Volkswagen: gyors, és radikális változások jönnek

Minden korábbinál gyorsabb és radikálisabb változásokat ígér a Volkswagen ma bejelentett Accelerate nevű elektromobilitási és digitalizációs stratégiája, amelynek két legfontosabb célkitűzése a hagyományos autógyártóból szoftver-vezérelt mobilitási szolgáltatóvá való átalakulás, valamint a legvonzóbb márkává válás a fenntartható járművek piacán.

A stratégia részleteit Ralf Brandstätter, a Volkswagen vezérigazgatója ismertette, aki elmondta, hogy a korábbi célértékek megduplázásával a vállalat immár azzal számol, hogy 2030-ra az Európában értékesített új autók legalább 70%-a tisztán elektromos meghajtású lesz. Ez hozzásegíti a márkát ahhoz, hogy a folyamatosan szigorodó uniós kibocsátási követelményeket ne csupán teljesítse, hanem messze túl is szárnyalja. Kínában és az Egyesült Államokban 50% lesz a villanyautók aránya az értékesítésben.

Ennek elérése érdekében minden évben legalább egy új akkumulátoros elektromos modellt piacra fog dobni a Volkswagen. Most márciusban megkezdődik az ID.4 forgalmazása, de még ennek az évnek az első felében megérkezik a divatterepjáró GTX változata. 2021 második felében az ID.4 sportosabb, kupés kialakítású testvére, az ID.5 is piacra lép. A hétüléses ID.6 X és Crozz Kínában már idén ősszel elérhetővé válik.

A jövő év sem lesz unalmas, amikor is csatlakozik a kínálatba az ID. Buzzként ismert kisbusz, 2023-ban pedig az ID. Aero néven emlegetett elektromos újdonságot is haza lehet majd vinni. Az ID.3-nál kisebb, 20 ezer eurós árról induló villanyautó bevezetésére 2025-ig kell várni.

Az említett villanyautók szerkezeti alapját a már jól ismert MEB, illetve annak egy módosított változata adja, ám 2026-ra már egy újabb, tisztán elektromos padlólemez is terítéken van, a Scalable Systems Platform. Ennek első alkalmazására a Trinity projektben fejlesztett villanyautóban kerül sor.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hiánypótló változat érkezett a Volkswagen ID.3-hoz

Brandstätter arra is felhívta a figyelmet, hogy az elektromobilitásra való váltás mindössze egy része az autóiparra jellemző átalakulásnak, a termékek és üzleti modellek digitalizációja szintén sürgeti a gyártókat. A Volkswagen három fő területre összpontosítja erőforrásait: a szoftverorientált termékek fejlesztésére, az új, információalapú üzleti modellek kialakítására, valamint az önvezető technológiára.

Az előbbi kapcsán érdemes kiemelni a tegnap bejelentett 2.1-es szoftverfrissítést az ID. család számára, amely magával hozza az Over-the-Air frissíthetőséget a villanyautókhoz. A járművek rendszerei így folyamatosan naprakészek maradhatnak a cég által kiadott legújabb javítások és újdonságok által.

Az új üzleti modellek alatt olyan új szolgáltatásokra kell gondolni, amelyekkel a cég újabb ügyfeleket tud szerezni, és újabb bevételi forráshoz tud jutni, mint például a We Share teljesen elektromos autómegosztó szolgáltatás. Ide tartoznak továbbá az olyan üzletágak is, amelyeket az elektromosítás szükségszerűen magával hozott, beleértve az energiaszolgáltatást és a töltési megoldásokat.

A Volkswagen kiemeli továbbá a portfólió komplexitásának csökkentését, ami magában foglalja az egyes modellekből elérhető variánsok számának lefaragását, valamint korlátozza a vásárlók egyéni konfigurációit, így az autógyártás lényegesen egyszerűbbé válhat. Helyette virtuálisan minden tudásra képesek lesznek az autók, és a tulajdonosa dönthet arról, hogy ezeket mikor szeretné digitálisan feloldani.

A Trinity programmal komoly fejlődés várható a Volkswagen és a konszern többi márkájának önvezető rendszereiben. Kezdetben még csak a 2-es és 3-as közötti 2+ szintet tökéletesíti, de a fejlesztések megalapozzák a 4-es szintre való ugrást, amelyhez bizonyos helyzetek és körülmények között már egyáltalán nem kell az emberi irányítás. Évi hatmillió eladott autónál rendelkezésre áll az a flotta, ami begyűjti az információkat az önvezetés fejlesztéséhez, így egy, az egész Csoport vásárlói számára értékes, önmagától tanuló rendszer jöhet létre – írja a Volkswagen.

EZT OLVASTAD MÁR?  Nem lesz több dízeles Porsche, de benzines sem sokáig

A Trinity kötelékében érkező villanyautó egyébként bemutatja majd mindazt, amiről a márka stratégiája szól, a fejlett elektromos padlólemeztől kezdve, a digitalizáción és új üzleti modelleken keresztül az önvezetésig.

A Volkswagen egyébként egyelőre nem tervez a belsőégésű motor kivezetésével, Brandstätter szerint ez a technológia továbbra is szükséges ahhoz, hogy a vállalat nyereséges tudjon maradni. Ez sajnálatos abból a szempontból, hogy az UBS által a napokban közzétett elemzés szerint a Volkswagen nagyon jó úton halad afelé, hogy a MEB padlólemezével profitábilis legyen. A CEO hozzáteszi, hogy a belsőégésű motort úgy érdemes tovább a kínálatban tartani, hogy a lehető leghatékonyabbá válik, így minden globális kulcsmodell a legújabb generációs plug-in hibrid rendszert is befogadja, amelynek elektromos hatótávolsága akár 100 km is lehet.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.