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
auto
2024. 04. 20. szombat

Túl a nehezén? Ezt tudtuk meg tegnap éjjel Elon Musktól.

üzlet

Model 3, Semi, Model Y, veszteség, nyereség, kínai gyár, Energia Üzletág. Talán nem túlzás azt állítani, hogy 10 évvel a nagy 2008-as pénzügyi válság és az eredeti Roadster gyártási nehézségei után 2018 lehet a Tesla történetének legfontosabb éve. Akkor a cég kis híján csődbe ment, de megtanulták a leckét és megfelelő mennyiségű készpénz tartalékkal vágtak bele a fenti listába. Most csődveszély nincs, mégis a cég szavahihetőségének és a befektetők türelmének az eddigi legnagyobb próbája előtt állunk. Az ígéretek szerint ugyanis az év második felétől pénzt fog termelni a Tesla.

Tudjuk le a matekot

Igyekszem a száraz pénzügyi részt minimálisra fogni – akit mélyebben érint, netán TSLA részvényei vannak, úgyis végigolvassa a tegnap, budapesti idő szerint este 10-kor kiadott 2018 1. negyedéves pénzügyi jelentést. A tőzsdezárás után másfél órával ilyenkor egy elemzői konferenciahívás is szokott lenni, amikor is a nagy befektetési alapok, valamint a pénzügyi sajtó képviselői kérdezhetnek. Itt mindig elhangzik sok érdekes részlet, a mostani beszélgetés pedig nemvárt izgalmakkal szolgált, úgyhogy az alábbiakban az ott elhangzottakból is szemezgetek.

Bevétel, kiadás, veszteség, no para

Az autós üzletág bevétele 2,7 milliárd dollár volt – ez csak egy paraszthajszállal több mint az előző negyedévben és majd 20%-kal haladja meg az egy évvel ezelőttit. A magyarázat igen egyszerű, 2017 vége rekord S/X eladásokat produkált minimális Model 3 gyártás mellett, míg most a nagy szedán és SUV leapadt globális készleteit töltötték fel, amit nagyjából kompenzált a Model 3 gyártásának felfutása.

Egészen pontosan 24,728 S/X és 9,766 Model 3 készült januártól március végéig, és ebből 21,815 illetve 8,182 került az ügyfelekhez. Az autós üzletág haszonkulcsa 19-20% körül volt (számítási módszertantól függően), ami igen jó jel, mert 5%-ot javult. Mint ismeretes, a Model 3 bemutatása előtt olyan 27% magasságában jártunk, azonban a kis Tesla heti 5,000-esre méretezett gyártósora takarékon üzemelt és így masszív veszteséget termelt. Ez minden gyártás beindításakor normális, de itt most tovább tartott mint tervezték.

Forrás: Tesla.

Az Energia Üzletág (ipari és otthoni aksik és napelemek) is szépen növekedett, harmadával, 300-ról 410 millió dollárra javultak a bevételek és 5,5-ről 8,5%-ra a haszonkulcs. Ebben egyszeri nagyobb tételként szerepelt az a bizonyos ausztrál projekt, valamint kiemelték még, hogy az egykori Solar City üzletág profilt váltott és a mennyiségről a kisebb darabszámú de jövedelmezőbb installációk felé mozdult el.

Mindezzel és egyéb más tételekkel együtt nagyjából az előző negyedévi veszteséget ismételték meg, konkrétan 785 millió dolláros mínuszt termelt a cég. Nagyjából ezt is vártuk – és valószínűleg a második negyedév is kicsit veszteséges lesz még, de közel nem ennyire. A cég készpénz állománya ugyan a veszteség hatására korábbi 3,37-ről 2,67 milliárd dollárra csökkent, de az év második felére továbbra is profitot prognosztizálnak. Musk nyomatékosan megismételte, hogy nem fognak újabb tőkét bevonni még akkor sem, ha kedvezőek a feltételek. Mindenképpen bizonyítani akarja, hogy a cég képes fenntartani magát. A jelenlegi 450 ezer Model 3 előrendelés és a negyedéves rekordot döntő S/X rendelések száma elég munkát fog adni ehhez.

