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
auto
2024. 11. 15. péntek
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

A korai elektromos autókkal ellentétben ma már a legtöbb típussal vontathatunk utánfutót. Az elektromos autók azonban nehezek, így érdemes utánanézni a pontos szabályoknak.

Pótkocsi vontatása esetén  a vontató jármű forgalmi engedélyébe bejegyzett súlyhatárok mellett a jogosítványunkra vonatkozó korlátozásokat is figyelembe kell venni. A forgalmiban a legtöbb jármű esetén két értéket adnak meg, saját fékrendszerrel nem rendelkező pótkocsira gyakran alacsonyabb értéket adnak meg, mint fékezett utánfutóra.

Pótkocsiknál meg kell különböztetnünk a könnyű pótkocsit (maximum 750 kg) és a nehéz pótkocsit (750 kg felett). Utóbbi mindig, előbbi nem feltétlenül rendelkezik saját fékrendszerrel.

Fontos, hogy nem a valós tömeg számít, hanem a járművek forgalmi engedélyében megadott megengedett össztömeg. Nem számít tehát, hogy az autóban csak a járművezető ül, ezért nem éri el a maximális megengedett össztömeget, és az sem mentség, ha a forgalmi szerint 2 tonnás pótkocsit üresen vontatjuk.

Többségünk B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, amivel 3500 kg megengedett össztömegű járművet vezethetünk. Néhány éve a mentőautók és az alternatív hajtású járművek vezetésére kedvezményt kaptunk és 4250 kg lett a felső határ, amennyiben a 3500 kg-ot meghaladó rész a hajtásrendszerből fakad, azaz gyakorlatilag az akkumulátor miatt lépjük túl a 3,5 tonnát.

Erre nagyon figyelj, ha elektromos kisteherautóra váltasz!

Ha B jogsival vontatunk, akkor könnyű pótkocsi esetén 4250 kg a járműszerelvény együttes megengedett össztömege, nehéz pótkocsi esetében azonban 3500 kg a felső határ. Ebből érdekes helyzetek adódhatnak, például egy 3 tonna megengedett össztömegű Tesla Model X, ami a forgalmi szerint maximum 2250 kilót húzhat maga után, B jogsis járművezetővel maximum 500 kilós pótkocsit vontathat, könnyű pótkocsival azonban 750 kg az utánfutó maximális össztömeg.

Amennyiben 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járműszerelvénnyel és nehéz pótkocsival szeretnénk közlekedni, nem elég a B kategóriás jogosítvány.

B96 kategóriával nehéz pótkocsi esetén is 4250 kg a szerelvény megengedett össztömege, így egy 3 tonnás autóval akár 1250 kg tömegű utánfutót is vontathatunk.

B+E kategóriával 7 tonnára növekszik a felső határ, azaz egy 3,5 tonnás járművel akár 3,5 tonnát is húzhatunk, amennyiben a vontató jármű forgalmi engedélye is megengedi ezt. Személyautóknál ilyenkor általában már utóbbi, azaz az autó műszaki feltétele lesz a szigorúbb megkötés.

Model X hétköznapok #14: kétezer kilométer lakókocsit vontatva

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.