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
auto

Nem küzdenek 2035 ellen az európai autógyártók

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

A megfelelő feltételek teljesülése esetén vállalható a nem zéró kibocsátású autók 2035-ös tiltása az újautó-piacon – véli Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója, aki az ACEA, európai autógyártók lobbiszervezetének soros elnöke is egyben.

Hogy mik ezek a feltételek az nem derült ki.

Nem mennek neki

Az EU 2035-ös tiltása kapcsán időről időre felmerül, hogy majd úgyis kihátrálnak a döntéshozók a vállalás mögül, és többen mutogatnak a közelgő uniós parlamenti választásra, illetve az autógyártók politikai kapcsolataira és befolyására.

Ám az ACEA – legalábbis nyilvánosan – azt mondja, nem akarnak nekimenni a 11 év múlva életbe lépő szabályozásnak, és akárki is nyer a következő választáson, nem változtatnak elektrifikációs terveiken.

Nem vitatjuk 2035-öt, most az a feladat, hogy elkezdjünk dolgozni a megvalósításán. Az európai autóipar milliárdokat költött már az elektrifikációra, és ez az ablakon kidobott pénz lenne, ha most visszatáncolnánk a belső égésű motorok kivezetésétől – mondta De Meo az Automotive News Europe beszámolója szerint.

Az autógyártók úgy vélik, 2035 egy reális cél lehet, ha bizonyos feltételek teljesülnek, és kizártnak tartják, hogy visszafordítanák a fejlesztések irányát.

Ketyeg az óra

A politikusok és óriásvállalatok nyilvános nyilatkozatai kapcsán sokszor joggal vagyunk szkeptikusak, ha úgy gondoljuk, nem biztos, hogy mindig ugyanazt cselekszik a színfalak mögött, mint amit a kamerák előtt mondanak.

De Meo szavaiban viszont bőven van logika.

Ahogy arról már többször volt szó oldalunkon az elektromos átállás, illetve az Euro 7 körüli viták kapcsán, egy-egy vadonatúj platform, vagy motorgeneráció kifejlesztése sokszor euró milliárdokba kerül, és évekig tart. Egy ekkora beruházás megtérüléséhez sok százezer, millió autót kell legyártani.

Így az valóban valószínűtlen, hogy, mondjuk 2030-ban, hirtelen úgy döntsenek, kidobják ezt az egész „hülyeséget”, maradjanak inkább a benzines és dízel motorok, valami bio, paleo, kézműves cukormázzal leöntött fosszilis üzemanyaggal, amiről papíron ki lehet mutatni, hogy CO2 semleges. Az az autógyártó ugyanis, amely tényleg 2035-re, vagy mondjuk a Stellantis, a Ford, a Volvo és pár bátrabb vállalat esetén 2028-2030-ra tervezi az átállást addigra egy elavult motorgenerációval állna ott, amelyet maximum csak foltozgatni lehet.

Luca De Meo, a Renault és az ACEA jelenlegi elnöke. Forrás: ACEA

Nem véletlen, hogy azok a márkák, amelyek a hivatalos dátumnál is merészebb belső tervet raktak ki az ablakba, már bejelentették, hogy 2026 környékén mutatják be utolsó új fejlesztésű belső égésű motorjaikat. Ezek után, milliárdokat beleölni egy mondjuk 2032-es vadiúj generációba bolondság lenne.

Így az óra ketyeg, és miközben vannak olyan szereplők, amelyek még mindig nyíltan, vagy burkoltan, de 2035 ellen ágálnak, a másik oldalon már van pár olyan versenytársuk is, amelyeknek komoly fejfájást okozna a kormánykerék ide-oda rángatása.

A történet valószínűleg a pénzről szól, hiszen az átállás a régi beszállítói láncok leépítését és az akku és villanymotor gyártáshoz, illetve a töltőhálózathoz kapcsolódó új európai struktúrák kiépítését vonja maga után. A milliárdos profittal működő konszernek részvényesei pedig nyilván sokkal jobban szeretnék, ha a számlát az EU adófizetői, mintsem az ő pénztárcájuk állná.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás