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 A korai elektromos autókkal ellentétben ma már a legtöbb típussal vontathatunk utánfutót. Az elektromos autók azonban nehezek, így érdemes utánanézni a pontos szabályoknak. Pótkocsi vontatása esetén a vontató jármű forgalmi engedélyébe bejegyzett súlyhatárok mellett a jogosítványunkra vonatkozó korlátozásokat is figyelembe kell venni. A forgalmiban a legtöbb jármű esetén két értéket adnak meg, saját fékrendszerrel nem rendelkező pótkocsira gyakran alacsonyabb értéket adnak meg, mint fékezett utánfutóra. Pótkocsiknál meg kell különböztetnünk a könnyű pótkocsit (maximum 750 kg) és a nehéz pótkocsit (750 kg felett). Utóbbi mindig, előbbi nem feltétlenül rendelkezik saját fékrendszerrel. Fontos, hogy nem a valós tömeg számít, hanem a járművek forgalmi engedélyében megadott megengedett össztömeg. Nem számít tehát, hogy az autóban csak a járművezető ül, ezért nem éri el a maximális megengedett össztömeget, és az sem mentség, ha a forgalmi szerint 2 tonnás pótkocsit üresen vontatjuk. Többségünk B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, amivel 3500 kg megengedett össztömegű járművet vezethetünk. Néhány éve a mentőautók és az alternatív hajtású járművek vezetésére kedvezményt kaptunk és 4250 kg lett a felső határ, amennyiben a 3500 kg-ot meghaladó rész a hajtásrendszerből fakad, azaz gyakorlatilag az akkumulátor miatt lépjük túl a 3,5 tonnát. Erre nagyon figyelj, ha elektromos kisteherautóra váltasz! Ha B jogsival vontatunk, akkor könnyű pótkocsi esetén 4250 kg a járműszerelvény együttes megengedett össztömege, nehéz pótkocsi esetében azonban 3500 kg a felső határ. Ebből érdekes helyzetek adódhatnak, például egy 3 tonna megengedett össztömegű Tesla Model X, ami a forgalmi szerint maximum 2250 kilót húzhat maga után, B jogsis járművezetővel maximum 500 kilós pótkocsit vontathat, könnyű pótkocsival azonban 750 kg az utánfutó maximális össztömeg. Amennyiben 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járműszerelvénnyel és nehéz pótkocsival szeretnénk közlekedni, nem elég a B kategóriás jogosítvány. B96 kategóriával nehéz pótkocsi esetén is 4250 kg a szerelvény megengedett össztömege, így egy 3 tonnás autóval akár 1250 kg tömegű utánfutót is vontathatunk. B+E kategóriával 7 tonnára növekszik a felső határ, azaz egy 3,5 tonnás járművel akár 3,5 tonnát is húzhatunk, amennyiben a vontató jármű forgalmi engedélye is megengedi ezt. Személyautóknál ilyenkor általában már utóbbi, azaz az autó műszaki feltétele lesz a szigorúbb megkötés. Model X hétköznapok #14: kétezer kilométer lakókocsit vontatva Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!