Taycan, de praktikus – itt a második elektromos Porsche

Hosszas várakozás után végre szemtanúi lehettünk a Porsche Taycan Cross Turismo leleplezésének, amely a német prémium márka által tervezett tisztán elektromos modellek közül a második a sorban. Már 2018-ban tudni lehetett, hogy az akkor még Mission E néven mutogatott sportautóból készülni fog egy tágasabb, praktikusabb kialakítású variáns, amely a crossoverek és a kombik jellemzőit ötvözi az utasok kényelme, és a nagyméretű csomagok könnyebb szállítása érdekében. Mindezt természetesen úgy, hogy a Porschére jellemző teljesítményt és dinamikát nem kell nagyítóval keresgélni.

A három nap híján pontosan egy évvel ezelőtt, a Genfi Autószalonon bemutatott Mission E Cross Turismo tanulmány állítólag csak az igények felmérésére szolgált, de hamar bejelentették a végleges döntést is az autó megvalósításáról. A gyártási változat premierjének egyébként már tavaly meg kellett volna történnie, de a járvány miatt elnapolták – igaz, ebből a szempontból sajnos most sem vagyunk sokkal előrébb.

A Taycan Cross Turismo tulajdonképpen a sportosabb testvérének off-road változata, amit úgy terveztek a készítők, hogy minden terepen, a legváltozatosabb időjárási körülmények között használható legyen. Ennek érdekében megemelték a hasát 20 mm-rel (Normal üzemmódban), ám van egy úgynevezett Gravel Mode, ami ehhez további 10 mm-t hozzáad. Opcionálisan kérhető továbbá egy Off-Road dizájncsomag, ami a normál hasmagasságot eleve megnöveli 10 mm-rel, ilyenkor a Gravel Mode nem emel tovább. Értelemszerűen a Porsche nem hagyta ki a sportmódokat sem, amik a leszorítják a villanyautó pocakját. Az autó sarkainál a kavicsok felverődésétől védő karosszériaelemeket helyezett el a gyártó.

EZT OLVASTAD MÁR?  Bekerült a Tesla az S&P 500-as listájára

A műszaki alapok természetesen közösek, így a 800 V-os rendszert is örökölte az új modell, valamint a dizájn tekintetében sem érdemes keresgélni a különbségeket – akinek tetszik a Taycan, az valószínűleg az elnyújtott, teltebb fenekű kivitelére sem fogja azt mondani, hogy csúnya.

A kombis tetővonalnak köszönhetően a hátul utazók feje búbját 36 milliméterrel nagyobb hely választja el a koppanástól, a csomagtér kapacitása pedig több mint 1200 literre növekedett (lehajtott hátsó ülésekkel, egyébként 446 liternyi hely van hátul, azaz 39-cel több, mint a szedánnál). A motorháztető alatt egy a Taycanéval megegyező méretű frunk (84 liter) található. A hátsó kialakítás lehetővé teszi a kerékpártároló felszerelését három járgány számára. A vásárlók kérhetnek panoráma tetőt, ebben az esetben tetősín is rendelhető még több csomag szállításához.

A villanyautóból négy teljesítmény-változat a megjelenéstől kezdve elérhető, ezek nagyrészt a Taycannál bevezetett típusokat tükrözik, de vannak különbségek. A legerősebb változat a Turbo S, összes teljesítménye 460 kW, ami Launch Control funkcióval rövid ideig 560 kW-ra is feltornázható, így akár 2,9 másodperc alatt fel tud gyorsulni álló helyzetből 100 km/h-ra. Végsebessége 250 km/h, hatótávolsága 388-419 km a WLTP szerint.

Ez alatt a Turbo változat található 460/500 kW teljesítménnyel, ami azonos végsebességgel, de kicsit lomhább, 3,3 másodperces gyorsulással, ám nagyobb, 395-452 kilométeres hatótávval érkezik.

A 360 kW teljesítményű 4S változat a csúcson 420 kW-ot tud, ez már nem egyezik a Taycan 4S erejével, ami Launch Controllal 390 kW. A Taycan Cross Turismo ezen változatának végsebességét 240 km/h-ra korlátozta a gyártó, gyorsulása 4,1 másodperc, hatótávja pedig 388-452 km.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tavasszal kezdődhet a legnagyobb hatótávú villanyautó gyártása

A leggyengébb a jelenlegi kínálatban a Taycan 4 Cross Turismo, ami 280/350 kW teljesítményt kínál 5,1 szekundumos gyorsulással, 220 km/h végsebességgel, és 389-465 km-es kibocsátásmentes utazással két töltés között.

Mind a négy változatban alapfelszereltségként van beépítve a 93,3 kWh kapacitású akkupakk, ami a Taycannál a Performance Battery Plus része, továbbá a négykerék-meghajtás is standard konfiguráció. A 800 V-os rendszer elméletileg 350 kW-os töltést is engedne, de a Porsche egyelőre 270 kW-ra teszi a maximumot. AC hálózaton 11 kW, felár ellenében 22 kW áll rendelkezésre.

A négy változat rendelése egyes piacokon már megnyílt, a kiszállítás kezdete nyárra várható. Az autó ára Egyesült Államokban 90.900 dollárról indul.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.