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
auto
2024. 07. 27. szombat

Stellantis: teljes gázzal a villanyautók felé

A PSA és az FCA idén befejezett összeolvadásával létrejött Stellantis konszern 14 márkanév tulajdonosaként a világ negyedik legnagyobb autóipari vállalatcsoportja lett. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója az Automotive News-nak adott interjút a minap, amelyben egyértelműen az elektromobilitás mellett foglalt állást. A cégvezető véleménye szerint a hibrid és plug-in hibrid hajtásláncok is eltűnnek a kínálatból a belátható jövőben.

Jóváhagyták a Stellantis, azaz a PSA-FCA frigy létrejöttét

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

„Teljes gázzal haladunk az akkumulátoros elektromos járművek felé, mivel úgy gondoljuk, hogy az elektromosított járművek palettája rövid idő alatt a teljesen tiszta járművek irányába fog elmozdulni” – nyilatkozta Tavares – „nem gondoljuk, hogy sokáig lesznek enyhe hibridjeink vagy plug-in hibridjeink.”

SolarEdge technikával jön a Fiat e-Ducato

Tavares az interjúban elmondta, hogy a Stellantis az első naptól megfelel a környezetvédelmi előírásoknak, és 2025-ben is teljesíteni tudják majd az elvárásokat. Az idei évben 10 „nagyfeszültségű” modelljük jelenik meg a piacon, melyek között a tisztán elektromos autók mellett még PHEV típusok is megtalálhatók lesznek.

A Stellantis már jelenleg is több, elektromos autók építésére alkalmas padlólemezzel is rendelkezik. A házasságba az FCA is hozta a sajátját, amelyre a nyugat-európai piacra 2020 végén érkező Fiat 500e modell épült, a PSA csoport e-CMP platformját pedig már felsorolni is nehéz, hány típus használja. A PSA legtöbb márkaneve alatt két-két tisztán elektromos személyautó mutatkozott be 2020-ban, ami általában egy kis autót (pl. Peugeot e-208, Opel e-Corsa) és egy tágasabb, emelt magasságú modellt (pl. Peugeot e-2008, Opel e-Mokka) jelent. Az idei évben a haszongépjárművek piacát is leigázni készül a Stellantis: a Citroën Berlingo és a Peugeot Expert/Traveller kategóriájában egyaránt legalább öt márkanéven megjelennek a 7-9 személyes személyszállító, valamint a különböző hosszúságú és magasságú áruszállító modellek.

Tavares véleménye szerint a hatótáv a legfontosabb fejlesztési irány, amelyet nem kizárólag az akkumulátor-kapacitás növelésével, hanem a hatékonyság javításával kívánnak megvalósítani.

„Komoly kihívást állítottunk a mérnökeink elé. Nagyon keményen dolgozunk az energiatárolási képességeken, de az elektromos motorok, az erőátviteli rendszerek energiahatékonyságán, valamint az aerodinamikán is” – mondta Tavares.

Jön a PSA nagy villanyautókhoz tervezett platformja

A cégcsoport elektromos autói jelenleg hagyományos hajtással is megvásárolhatók. A tapasztalatok szerint a legjobb hatékonyságot általában azok a gyártók tudják elérni, amelyek az alapoktól kizárólag tisztán elektromos hajtáslánccal terveznek egy-egy típust. Kíváncsian várjuk, hogy a Stellantis kínálatában a hatékonyság-növelés érdekében megjelennek-e majd a csak villamos változatban létező modellek, vagy sikerül nekik nagyobb hatótávot elérni a kétféle hajtáslánccal kínált modellekkel is.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.