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
auto
2024. 12. 13. péntek

Tavaszi frissítés: hamarosan érkezik a Tesla újabb nagy szoftvercsomagja

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

A Tesla autói folyamatosan, pár hetente kapnak frissítéseket, de évente néhányszor – például tradicionálisan karácsonykor – egy-egy nagyobb lélegzetvételű újítás érkezik.

Most tavasszal is jön egy nagy csomag.

Nem mindenkinek minden

Az autógyártó járművei közül még a legrégebbi, 2012-es Model S-ek is kapnak a mai napig ilyen-olyan frissítéseket, de jellemző, hogy a régebbi modellek egyre kevesebb és kevesebb fejlett szolgáltatással gazdagodnak. Sok mindent el lehet érni a szoftveroptimalizációval, de csodák azért nincsenek, egy 2012-es fedélzeti számítógép hamar eléri a határait 2024-ben, sokszor pedig akár a konkrét hardver is hiányozhat a kocsiból egy-egy új funkcióhoz.

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

A mostani tavaszi frissítés ebből a szempontból viszont vízválasztó lesz, mert a legnagyobb darabszámban eladott Model 3 és Model Y típusoknál válik ketté az út.

A tavaszi szoftvercsomag vizuális megújulását, a v12-es felhasználói felületet ugyanis már csak az AMD Ryzen processzorral szerelt kocsik kapják majd meg, a régebbi Intel Atom hardver nincs támogatva.

Ez praktikusan azt jelentheti, hogy a 2022 eleje utáni Model 3 és Model Y, valamint a 2021-es megjelenésű Palladium kódnéven ismert Model S és X privilégiuma lesz az új dizájn.

A v12 számos újítást hoz az ezt fogadni képes autóknak.

Álló helyzetben mostantól a térkép helyett az autó képe tölti ki a képernyőt, így könnyebb elérni a csomagtartók nyitógombjait, és kicsit látványosabb is a háttér az utcatérkép helyett. Ebben az üzemmódban a térkép a jobb felső sarokba csúszik, de persze, ha elindulunk, megkapja újra a fő helyet.

Az FSD csomagot használók számára, a programban résztvevő országokban mostantól az autó körüli világ vizualizációja is látványosabb lesz, és ehhez választhatunk teljes képernyős üzemmódot is. Csak tippelünk, de ezek a változások általában később megérkeznek az európai Autopilot csomaghoz is.

Átdolgozásra kerültek a médiavezérlő gombjai is, hogy azokat egyszerűbb legyen egy mozgó autóban működtetni – bár a sofőr valószínűleg még mindig inkább a kormánygombokat és a hangvezérlést használja majd erre.

A navigációs rész kapott egy kis külön ablakot, amely azt mutatja, hol tartunk most az út egészét tekintve.

Automata váltó

A 2021-es Palladium frissítésnél mutatta be a Tesla az Auto Shift (Beta) szolgáltatást, amikor a Model S és X a parkolóból elindulva eldönti maga, hogy előre, vagy hátramenetbe kell-e kapcsolni az autót.

Ez most tovább okosodik, több szituációban használható lesz, de érdekes, hogy az előzetes beharangozó nem említi a legújabb Model 3-at, ami szintén rendelkezik Auto Shift funkcióval. Ha ez nem figyelmetlenség volt, akkor lehet a Highlandre később jön majd a funkciók bővítése.

A legújabb, 2021 óta gyártott Model S és X generáció egyébként erősebb regeneratív fékezést is kap magasabb sebességeknél, ami növelheti majd a hatótávot, ha az autópályán sokat kell lassítgatni.

Részben ezek a változatok, részben pedig az új Model 3 lehetnek érintettek abban az újításban is, hogy a hátsó képernyőn mostantól az utasok a szórakoztató funkciók mellett a navigációs részleteket, a kocsi útvonalát, a pontos időt és a külső hőmérsékletet is látják majd.

Szintén ez a három modell kapja meg azt a frissítést is, amely egy eddig hiányzó kényelmi funkciót hoz a Teslákba: mostantól kéz nélkül is ki lehet majd nyitni a hátsó csomagtartót.

A leírás szerint ehhez nem kell a lábunkat a kocsi alatt lóbálni, annyi csak a feltétel, hogy nálunk legyen a kocsi kulcsaként használt mobiltelefon és álljunk meg egy rövid időre a hátsó csomagtartó előtt. Kíváncsiak leszünk majd mennyire üzembiztos a megoldás, lesznek-e nem kívánt nyitások. Érdekes, hogy a régebbi autók, illetve a Model Y ebből kimarad, pedig nem tudunk róla, hogy külön szenzort használnának ehhez, valószínűleg a tolatókamera és a mesterséges intelligencia dolgozik együtt, tehát nem hardveres limitációnak tűnik.

FRISSÍTÉS: úgy tűnik mégis van hardveres limitáció, mégpedig az autó és a telefon UWB (ultra szélessávú) antennája. Ez a drágább Androidos telefonok, illetve az újabb iPhone-ok kiváltsága, a kocsi oldaláról pedig a 2021-ben frissített Model S/X és az új Model 3 rendelkezik a frissebb technikával. Ez teszi lehetővé, hogy az autó nagy pontossággal meghatározza a telefon (telefonkulcs) helyzetét. A funkcióhoz ezért is kell egyelőre iOS, mert a Tesla Androidos applikációja csak később frissül majd. Köszi a tippet TeslaMasternek.

Mindenki kap valamit

Nincsenek viszont korlátok azokon a frissítéseken, amelyek a médialejátszót érintik.

Az előre telepített applikációk között megjelenik most az Amazon hangoskönyv szolgáltatása az Audible, de okosodik a Spotify is, amely mostantól a lejátszásra váró zeneszámaink listáját is szinkronizálja majd minden eszköz és az autónk között.

Szintén nem a hardvertől, hanem inkább az országtól függ a Senty Mode, azaz az Őrszem újdonsága is. Mostantól, ha riaszt a rendszer, a mobiltelefonunkra nem csak üzenetet, de rövid videórészletet is küld majd a biztonsági funkció. Ehhez, ha jól fejtettük vissza a szálakat, a 4.32-es verziójú telefonos app is kell majd, ami, mint mindig, valószínűleg pár nappal vagy héttel előbb jelenik meg majd iOS-re, mint Androidra.

Hivatalos: jövő héten érkezik a Tesla karácsonyi ajándéka

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.