Innen már csak felfelé

Mint a bevezetőben írtam úgy néz ki ez volt a mélypont. A Model 3 gyártása most már szépen halad – az áprilisi 1 hetes szünet előtti két hétben rendre 2,000 feletti darabszámot produkáltak.  Összesen 4,750 bébi Tesla készült ekkor, ami a teljes 1. negyedéves gyártás (tehát kb 11 hét munkájának) mintegy a felével ér fel.

Azóta tovább emelkedett az ütem, az egykor problémát okozó akku-modul gyártás flottul megy, a kezdeti 7 óráról 70 percre csökkent az összeszerelési idő és az előző 24 órában átlépték heti 3,000-nek megfelelő gyártási ütemet a nevadai Gigafactory-ban. Sőt, egy teszt alkalmával demonstrálták a heti 5,000-es darabszámot is. Érdekesség még, hogy az akku csomagok továbbra is a félig automata, félig manuális soron készülnek, amikor is emberek készítik elő a gépek munkáját. A német Tesla mérnökök által fejlesztett full automata gyártósort még tovább fejlesztgetik és bevezetésétől elsősorban költségcsökkenést várnak.

Géppuska sebességével készülnek a Tesla új „2170”-es cellái a nevadai gigagyárban. Forrás: Tesla

Jelenleg a Model 3 gyártásának nagy része továbbra is automatizált és sokat javult mind a minőség, mind a sebesség terén. A következő kihívás a fremonti összeszerelőüzemben van, de semmi különösebb gondot nem látnak – folyamatos munkával tartható a június végére kitűzött (halasztott) heti 5,000-es darabszám.

Az eddigi gyártás optimalizálás kapcsán konkrét példákat említve Musk megosztotta, hogy például elhagytak egy üvegszálas hangtompító elemet az akku csomagról. Ennek felhelyezésével rengeteget szenvedtek a külön erre fejlesztett robotok, de csak nem akart menni a munka. Végül tesztekkel megállapították, hogy nem is volt igazán lényeges hatása az elemnek, így mostantól kihagyják.

Egy másik példa a fremonti üzemből jött. Minden Model 3-nak kiütötték a lemezből az első motor helyét, majd a most gyártásban lévő hátsókerék hajtású autóknál (tehát, megint csak, mindegyiknél) lefedték. Ezt is abbahagyták.

Összességében nem látnak akadályt a termelés további emelése előtt, sőt már ebben a negyedévben nullszaldó körül várják a kis Tesla eredményét, az év hátralevő részben pedig 20%, jövőre 25%-os átlagos profit a cél.

A Model 3 piaci részesedésének alakulása az USA-ban. Forrás: Tesla

Mint azt már korábban mi is írtuk, a Model 3 már most az első helyre lépett az észak-amerikai villanyautós piacon, sőt, már saját prémium kis-szedán szegmensében is második helyen van a C Merci mögött. A Tesla várakozása szerint májusban fordul a kocka és vezetni fogják az eladási statisztikákat, végül pedig 30-40, később pedig akár 50% feletti részesedés sem lehetetlen.

Semi, Y, aksi technológia, önvezetés és egy kisebb balhé

A konferencia hívás során egyébként Musk kicsit elvesztette a türelmét. Amikor az egyik elemző már harmadjára tette fel ugyanazt a kérdést, válaszra sem méltatta, majd amikor a következő is rövid távú adatokról érdeklődött, nemes egyszerűséggel bejelentette, hogy OK, ha mindenki csak ilyen „unalmas” dolgokat tud kérdezni, akkor térjünk is át a „youtube kérdésekre”.

