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 A korai elektromos autókkal ellentétben ma már a legtöbb típussal vontathatunk utánfutót. Az elektromos autók azonban nehezek, így érdemes utánanézni a pontos szabályoknak. Pótkocsi vontatása esetén a vontató jármű forgalmi engedélyébe bejegyzett súlyhatárok mellett a jogosítványunkra vonatkozó korlátozásokat is figyelembe kell venni. A forgalmiban a legtöbb jármű esetén két értéket adnak meg, saját fékrendszerrel nem rendelkező pótkocsira gyakran alacsonyabb értéket adnak meg, mint fékezett utánfutóra. Pótkocsiknál meg kell különböztetnünk a könnyű pótkocsit (maximum 750 kg) és a nehéz pótkocsit (750 kg felett). Utóbbi mindig, előbbi nem feltétlenül rendelkezik saját fékrendszerrel. Fontos, hogy nem a valós tömeg számít, hanem a járművek forgalmi engedélyében megadott megengedett össztömeg. Nem számít tehát, hogy az autóban csak a járművezető ül, ezért nem éri el a maximális megengedett össztömeget, és az sem mentség, ha a forgalmi szerint 2 tonnás pótkocsit üresen vontatjuk. Többségünk B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, amivel 3500 kg megengedett össztömegű járművet vezethetünk. Néhány éve a mentőautók és az alternatív hajtású járművek vezetésére kedvezményt kaptunk és 4250 kg lett a felső határ, amennyiben a 3500 kg-ot meghaladó rész a hajtásrendszerből fakad, azaz gyakorlatilag az akkumulátor miatt lépjük túl a 3,5 tonnát. Erre nagyon figyelj, ha elektromos kisteherautóra váltasz! Ha B jogsival vontatunk, akkor könnyű pótkocsi esetén 4250 kg a járműszerelvény együttes megengedett össztömege, nehéz pótkocsi esetében azonban 3500 kg a felső határ. Ebből érdekes helyzetek adódhatnak, például egy 3 tonna megengedett össztömegű Tesla Model X, ami a forgalmi szerint maximum 2250 kilót húzhat maga után, B jogsis járművezetővel maximum 500 kilós pótkocsit vontathat, könnyű pótkocsival azonban 750 kg az utánfutó maximális össztömeg. Amennyiben 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járműszerelvénnyel és nehéz pótkocsival szeretnénk közlekedni, nem elég a B kategóriás jogosítvány. B96 kategóriával nehéz pótkocsi esetén is 4250 kg a szerelvény megengedett össztömege, így egy 3 tonnás autóval akár 1250 kg tömegű utánfutót is vontathatunk. B+E kategóriával 7 tonnára növekszik a felső határ, azaz egy 3,5 tonnás járművel akár 3,5 tonnát is húzhatunk, amennyiben a vontató jármű forgalmi engedélye is megengedi ezt. Személyautóknál ilyenkor általában már utóbbi, azaz az autó műszaki feltétele lesz a szigorúbb megkötés. Model X hétköznapok #14: kétezer kilométer lakókocsit vontatva Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!