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 A Bloomberg autózás jövőjével foglalkozó rovata, a Green Hyperdrive közölt a napokban egy analitikus írást, ami arra vállalkozott, hogy megfejti és megmagyarázza a Tesla árazási politikáját. Az apropót az jelenti, hogy az örökké változó, de fix, nem alkudható árak alkalmazása az észak-amerikai autópiacon újdonságnak számítanak, de a Tesla mellett egyre több gyártó kacérkodik máris azzal, hogy ebbe az irányba induljon el. Felrúgták a szabályokat Az Egyesült Államok autópiacán régóta bevett gyakorlat, hogy az autógyártók augusztusban, az ősszel kezdődő új modellév előtt rögzítik az árakat, és ezen nem is nagyon szoktak változtatni a következő szezonkezdetig. Pontosabban: a gyártó által javasolt fogyasztói ár (MSRP) nem változik, ugyanis az értékesítést közvetlenül nem az autógyártók végzik, hanem független, viszonteladó partnereik. A végső árat pedig a vásárló alkudja ki a kereskedőnél.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 A Tesla gyakorlata ezzel szemben az, hogy nincs lehetőség alkudozásra. Fix árakat sem használnak, ehelyett év közben – a kereslet, a kínálat, valamint az alkatrész és gyártási költségek változásának függvényében – bármikor módosítanak a korábban rögzített áraikon. A villanyautó gyártó dinamikus árazási politikája jórészt azért alkalmazható, mert a Teslákat nem harmadik fél árulja, hanem kizárólag online lehet azokat megrendelni a cég saját felületén. A Ford is megszorongatja a kereskedőit A Bloomberg cikke arra hívja fel a figyelmet, hogy a közelmúltban a Ford és a Volvo is hasonló irányba indult el. Az ovális kék lógós autógyártóról ezügyben mi is írtunk, amikor a cég vezetője, Jim Farley határozottan más stílusban kezdett tárgyalni a kereskedőhálózattal, mint korábban. Farley elvárásként jelölte meg például a töltőhálózat fejlesztését, de az új villanyautókkal kapcsolatban azt is, hogy a kereskedők fogadják el a Ford által javasolt fix árakat; ellenkező esetben ugyanis nem árulhatják majd a márka elektromos portfólióját. A Volvo szintén tavaly jelentette be, hogy elektromos autóit online fogja értékesíteni, átlátható és fix árazást vezet be, és az alkudozás nem lesz többé opció. A kereskedési módszertan változása alapvetően kedvezőbb helyzetet teremt a fogyasztók számára, többször is olvastunk olyan amerikai híreket amelyekből kiderült: a különösen népszerű típusokra a helyben domináns kereskedések hajlamosak arcátlanul magas, több tízezer dolláros felárat is alkalmazni. Korábban már írtunk arról, hogy milyen nehézségekkel küzdenek az amerikai autógyártók, amikor a független kereskedésekkel üzletelnének: 18 amerikai államban nem nyithat boltot a Tesla Megcélozták a közepét A Tesla árpolitikájának magyarázatához a Bloomberg az empirikus utat választotta. A cikk írója kigyűjtötte a Tesla árváltozásait az elmúlt évekből, és azt találta, hogy az autók indulóára rendre az adott szegmens piaci átlagárát célozta meg. Így amikor anno elkezdték a 35 ezer dolláros Model 3 forgalmazását, az átlagos személyautó 34.944 dollárba került az amerikai piacon. Most pedig, öt évvel később, amikor – leginkább az infláció hatására – 47.692 dollárra nőtt az átlagár, a Tesla legolcsóbb típusa 46.990 dollárba kerül. Fekete oszlopok: az átlagos újautó ára; zöld vonal: a Model 3 indulóára; szürke vonal: A Model Y indulóára. Forrás: Bloomberg Bár a Model Y ennél az árnál magasabbra van belőve, így is jól látszik, hogy a típus árazási görbéje folyamatosan lekövette ezeket a piaci változásokat. Csupán 2021. elején volt egy kis eltérés ettől, lefelé, ami azért történt, mert rövid időre megjelent az SUV új, kis akkus változata. Az amerikai gazdasági lap szerint, ha a Cybertruck árát akarjuk belőni, akkor ez az árazási modell a segítségünkre lehet. Amikor a Tesla megnyitotta az utat előrendelések előtt, a típus ára 49.990 dollárról indult, ami – jééé! – megegyezett Amerikában az átlagos pickup árával. A gyártó később eltüntette az árakat az oldaláról, majd bejelentette: változni fog a ténylegesen gyártásba kerülő változat motorválasztéka – és valószínűleg az ára is, mivel időközben jelentősen drágultak az alapanyagok. A Bloomberg tippje az, hogy a Cybertruck ára 56 ezer dollár körül lesz – mivel erre a szintre drágult a pickupok átlagára. A cikk figyelmeztet: ez alapján érdemes értelmezni a 2024-re várt új, 25 ezer dolláros Tesla modell árát is, mivel annak árcéduláit a tényleges piaci megjelenésig a gyártó még módosítani fogja. A harmadik generációs platform néven hivatkozott termékhez friss, kapcsolódó hír, hogy a Tesla március elsején tartandó befektetői napján osztanak majd meg további információkat. A rajongói várakozásokat némileg máris hűtve érdemes azonban hangsúlyozni: szó sincs bemutatóról! Inkább a befektetők további kitartását biztosítani hivatott, a kulisszák mögé bepillantás lehetőségét nyújtó eseményre érdemes készülni. Az autó premierjét az eddig napvilágot látott információk alapján 2024-re, a tömeggyártást pedig inkább még egy évvel későbbre valószínűsítjük. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!