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
auto
2024. 03. 02. szombat

A bajor főváros a napokban 21 új elektromos csuklós buszt állít menetrendszerű forgalomba a Müncheni Közlekedési Vállalat (MVG) számára. A helyi tömegközlekedési szolgáltatónak ez az eddigi legnagyobb beszerzése a zéró emissziós buszokból, így nagy lépést tett a 100 százalékban kipufogógáz-mentes céljai elérése érdekében. A mostani beszerzéssel összesen 47-re nőtt az MVG elektromos buszflottája.

Az új MAN Lion’s City E elektromos csuklós autóbuszok | forrás: Müncheni Közlekedési Vállalat

A szóban forgó buszokat a társaság körülbelül egy évvel ezelőtt rendelte meg. A nyertes tendert a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlattal a MAN nyerte el, így ők gyárthatták és szállíthatták le a 21 darab MAN Lion’s City E villanyos csuklós buszokat. A közlekedési vállalatnak a teljes költség csupán 38 százalékát kellett előteremtenie. A maradék 62 százalékot a müncheni kormány, a felső-bajorországi kormány, a bajor tartományi minisztérium légszennyezés-csökkentési programja és a német szövetségi környezetvédelmi, természetvédelmi, nukleáris biztonsági és fogyasztóvédelmi minisztérium biztosította az „Energia- és Klímaalap” külön programjának részeként.

Az új MAN Lion’s City E elektromos csuklós autóbuszok | forrás: Müncheni Közlekedési Vállalat

Az új elektromos csuklós buszok modern és újratervezett belső térrel rendelkeznek többek között azért is, mert a dízelbuszokba épített motor feletti emelvény megszűnt, így a leghátsó sorokban több hely áll az utasok rendelkezésre és egyúttal a térérzet is szellősebb. Ami a technikát illeti, a monstrumok 640 kWh-s nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátorral vannak felszerelve, amelyekkel 250 kilométeres hatótávra képesek. Az akkumulátorok a jármű tetején vannak elhelyezve.

A középső és hátsó tengely hajtásáért egyetlen központi motor felel. Az utastérbe új típusú CO2-klímaberendezéseket telepítettek, amelyek sokkal környezetkímélőbbek hagyományos gázos társaiknál, hiszen a széndioxidnak alacsonyabb a GWP értéke (globális felmelegedési potenciál index). A fűtésért olyan speciális hőszivattyúk felelnek, amelyek szintén kihasználják ennek a hűtőközegnek a tulajdonságait.

Az új MAN Lion’s City E elektromos csuklós autóbuszok | forrás: Müncheni Közlekedési Vállalat

A társasághoz idén várhatóan további 14 elektromos csuklós busz érkezik az Ebusco-tól, amely a MAN-hoz hasonlóan szintén szállít 18 méteres csuklós buszokat, így a flotta az év végére 61 elektromos buszra bővül. Az MVG azt tervezi, hogy 2035-re az autóbuszjáratokat teljes egészében elektromos meghajtással üzemelteti majd.

A Stadtwerke München augusztus elején 71 új, 2024 tavasza és 2025 tavasza között szállítandó elektromos buszra adott megrendelést a Daimler Buses, az Ebusco és az MAN számára. Az infrastruktúra miatt pedig nem aggódnak, hiszen a 2022 novemberében megnyílt Moosach buszpályaudvaron akár 56 elektromos busz is feltölthető egyszerre.

borítókép: MAN Lion’s City E | forrás: MAN media center

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.