Elektromos BMW X3: a dizájn a régi, a meghajtás viszont teljesen új

A Pekingi Autószalon egyik legjobban várt attrakciójává vált a BMW villanycrossovere, miután néhány nappal a rendezvény előtt az autógyártó egy rövid teaser videóban jelentette be az autó világpremierjének helyszínét és időpontját. Az iX3-as SUV – vagy ahogyan a BMW nevezi a hivatalos sajtóanyagjában, SAV (a Sports Activity Vehicle rövidítéséből) – nem a legelső tisztán elektromos meghajtású modell a gyártó kínálatában, viszont a legelső olyan autó, amelyik egy nem elektromosnak tervezett típus átalakításával kapott teljes egészében villamos energia-táplálta hajtásláncot. Az utóbbi hónapokban a BMW a többi német autógyártóhoz hasonlóan nem győzte bizonygatni, hogy a kibocsátásmentes közlekedés megvalósítása mindennél előrébb került stratégiájukban, ezért 2025-ig 12 tisztán elektromos modellt is kigurítanak a gyáraikból, és a bennük helyet kapó ötödik generációs hajtáslánc előfutára a most bemutatott iX3 lesz. Lássuk tehát, mit tud a BMW elektromos sportterepjárója.

BMW iX3 és iNEXT

Látszólag a BMW formatervezői nem sokat gondolkoztak azon, hogy miként tudnák a hagyományos meghajtású SUV-t olyan látványosan átalakítani, hogy első ránézésre szembetűnjön a különbség az X3 és az iX3 között. Így a dizájn gyakorlatilag maradt a régi, csak néhány, szinte észrevehetetlen változtatás jelöli az új modell elektromos mivoltát. Ilyen például az összenövesztett hűtőrács az autó elején, melyet a BMW már a premier előtt megmutatott a videójában, és sokan azóta sem tudták feldolgozni, hogy a németek a Kia által bevezetett egybefüggő hűtőrács-stílust kezdték el utánozni. Az iX3 továbbá egy hangsúlyos, mélyen bevágott első légbeömlőt is kapott, valamint a vesék alján és az autó oldalán végigfutó kék színű vonalak is a két kocsi megkülönböztethetőségét szolgálják.

EZT OLVASTAD MÁR?  Visszapillantó: 2018 villanyautós szemmel

Ha a megjelenésében nem is mutatott semmi rendkívülit a villanyautó, a meghajtását illetően már azt mondhatjuk, hogy jó irányba kacsintgat a BMW. Az iX3 a gyártó ötödik generációs eDrive hajtásláncával van felszerelve, melynek legpraktikusabb újdonsága, hogy a villanymotor, az erőátvitel, és a vezérlés egy új, különálló egységben tömörül. E megoldás előnye, hogy roppant könnyű, kompakt, és rugalmas, ezáltal könnyedén elhelyezhető bármilyen felépítésű járműben, jelentősen visszafogva a gyártás során jelentkező költségeket. Az új hajtáslánc nagyobb akkumulátort is jelent: a 70 kWh-s Samsung akkupakk körülbelül 400 kilométeres hatótávot biztosít a kocsinak az új, már-már reális eredményeket mutató WLTP-ciklus szerint. Szerencsére a BMW a villámtöltésről sem feledkezett meg, és habár a villanycrossover a mostanában megépülő 350 kW-os töltőket még nem fogja tudni maximálisan kihasználni, a 150 kW-os töltés nem lesz neki probléma, s így az akkumulátor teljes feltöltésének ideje mindössze fél órát vesz igénybe. Az iX3 villanymotorja 270 lóerő (200 kW) leadására képes, és egyáltalán nem tartalmaz semmilyen ritkaföldfémet, ami a BMW-nek hosszú távon komoly előnyt jelenthet más, ezen ásványkincsektől függő gyártókkal szemben.

EZT OLVASTAD MÁR?  Három elektromos autót is tervez a Dyson

A Pekingben bemutatott iX3 csupán egy koncepció, de a BMW állítása szerint biztosan sorozatgyártásba is fog kerülni, és 2020-ban már a piacokon is lehet, miután a senjangi gyárban összerakták. Az autó sikerét az ára fogja meghatározni, melyről a németek még nem adtak információt. 2020-ra már számos elektromos crossover válik elérhetővé, melyek közül némelyik kecsegtetőbb műszaki paramétereket kínál, mint az iX3 – ha a BMW labdába akar rúgni a konkurens gyártók autói között, akkor alájuk kell belőnie a kocsi árát.

Elektromos autót használsz?