PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 21. vasárnap

A korai elektromos autókkal ellentétben ma már a legtöbb típussal vontathatunk utánfutót. Az elektromos autók azonban nehezek, így érdemes utánanézni a pontos szabályoknak.

Pótkocsi vontatása esetén  a vontató jármű forgalmi engedélyébe bejegyzett súlyhatárok mellett a jogosítványunkra vonatkozó korlátozásokat is figyelembe kell venni. A forgalmiban a legtöbb jármű esetén két értéket adnak meg, saját fékrendszerrel nem rendelkező pótkocsira gyakran alacsonyabb értéket adnak meg, mint fékezett utánfutóra.

Pótkocsiknál meg kell különböztetnünk a könnyű pótkocsit (maximum 750 kg) és a nehéz pótkocsit (750 kg felett). Utóbbi mindig, előbbi nem feltétlenül rendelkezik saját fékrendszerrel.

Fontos, hogy nem a valós tömeg számít, hanem a járművek forgalmi engedélyében megadott megengedett össztömeg. Nem számít tehát, hogy az autóban csak a járművezető ül, ezért nem éri el a maximális megengedett össztömeget, és az sem mentség, ha a forgalmi szerint 2 tonnás pótkocsit üresen vontatjuk.

Többségünk B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, amivel 3500 kg megengedett össztömegű járművet vezethetünk. Néhány éve a mentőautók és az alternatív hajtású járművek vezetésére kedvezményt kaptunk és 4250 kg lett a felső határ, amennyiben a 3500 kg-ot meghaladó rész a hajtásrendszerből fakad, azaz gyakorlatilag az akkumulátor miatt lépjük túl a 3,5 tonnát.

Erre nagyon figyelj, ha elektromos kisteherautóra váltasz!

Ha B jogsival vontatunk, akkor könnyű pótkocsi esetén 4250 kg a járműszerelvény együttes megengedett össztömege, nehéz pótkocsi esetében azonban 3500 kg a felső határ. Ebből érdekes helyzetek adódhatnak, például egy 3 tonna megengedett össztömegű Tesla Model X, ami a forgalmi szerint maximum 2250 kilót húzhat maga után, B jogsis járművezetővel maximum 500 kilós pótkocsit vontathat, könnyű pótkocsival azonban 750 kg az utánfutó maximális össztömeg.

Amennyiben 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járműszerelvénnyel és nehéz pótkocsival szeretnénk közlekedni, nem elég a B kategóriás jogosítvány.

B96 kategóriával nehéz pótkocsi esetén is 4250 kg a szerelvény megengedett össztömege, így egy 3 tonnás autóval akár 1250 kg tömegű utánfutót is vontathatunk.

B+E kategóriával 7 tonnára növekszik a felső határ, azaz egy 3,5 tonnás járművel akár 3,5 tonnát is húzhatunk, amennyiben a vontató jármű forgalmi engedélye is megengedi ezt. Személyautóknál ilyenkor általában már utóbbi, azaz az autó műszaki feltétele lesz a szigorúbb megkötés.

Model X hétköznapok #14: kétezer kilométer lakókocsit vontatva

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.