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
auto
2024. 04. 23. kedd

Itt a vége: leállította az Apple az autós projektet

elektromos autó

Bár hivatalosan soha nem erősítették meg, az iparág egyik legrosszabbul őrzött titka volt, hogy az Apple egy évtizede dolgozik saját önvezető villanyautóján. A Project Titan kódnév alatt folyó munka most végleg leáll, a cég vezetése ugyanis feladta az ambiciózus projektetírja a Bloomberg.

Inkább a ChatGPT és a Dall-e által beindított újkori aranyláz, a generatív mesterséges intelligencia felé fordulnak.

Az örök pletyka vége

Évről évre előkerül a pletyka, hogy az Apple már mindjárt bemutatja önvezető villanyautóját, és annyi mindig is biztos volt, hogy ez több, mint üres találgatás. A projekten egy évtizeden át, több ezer mérnök dolgozott, és a világ egyik legnevesebb informatikai cége több jó nevű autóipari szakembert is felvett soraiba – egy ekkora vállalkozást pedig már lehetetlen teljesen titokban tartani bármilyen NDA szerződések is vannak érvényben.

Előbb érkezhet, de kevesebbet tudhat az Apple autója, mint gondoltuk

Az elmúlt évek során azonban az is világos lett, hogy a projekt számos problémával küzd, többször kellett irányt váltani, újrakezdeni, legutóbb pedig, a vállalatra nem jellemző módon, már állítólag a kezdeti célokból is visszavettek és első körben csak Level 2+ szintű önvezetést tűztek ki célul, azaz az autópályákon engedhettük volna el a volánt.

Nyolc éve szenved az Apple az autós projektjével

A cég 2014-ben kezdte meg a munkát a Titan kódnevű projekten és a napokban jutottak el az út végére. A döntést állítólag az elmúlt hetekben hozták meg,

tegnap pedig egy rögtönzött belső értekezleten Jeff Williams, a vállalat operatív igazgatója, illetve a projektért felelős alelnök Kevin Lynch közösen jelentették be minden érintettnek, hogy végleg leállítják a fejlesztést.

A Bloomberg értesülése szerint az autó árát körülbelül 100.000 dollárra tervezték, de állítólag nem tetszett a cég igazgatótanácsának, hogy még így sem fognak olyan nyereséget elérni a kocsikkal, mint amit a vállalat hagyományos termékeinél megszoktak. A legnagyobb probléma azonban az önvezetés elhúzódó és bizonytalan kimenetelű fejlesztése volt.

Az Apple eredetileg egy kormány és pedálok nélküli autót akart piacra dobni, amely prémium, a nagy szedánokra emlékeztető belsővel várta volna az utasokat. De az évek alatt folyamatosan problémákba ütköztek és bizonytalannak érezték a projekt kifutását, a befektetett évi több száz millió, mostanra több milliárd dollár megtérülését.

A vállalat valószínűleg elbocsátásokra is kényszerül majd a bejelentés nyomán, de a legjobb szakembereknek helyet biztosítanak más csapataikon belül. Így lesznek, akik a mesterséges intelligencia fejlesztésén fognak dolgozni a jövőben, másokat egyéb készülő Apple termékekhez osztanak majd be.

A Bloomberg által megkérdezett elemző a villanyautó-piac növekedésének lassulásával magyarázza a lépést, ám valószínűtlen, hogy egy 10 éve futó, és ekkora jövő, ekkora potenciális piac – kétmilliárd lecserélendő, ember által vezetett belső égésű motoros autó – küszöbén álló fejlesztést egy átmeneti hullámvölgy miatt állítanának meg. Ennél az Apple sokkal hosszabb távon szokott gondolkodni.

Címlapkép: @JonyIvyeParody, X.com

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.