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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

A bajor főváros a napokban 21 új elektromos csuklós buszt állít menetrendszerű forgalomba a Müncheni Közlekedési Vállalat (MVG) számára. A helyi tömegközlekedési szolgáltatónak ez az eddigi legnagyobb beszerzése a zéró emissziós buszokból, így nagy lépést tett a 100 százalékban kipufogógáz-mentes céljai elérése érdekében. A mostani beszerzéssel összesen 47-re nőtt az MVG elektromos buszflottája.

Az új MAN Lion’s City E elektromos csuklós autóbuszok | forrás: Müncheni Közlekedési Vállalat

A szóban forgó buszokat a társaság körülbelül egy évvel ezelőtt rendelte meg. A nyertes tendert a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlattal a MAN nyerte el, így ők gyárthatták és szállíthatták le a 21 darab MAN Lion’s City E villanyos csuklós buszokat. A közlekedési vállalatnak a teljes költség csupán 38 százalékát kellett előteremtenie. A maradék 62 százalékot a müncheni kormány, a felső-bajorországi kormány, a bajor tartományi minisztérium légszennyezés-csökkentési programja és a német szövetségi környezetvédelmi, természetvédelmi, nukleáris biztonsági és fogyasztóvédelmi minisztérium biztosította az „Energia- és Klímaalap” külön programjának részeként.

Az új MAN Lion’s City E elektromos csuklós autóbuszok | forrás: Müncheni Közlekedési Vállalat

Az új elektromos csuklós buszok modern és újratervezett belső térrel rendelkeznek többek között azért is, mert a dízelbuszokba épített motor feletti emelvény megszűnt, így a leghátsó sorokban több hely áll az utasok rendelkezésre és egyúttal a térérzet is szellősebb. Ami a technikát illeti, a monstrumok 640 kWh-s nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátorral vannak felszerelve, amelyekkel 250 kilométeres hatótávra képesek. Az akkumulátorok a jármű tetején vannak elhelyezve.

A középső és hátsó tengely hajtásáért egyetlen központi motor felel. Az utastérbe új típusú CO2-klímaberendezéseket telepítettek, amelyek sokkal környezetkímélőbbek hagyományos gázos társaiknál, hiszen a széndioxidnak alacsonyabb a GWP értéke (globális felmelegedési potenciál index). A fűtésért olyan speciális hőszivattyúk felelnek, amelyek szintén kihasználják ennek a hűtőközegnek a tulajdonságait.

Az új MAN Lion’s City E elektromos csuklós autóbuszok | forrás: Müncheni Közlekedési Vállalat

A társasághoz idén várhatóan további 14 elektromos csuklós busz érkezik az Ebusco-tól, amely a MAN-hoz hasonlóan szintén szállít 18 méteres csuklós buszokat, így a flotta az év végére 61 elektromos buszra bővül. Az MVG azt tervezi, hogy 2035-re az autóbuszjáratokat teljes egészében elektromos meghajtással üzemelteti majd.

A Stadtwerke München augusztus elején 71 új, 2024 tavasza és 2025 tavasza között szállítandó elektromos buszra adott megrendelést a Daimler Buses, az Ebusco és az MAN számára. Az infrastruktúra miatt pedig nem aggódnak, hiszen a 2022 novemberében megnyílt Moosach buszpályaudvaron akár 56 elektromos busz is feltölthető egyszerre.

borítókép: MAN Lion’s City E | forrás: MAN media center

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.