Történt ugyanis, hogy pár napja Musk Twitteren ígéretet tett A HyperChange TV Youtube csatorna készítőjének, hogy betárcsázhat és feltehet pár kérdést a kisbefektetőktől is. Ez példátlan lépés, hiszen eddig ilyenkor csak komoly nagy befektetői házak elemzői és a pénzügyi média képviselői kérdezhettek, fejenként egyet-kettőt. Musk most úgy felhúzta magát, hogy 6-7 kérdést adott át zsinórban Galileo Russell-nek.

A HyperChange TV látogatottsága ma valószínűleg alaposan meg fog nőni. Forrás: Youtube

A fiatalember valóban érdekeseket kérdezett, így megtudhattuk többek között, hogy Musk rendkívül felelőtlennek tartja a média azon részét, amely az autopilot balesetek kapcsán alaptalan félelmeket gerjeszt. Mint elmondta, a technológia már most is bizonyíthatóan csökkenti a balesetek számát és ennek megerősítésére mostantól negyedévente publikálni fogják a baleseti statisztikáikat.

Azt is megtudtuk, hogy nem igaz az az állítás miszerint a kezdő felhasználókat megzavarja az „autopilot”  elnevezés – a balesetek többsége rutinos Teslásokkal történik, akik elbízzák magukat és a rendszer (jelenlegi) határait feszegetik. Várakozása szerint a technológia 2019 végére kész lesz a teljes önvezetésre és az Autopilot 2-es Tesláknak legfeljebb egy könnyen cserélhető számítógép upgrade kell –  de még ez sem biztos, hogy szükséges.

A youtuber kérdésre azt is megtudtuk, hogy nincs szükség semmiféle áttörésre a Semi vagy a  Roadster 2 akkumulátorához. Véleményük szerint a többi gyártó azért kétkedik a paraméterekben, mert a saját, illetve beszállítóik technológiájából indul ki. Ellenben a Tesla saját celláinak kémiai mixét folyamatosan fejleszti és messze a többiek előtt jár. Például a cellák legújabb generációjában szinte jelentéktelen mennyiségűre csökkentették a kobaltot és ennek ellenére nem kellett feladniuk semmit, sőt. A Model 3 súlya vetekszik a hagyományos versenytársakéval, jórészt a celláknak köszönhetően.

Az a meglepő állítás is elhangzott, hogy a Semi vagy a Roadster 2 aksija akár már holnap gyártható lenne. A következő 1-2 évben, míg azok a járművek gyártásba kerülnek, még tovább is javulnak a paraméterek. A kamionnál például Musk a vállalt 800 kilométeres hatótáv helyett például inkább 950 km körüli hatósugarat vár.

Beszéltek még a Superchargerek továbbfejlesztéséről is. Musk és a technológiai igazgató J.B. Straubel például kétkedve fogadták a Porsche 350 kW-os rendszerét. Véleményük szerint az ilyen mértékű energia bevitel súlyos kompromisszumokat fog szülni az akku más paramétereiben. Ők is tudnának ilyet gyártani, de az a hatótáv és az élettartam rovására menne, ezért ők 200-250 kW-os töltés és nagyobb hatótávok párosításával képzelik el a jövőt.

Amikor végül visszakapták a szót az elemzők, elhangzottak még adatok a Semi előrendeléseinek számáról – ami különösebb marketing tevékenység nélkül is 2,000 felett jár – és nyilvánvalóvá vált, hogy hamarosan bejelentik a kínai Tesla gyárat is. Mint elmondták a jövőben minden gyáruk kombinált aksi és autó üzem lesz és azt is megtudtuk, hogy nagyjából 2 év múlva ilyenkor kerül majd gyártásba a Model Y (a kis SUV) és az év vége előtt kijelölik a gyártás helyszínét (Fremontban nem fér már el).

A cég vezetése szerint, most rendkívül fontos, hogy fókuszáljanak. Rengeteg fantasztikus termékük van fejlesztés alatt, vagy koncepció szintjén, de nem aprózhatják el magukat. Az első prioritás most a Model 3, aztán – és ezzel összefüggésben – a nyereség termelése, csak ezek után nyilatkoznak további termékekről.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.