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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Megfejtették a Tesla árazásának titkát

A Bloomberg autózás jövőjével foglalkozó rovata, a Green Hyperdrive közölt a napokban egy analitikus írást, ami arra vállalkozott, hogy megfejti és megmagyarázza a Tesla árazási politikáját.

Az apropót az jelenti, hogy az örökké változó, de fix, nem alkudható árak alkalmazása az észak-amerikai autópiacon újdonságnak számítanak, de a Tesla mellett egyre több gyártó kacérkodik máris azzal, hogy ebbe az irányba induljon el.

Felrúgták a szabályokat

Az Egyesült Államok autópiacán régóta bevett gyakorlat, hogy az autógyártók augusztusban, az ősszel kezdődő új modellév előtt rögzítik az árakat, és ezen nem is nagyon szoktak változtatni a következő szezonkezdetig. Pontosabban: a gyártó által javasolt fogyasztói ár (MSRP) nem változik, ugyanis az értékesítést közvetlenül nem az autógyártók végzik, hanem független, viszonteladó partnereik. A végső árat pedig a vásárló alkudja ki a kereskedőnél.

A Tesla gyakorlata ezzel szemben az, hogy nincs lehetőség alkudozásra. Fix árakat sem használnak, ehelyett év közben – a kereslet, a kínálat, valamint az alkatrész és gyártási költségek változásának függvényében – bármikor módosítanak a korábban rögzített áraikon. A villanyautó gyártó dinamikus árazási politikája jórészt azért alkalmazható, mert a Teslákat nem harmadik fél árulja, hanem kizárólag online lehet azokat megrendelni a cég saját felületén.

A Ford is megszorongatja a kereskedőit

A Bloomberg cikke arra hívja fel a figyelmet, hogy a közelmúltban a Ford és a Volvo is hasonló irányba indult el. Az ovális kék lógós autógyártóról ezügyben mi is írtunk, amikor a cég vezetője, Jim Farley határozottan más stílusban kezdett tárgyalni a kereskedőhálózattal, mint korábban. Farley elvárásként jelölte meg például a töltőhálózat fejlesztését, de az új villanyautókkal kapcsolatban azt is, hogy a kereskedők fogadják el a Ford által javasolt fix árakat; ellenkező esetben ugyanis nem árulhatják majd a márka elektromos portfólióját.

A Volvo szintén tavaly jelentette be, hogy elektromos autóit online fogja értékesíteni, átlátható és fix árazást vezet be, és az alkudozás nem lesz többé opció. A kereskedési módszertan változása alapvetően kedvezőbb helyzetet teremt a fogyasztók számára, többször is olvastunk olyan amerikai híreket amelyekből kiderült: a különösen népszerű típusokra a helyben domináns kereskedések hajlamosak arcátlanul magas, több tízezer dolláros felárat is alkalmazni.

Korábban már írtunk arról, hogy milyen nehézségekkel küzdenek az amerikai autógyártók, amikor a független kereskedésekkel üzletelnének:

18 amerikai államban nem nyithat boltot a Tesla

Megcélozták a közepét

A Tesla árpolitikájának magyarázatához a Bloomberg az empirikus utat választotta. A cikk írója kigyűjtötte a Tesla árváltozásait az elmúlt évekből, és azt találta, hogy az autók indulóára rendre az adott szegmens piaci átlagárát célozta meg. Így amikor anno elkezdték a 35 ezer dolláros Model 3 forgalmazását, az átlagos személyautó 34.944 dollárba került az amerikai piacon. Most pedig, öt évvel később, amikor – leginkább az  infláció hatására – 47.692 dollárra nőtt az átlagár, a Tesla legolcsóbb típusa 46.990 dollárba kerül.

Fekete oszlopok: az átlagos újautó ára; zöld vonal: a Model 3 indulóára; szürke vonal: A Model Y indulóára. Forrás: Bloomberg

Bár a Model Y ennél az árnál magasabbra van belőve, így is jól látszik, hogy a típus árazási görbéje folyamatosan lekövette ezeket a piaci változásokat. Csupán 2021. elején volt egy kis eltérés ettől, lefelé, ami azért történt, mert rövid időre megjelent az SUV új, kis akkus változata.

Az amerikai gazdasági lap szerint, ha a Cybertruck árát akarjuk belőni, akkor ez az árazási modell a segítségünkre lehet. Amikor a Tesla megnyitotta az utat előrendelések előtt, a típus ára 49.990 dollárról indult, ami – jééé! –  megegyezett Amerikában az átlagos pickup árával. A gyártó később eltüntette az árakat az oldaláról, majd bejelentette: változni fog a ténylegesen gyártásba kerülő változat motorválasztéka – és valószínűleg az ára is, mivel időközben jelentősen drágultak az alapanyagok. A Bloomberg tippje az, hogy a Cybertruck ára 56 ezer dollár körül lesz – mivel erre a szintre drágult a pickupok átlagára.

A cikk figyelmeztet: ez alapján érdemes értelmezni a 2024-re várt új, 25 ezer dolláros Tesla modell árát is, mivel annak árcéduláit a tényleges piaci megjelenésig a gyártó még módosítani fogja.

A harmadik generációs platform néven hivatkozott termékhez friss, kapcsolódó hír, hogy a Tesla március elsején tartandó befektetői napján osztanak majd meg további információkat. A rajongói várakozásokat némileg máris hűtve érdemes azonban hangsúlyozni: szó sincs bemutatóról! Inkább a befektetők további kitartását biztosítani hivatott, a kulisszák mögé bepillantás lehetőségét nyújtó eseményre érdemes készülni. Az autó premierjét az eddig napvilágot látott információk alapján 2024-re, a tömeggyártást pedig inkább még egy évvel későbbre valószínűsítjük.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.