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
auto

Ilyen, amikor a spanyolok kigyúrják a Volkswagen villanyautóját

Wayne Griffiths, a Cupra elnöke a Born mai premierjén levetített videóban elárulta, hogy nagyon sokan értetlenül fogadták, hogy a Seat éppen akkor vetett ki magából egy vadonatúj márkát, amikor jellemzően más márkák megszűntek. A spanyoloknál azonban úgy gondolták, hogy egy saját embléma szükséges ahhoz, hogy a Cupra kiálljon mindazért, amit képviselni akar. Ez pedig nem más, mint az érzelmekkel teli, drámai dizájn, a hamisíthatatlan vezetési élmény, és sportosság, mindez az elektromobilitás világában.

A Cupra Born a legelső modell a 2018-ban alapított autómárka kínálatában, mely a meghajtás minden percében 100%-ban a villanymotorjára támaszkodik. Griffiths úgy véli, hogy nagyon sokan csupán egy racionális döntésként gondolnak az elektromos autókra, ám a Born a bizonyíték arra, hogy aki nem jó matekból, annak is van oka villanyautót vásárolni: ez pedig az az élvezet, amit egy dinamikus, azonnali csúcsnyomatékkal gyorsuló vadállat nyújtani tud. Ezért a Cupránál mindent megtettek azért, hogy egy csábító járművet építsenek a Volkswagen MEB padlólemezére.

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

Összességében persze látszik, hogy a Cupra Born a Volkswagen ID.3 nagyon közeli rokona, de a főbb dizájnelemeket átdolgozták, egyrészt az egzotikusabb megjelenés, másrészt a jobb aerodinamika miatt. A barcelonai dizájnstúdió alkalmazottjainak munkája különösen az autó elején látványos, ahol széles lökhárító, hatalmas légbeömlők, erősen lehajlított motorháztető, valamint cápatekintetet utánzó full LED fényszórók jellemzik.

A sportos karakterisztikát számos dizájnelem segíti, többek között a karosszérián végigfutó éles törésvonalak, illetve a különleges mintázattal ellátott C oszlop, mely azt a benyomást kelti, mintha a tető lebegne. A keréktárcsák három méretben (18”, 19” és 20”) többféle kialakítással készülnek az autóhoz.

Oldalról már sokkal erőteljesebben felismerhetők az ID.3-on látott formák, tulajdonképpen csak a jármű orrától az A oszlopig tartó része árulkodik arról, hogy ez egy teljesen más modell. Hátul, hasonlóan az új Cupra Leonhoz, egy LED csíkkal összekötött lámpaszettet öltött fel a Born.

4322 mm-ével egyébként a Born 6 centivel hosszabb, mint az ID.3, és kicsivel alacsonyabb is. A 2767 mm-es tengelytáv mellé így befért egy 385 literes csomagtér is. A futóművet a dinamikus használatra szabták, a fejlesztési igazgató bevallása szerint rengeteg időt fordítottak arra, hogy a vezetési élmény megkülönböztethető legyen a VW villanyautóéitól – ezt szolgálja a saját sportfelfüggesztés, a progresszív kormányzás, és az alacsonyabbra állított futásmagasság.

A hajtásláncban nem merészkedett túl távolra német unokatesójától a Born, hiszen a padlólemez műszaki képességei valamelyest megkötik. Kettő, az ID.3-nál megismert teljesítményváltozatokban indul a forgalmazása, az egyik 110 kW csúcsot tud, míg a másiknál 150 kW a plafon, mindkettőnél 310 Nm nyomatékkal. 2022-ben azonban érkezik egy e-Boost csomag, ami 170 kW-ra rúgja fel a maximálisan elérhető teljesítményt, ezzel álló rajtból akár 6,6 másodperc alatt is elérheti a 100 km/h-s sebességet a Born. Az állandó mágneses szinkronmotor a hátsó tengelyen található.

A legerősebb verzió nettó 77 illetve nettó 58 kWh-s akkuval lesz kérhető, de a 110 kW-os alapmodellhez a legkisebb, 45 kWh-s csomag jár. A legnagyobb várható hatótávolság 540 km körül alakul majd a WLTP szerint, a legkisebb akkupakkal pedig nagyjából 340 kilométerre számíthatunk két töltés között.

A Born CCS csatlakozója AC és DC hálózati töltésre is alkalmas, utóbbin 125 kW-hoz férhetnek hozzá a vásárlók egy megfelelő teljesítményű töltőállomásra csatlakozva, így 35 perc alatt feltölthető a folyadékhűtéses aksi 5%-ról 80%-ra. A Cupra otthoni töltési megoldásokat is kínál autójához, valamint opcionális hőszivattyú is segíti az optimális hőgazdálkodást.

A Cupra Born gyártása szeptemberben indul Zwickauban.

This slideshow requires JavaScript.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.