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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

Itt a vége: leállította az Apple az autós projektet

elektromos autó

Bár hivatalosan soha nem erősítették meg, az iparág egyik legrosszabbul őrzött titka volt, hogy az Apple egy évtizede dolgozik saját önvezető villanyautóján. A Project Titan kódnév alatt folyó munka most végleg leáll, a cég vezetése ugyanis feladta az ambiciózus projektetírja a Bloomberg.

Inkább a ChatGPT és a Dall-e által beindított újkori aranyláz, a generatív mesterséges intelligencia felé fordulnak.

Az örök pletyka vége

Évről évre előkerül a pletyka, hogy az Apple már mindjárt bemutatja önvezető villanyautóját, és annyi mindig is biztos volt, hogy ez több, mint üres találgatás. A projekten egy évtizeden át, több ezer mérnök dolgozott, és a világ egyik legnevesebb informatikai cége több jó nevű autóipari szakembert is felvett soraiba – egy ekkora vállalkozást pedig már lehetetlen teljesen titokban tartani bármilyen NDA szerződések is vannak érvényben.

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

Előbb érkezhet, de kevesebbet tudhat az Apple autója, mint gondoltuk

Az elmúlt évek során azonban az is világos lett, hogy a projekt számos problémával küzd, többször kellett irányt váltani, újrakezdeni, legutóbb pedig, a vállalatra nem jellemző módon, már állítólag a kezdeti célokból is visszavettek és első körben csak Level 2+ szintű önvezetést tűztek ki célul, azaz az autópályákon engedhettük volna el a volánt.

Nyolc éve szenved az Apple az autós projektjével

A cég 2014-ben kezdte meg a munkát a Titan kódnevű projekten és a napokban jutottak el az út végére. A döntést állítólag az elmúlt hetekben hozták meg,

tegnap pedig egy rögtönzött belső értekezleten Jeff Williams, a vállalat operatív igazgatója, illetve a projektért felelős alelnök Kevin Lynch közösen jelentették be minden érintettnek, hogy végleg leállítják a fejlesztést.

A Bloomberg értesülése szerint az autó árát körülbelül 100.000 dollárra tervezték, de állítólag nem tetszett a cég igazgatótanácsának, hogy még így sem fognak olyan nyereséget elérni a kocsikkal, mint amit a vállalat hagyományos termékeinél megszoktak. A legnagyobb probléma azonban az önvezetés elhúzódó és bizonytalan kimenetelű fejlesztése volt.

Az Apple eredetileg egy kormány és pedálok nélküli autót akart piacra dobni, amely prémium, a nagy szedánokra emlékeztető belsővel várta volna az utasokat. De az évek alatt folyamatosan problémákba ütköztek és bizonytalannak érezték a projekt kifutását, a befektetett évi több száz millió, mostanra több milliárd dollár megtérülését.

A vállalat valószínűleg elbocsátásokra is kényszerül majd a bejelentés nyomán, de a legjobb szakembereknek helyet biztosítanak más csapataikon belül. Így lesznek, akik a mesterséges intelligencia fejlesztésén fognak dolgozni a jövőben, másokat egyéb készülő Apple termékekhez osztanak majd be.

A Bloomberg által megkérdezett elemző a villanyautó-piac növekedésének lassulásával magyarázza a lépést, ám valószínűtlen, hogy egy 10 éve futó, és ekkora jövő, ekkora potenciális piac – kétmilliárd lecserélendő, ember által vezetett belső égésű motoros autó – küszöbén álló fejlesztést egy átmeneti hullámvölgy miatt állítanának meg. Ennél az Apple sokkal hosszabb távon szokott gondolkodni.

Címlapkép: @JonyIvyeParody, X.com

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.