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
auto
2024. 03. 29. péntek

A DC villámtöltők esetében két díjszabási alap terjedt el világszerte. Az idő alapú számlázást az autósok és az elektromobilitás szolgáltatók szempontjából egyaránt indokolja a cél, hogy az oszlop minél több autóst ki tudjon szolgálni. Az egyes autótípusok DC töltési karakterisztikája jelentős mértékben eltérő, de közös jellemzőjük, hogy ahogy telik az akku, úgy lassul a töltés. Számos típusnál előfordul, hogy a 80-100% töltés idejével összemérhető a 0-80% közötti töltési idő. Ha egy autós 100%-ra tölt, az rossz a többi villanyautósnak, mert hosszú ideig foglalja a többiek elől a töltőoszlopot, és – kWh alapon árazva – rossz a töltőoszlop üzemeltetőjének is, mert csökken a bevétel.

Miért nem tölt 50 kW-tal az 50 kW-os DC töltő

A kWh alapú árazás mellett is állnak persze érvek. Először is a megvásárolt termék áram, aminek nem az idő a mértékegysége. Másrészt épp az autótípusok eltérő töltési teljesítménye miatt a lassan tölthető, idősebb vagy olcsóbb autók tulajdonosai drágábban közlekedhetnek a percdíj esetén.

Számos országban csak az áramszolgáltatók adhatnak el áramot, így szóba sem jöhet kWh alapú díjazás. A hiteles mérés is költségnövelő tényező lehet. Erre persze vannak kiskapuk, a román Renovatio nevű szolgáltató éppen ezért nem kWh alapon számol, hanem „egységet” értékesít. Az csupán a véletlen műve, hogy 1 egység körülbelül egyenlő 1 kWh-val.  (A körülbelül szó a hiteles mérés miatt szükséges.)

Az elektromobilitás hajnalán nagyon kevés volt a töltőoszlop. A kevés erőforrás igazságos elosztása egyértelműen az idő alapot indokolja, hiszen senki sem szeretne órákat várni a régió egyetlen DC töltője előtt, amíg az előtte sorakozó autósok az utolsó elektront is „belecsepegtetik” az akkuba. Ugyanakkor a hiányos töltőhálózat mellett gyakrabban volt szükség a 100% közelébe töltésre is, hiszen – főképp a kisebb akkus, idősebb autók esetén – ez elengedhetetlen volt ahhoz, hogy elérjük a célunkat vagy a következő töltőt. Felmerül tehát az ön- és a közérdek ellentéte is.

400 töltőnél jár az Electrify America

Ahogy javul a töltőoszlop-sűrűség és jelennek meg olyan töltőszigetek, ahol 4-6 vagy akár ennél is több oszlop áll egymás mellett, úgy lesz egyre kevésbé indokolt a percdíj alkalmazása. Az Ionity töltőállomásain mindenütt legalább 4 töltőoszlopot helyeznek el, így ők a kWh alapú árazást választották.

Érdekes módon a szolgáltató amerikai megfelelőjének tekinthető Electrify America ezzel ellentétesen, percdíj mellett döntött. A szolgáltató a perc alapú díjfizetés alkalmazása mellett gondolt a lassabban tölthető autók tulajdonosaira is, ezért sávos árképzést választott. Így is vannak természetesen eltérések, de a legtöbb autótípus 60-150 Ft/kWh közötti áron kapja az áramot.

Az insideevs.com Giovanni Palazzoval, az Electrify America vezérigazgatójával készített exkluzív interjújából megtudhatjuk, hogy a kezdetektől kWh alapon szerettek volna számlázni, de az USA egyes államaiban erre jogi okokból (az árammal nem, csak a szolgáltatással kereskedhetnek) nincs lehetőség. Azonban az Egyesült Államok teljes területén szerettek volna egységes árazást alkalmazni, így lett végül mindenhol percdíj, mert az sehol sem tilos.

Elbúcsúztatták a siófoki villámtöltőt

Kalifornia állam azonban kötelezővé teszi a kWh alapú díjszabást. Az átállásra hosszú átmenetet biztosítanak, ugyanis új telepítésű AC töltőoszlopok esetén 2021-től, új DC töltők esetén 2023-tól kötelező a kWh alapú árazás, de a határidő előtt telepített oszlopokon csak 2031 (AC töltő) és 2033 (DC töltő) a kötelező átállás dátuma. (A hosszú felkészülési időre szeretném felhívni azoknak a döntéshozóknak a figyelmét, akik nálunk hibátlanul működő töltőoszlopok leszerelésére köteleztek azzal, hogy a már telepített töltőoszlopokon is kötelezővé tették a CCS csatlakozót.)

Mindenesetre az Electrify America nem várja ki ezt az évtizedet, elébe megy a váltással a kaliforniai előírásnak, és minél előbb (a konkrét időpont még nem ismert) átáll kWh alapú árazásra. Nem csak Kaliforniában, hanem a teljes hálózatán. Kivéve persze azt a néhány államot, ahol ez továbbra is tilos. Ezeken a helyszíneken marad a percdíj, így nem lesz egységes a szolgáltató teljes hálózatán az árazás.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.