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
auto
2024. 07. 13. szombat

Még a levegőt is tisztítja a Toyota kísérleti autója

egyéb
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

A Toyota továbbra is nagy jövőt lát a hibrid és hidrogén üzemű hajtásláncokban, beleértve utóbbinak azt a változatát is, amikor nem tüzelőanyag-cellát üzemeltetnek az illékony gázzal, hanem elégetik azt egy belső égésű motorban.

Most olyan új technológiát fejlesztenek, amely az autó normál üzeme közben megköti a levegőben található szén-dioxidot, és így semlegesíti a belső égésű motorok karbonlábnyomát.

Csak pár apró probléma van

A Toyota a Gazoo Racingen keresztül fejleszti hidrogénnel hajtott belső égésű motoros versenyautóját, amely az egész technológia fejlesztésének központi próbapadja.

Az ötlet nagyon egyszerű és alapvetően briliáns. A belső égésű motorok ideje azért van leáldozóban, mert az égés során számos káros anyag keletkezik, többek között a légkört felmelegítő szén-dioxid is a kipufogógáz része. Ha azonban a tartályt benzin helyett hidrogénnel töltjük, az égés szinte teljesen tiszta lesz, gyakorlatilag leginkább vízpára szabadul fel.

Azért csak szinte, meg leginkább, mert a technológia velejárója, hogy nitrogén-oxidok is keletkeznek, amelyek többek között savas esőt, illetve légúti megbetegedéseket okoznak, így a járműveket a dízelekhez hasonló AdBlue folyadékkal is fel kell szerelni ennek közömbösítésére. De ha ezt, illetve azt a tényt, hogy a világ hidrogéngyártásának 99,7 százaléka még 2022-ben is fosszilis üzemanyagokat használt, most egy pillanatra félretesszük, akkor az alapelgondolás nem rossz, különösen, ha valahogy megoldható lenne a már forgalomban lévő kétmilliárd belső égésű motor átállítása.

A tesztek részeként most a Toyota egy újfajta megoldást is kifejlesztett a már levegőben lévő CO2 megkötésére. Ettől azt remélik, hogy akár a hidrogén, akár a hibrid autók esetén segíthet csökkenteni a jármű karbon lábnyomát.

A Toyota új kerámia szűrője megköti a szén-dioxidot. Forrás: Toyota

Mint az Automotive News beszámolt róla, a vállalat mérnökei egy leginkább a hagyományos autók katalizátorához hasonló új, kerámia alapú szűrőt fejlesztettek ki, amely a beáramló levegőből kiszűri a szén-dioxidot. A motor hőjétől pedig már 60 fokon beindul az a reakció, amelynek eredményeként a megkötött CO2 cseppfolyóssá válik és egy alkáli-amin oldatban lehet felfogni, amely később ártalmatlanítható. A vállalat szerint ez a szűrő akármilyen belső-égésű motorba beépíthető, amelynek hulladékhője elég a reakció beindításához.

A mérnököknek azonban még pár apróbb problémát meg kell oldaniuk, mielőtt ezt a találmányt utcai autókban láthatjuk viszont.

A tesztsorozatot a 4563 méter hosszú Fuji Speedway-en folytatták, ám sajnos a két szűrőt jelenleg még minden egyes kör után ki kellett cserélni, mert elhasználódtak.

Az egyes számú szűrő által megszűrt levegő a kettesben kerül további kezelésre, mielőtt a hármassal jelölt, alkáli folyadékkal töltött tartályba csorog. Forrás: Toyota.

A másik kihívás a hatásfok. A 20 tesztkör alatt a két szűrő pontosan 20 gramm szén-dioxidot szűrt ki a levegőből, azaz 100 kilométerenként 22 grammot lehet így megkötni. Azonban, ha ezzel egy belső-égésű motoros autó, mondjuk a legújabb generációs Prius plug-in hibrid CO2 kibocsátást szeretnénk kompenzálni, akkor ez a hatásfok egyelőre nagyon kevés. A gyári fogyasztási adatok szerint ugyanis a kombinált ciklusban egy ilyen autó 100 kilométerenként 9300-10.700 gramm szén-dioxidot bocsát ki – tehát a szűrők ennek 0,2 százalékát vonják csak ki a levegőből

Mindkét problémán dolgoznak a vállalat szakemberei.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.