Húszasával váltják le a dízeleket az elektromos csuklósbuszok
A bajor főváros a napokban 21 új elektromos csuklós buszt állít menetrendszerű forgalomba a Müncheni Közlekedési Vállalat (MVG) számára. A helyi tömegközlekedési szolgáltatónak ez az eddigi legnagyobb beszerzése a zéró emissziós buszokból, így nagy lépést tett a 100 százalékban kipufogógáz-mentes céljai elérése érdekében. A mostani beszerzéssel összesen 47-re nőtt az MVG elektromos buszflottája.

A szóban forgó buszokat a társaság körülbelül egy évvel ezelőtt rendelte meg. A nyertes tendert a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlattal a MAN nyerte el, így ők gyárthatták és szállíthatták le a 21 darab MAN Lion’s City E villanyos csuklós buszokat. A közlekedési vállalatnak a teljes költség csupán 38 százalékát kellett előteremtenie. A maradék 62 százalékot a müncheni kormány, a felső-bajorországi kormány, a bajor tartományi minisztérium légszennyezés-csökkentési programja és a német szövetségi környezetvédelmi, természetvédelmi, nukleáris biztonsági és fogyasztóvédelmi minisztérium biztosította az „Energia- és Klímaalap” külön programjának részeként.

Az új elektromos csuklós buszok modern és újratervezett belső térrel rendelkeznek többek között azért is, mert a dízelbuszokba épített motor feletti emelvény megszűnt, így a leghátsó sorokban több hely áll az utasok rendelkezésre és egyúttal a térérzet is szellősebb. Ami a technikát illeti, a monstrumok 640 kWh-s nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátorral vannak felszerelve, amelyekkel 250 kilométeres hatótávra képesek. Az akkumulátorok a jármű tetején vannak elhelyezve.
A középső és hátsó tengely hajtásáért egyetlen központi motor felel. Az utastérbe új típusú CO2-klímaberendezéseket telepítettek, amelyek sokkal környezetkímélőbbek hagyományos gázos társaiknál, hiszen a széndioxidnak alacsonyabb a GWP értéke (globális felmelegedési potenciál index). A fűtésért olyan speciális hőszivattyúk felelnek, amelyek szintén kihasználják ennek a hűtőközegnek a tulajdonságait.

A társasághoz idén várhatóan további 14 elektromos csuklós busz érkezik az Ebusco-tól, amely a MAN-hoz hasonlóan szintén szállít 18 méteres csuklós buszokat, így a flotta az év végére 61 elektromos buszra bővül. Az MVG azt tervezi, hogy 2035-re az autóbuszjáratokat teljes egészében elektromos meghajtással üzemelteti majd.
A Stadtwerke München augusztus elején 71 új, 2024 tavasza és 2025 tavasza között szállítandó elektromos buszra adott megrendelést a Daimler Buses, az Ebusco és az MAN számára. Az infrastruktúra miatt pedig nem aggódnak, hiszen a 2022 novemberében megnyílt Moosach buszpályaudvaron akár 56 elektromos busz is feltölthető egyszerre.
borítókép: MAN Lion’s City E | forrás: MAN media center