha nyári és a téli abroncs peremmagassága eltérő, hiszen ilyenkor az értékek is változhatnak!

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.