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
auto
2024. 04. 24. szerda

Ha valaki hiányolta volna a sorozatgyártásba soha nem kerülő elektromos koncepcióautók látványát, vagy éppen azon gondolkodott volna, hogy húsz év múlva milyen szuperautók után fordulunk majd meg az utcán, annak tökéletes időtöltés a DS vízióinak áttanulmányozása a jövő elektromos közlekedését illetően. A francia prémium autógyártó ugyanis nem szeretett volna kimaradni a Pekingi Autószalon rivaldafényéből, ahol számtalan gyártó megragadta az alkalmat, hogy egy új villanymeghajtású modellről rántsa le a leplet – habár az esetek többségében kifejezetten a kínai piacot megcélozva -, ezért a korábbi kedvcsináló videójában ígértekhez hűen valóban bemutatott egy elektromos sportautót. A DS X E-TENSE azt hivatott prezentálni, hogy a gyártó munkatársainak elképzelése szerint hogyan nézhetnek ki az álomautók 2035-ben, mondani sem kell tehát, hogy a kocsi biztosan nem fog a gyártósoron kikötni, és nem csak azért, mert az álmodozásokkal túlságosan elfoglalva a DS eddig még egyetlen tisztán elektromos autót sem dobott piacra, hanem mert kis túlzással legalább három másik villanyautót lehetne fejleszteni abból az időből, pénzből, és energiából, ami a DS X E-TENSE lecsupaszításához, az utcára is kiengedhető változatra való átformálásához szükséges lenne.

Merthogy koncepció ide vagy oda, a DS valami igazán egyedit szeretett volna megosztani a világgal, ami tulajdonképpen sikerült is. Hogy tényleg ilyen szuperautókat fognak-e majd gyűjtögetni a gazdagok 2035 tájékán, azt senki sem tudhatja, a DS X E-TENSE formatervezése viszont biztosan nem hétköznapi. Ami igazán szokatlan a kocsin, az az aszimmetrikus elrendezés, ahol a vezetőülés felett egyáltalán nincs tető, míg a mellette lévő ülést egy üvegkupola fedi, és az autó orr-része elcsúszott oldalra. Mindkét pozíciónak sajátos szerepe van az örömteli utazás megteremtésében: ha éppen ember vezeti a járművet, akkor az alacsonyan elhelyezett, sokféleképpen beállítható vezetőülés a versenyautózás élményét adja, önvezető módra kapcsolva viszont az időjárás viszontagságaitól védett tágas kabinban, egy kényelmes masszázsfotelben élvezhetjük a körkilátást. A sirályszárny-ajtós sportkocsi egyébként háromüléses, az üvegkabinban ugyanis két ülés rejtőzik. Érdekes módon a kocsi mindkét villanymotorja az első kerekeket hajtja, utcai módban 400 kW (540 lóerős), verseny módban 1000 kW (1360 lóerős) teljesítménnyel. A teljesítmény-központú tanulmány kétségkívül látványos de gyakorlati haszna igencsak csekély – mindemellett a DS azt állítja, hogy az autó egy hamarosan bemutatásra kerülő film főszereplője lesz. Továbbá az is igen valószínű, hogy a DS X E-TENSE kínai bemutatója egy célzott marketingfogás az országban hirtelen megzuhanó eladásokra válaszolva.

Az igazi kérdés az, hogy az álmodozásból és a mutatós koncepciókból mikor sikerül a franciáknak a következő szintre lépniük, és tényleg piacra dobni egy villanyautót, már csak azért is, mert a DS állítólag a PSA Group zászlóhajója az elektromosítás terén. A napokban a DS elárult néhány információt az elekromobilitási stratégiáját illetően, melyben az egyik célkitűzés, hogy 2025-től minden új modell elektromos (plug-in hibrid, vagy tisztán villanyos) változatban is kapható lesz. Ehhez az első modell, a hibrid DS 7 Crossback E-TENSE 2019 őszén érkezik meg, és az első teljesen kibocsátásmentes DS is bemutatkozik a következő Párizsi Autószalonon.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.