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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A fiatalabb motorosok már elektromosra váltanának

elektromos motor

Elektromos robogókból egyre szélesebb a kínálat, a városi közlekedésre, esetleg ingázásra tökéletesen megfelelő kismotorok piacán is egyre élesedik a verseny, „valódi” motorkerékpárból azonban villanyhajtással egyelőre nem sokat találunk. A Harley Davidson LiveWire talán nem csak a legkomolyabb, szinte az egyetlen tisztán elektromos, teljes értékű túramotor. A Kawasaki néhány éve már tesztelt egy sportos villanymotort, de a legutóbbi hírek szerint nem kerül sorozatgyártásba. A Zero kínál még nagyobb teljesítményű elektromos motorokat, de ezek is inkább közlekedési eszközök, mint túramotorok.

Nem megy gyártásba a Kawasaki Endeavor

Az ember úgy gondolná, hogy ennek egyik oka az lehet, hogy a motorosok ereiben benzin folyik és az autósoknál is nehezebben fogadnák a fejlődésnek ezt az irányát. Egy az Egyesült Királyságban 673 motoros megkérdezésével elvégzett felmérés ennek a képnek némiképp ellent mond. Való igaz, hogy ebben a felmérésben sem különböztették meg egyértelműen a városi közlekedésre, futárkodásra ideális robogókat a hosszabb motorostúrákra is alkalmas motoroktól. Ettől függetlenül érdemes átfutni az eredményeket.

Az elkötelezett motorosok 46,7 százaléka mondta azt, hogy szívesen lenne elektromos motor tulajdonos, míg további 3,6% már jelenleg is az, így a megkérdezettek nagyobbik fele (50,3%) nyitott az újdonságra. Határozott nemet viszonylag kevesen, csak a megkérdezettek 20%-a mondott. Különösen érdekes mindez annak fényében, hogy 44% úgy véli, hogy a benzinnel működő motorkerékpárokat soha nem fogják betiltani.

8000 mérföld az elektromos Harley-Davidson LiveWire nyergében

Az új technológiára igent mondók körét érdemes korcsoportonként is megvizsgálni. A 25 évesnél fiatalabb motorosok 58%-a nyitott az elektromos motorokra, az idősebbek azonban kevésbé. Az 55-64 éves korosztályban már csak 41%, míg 65 év felett csupán 32% fontolgatja villanymotorral hajtott kétkerekű vásárlását.

A válaszadók 57,8%-ának döntését a villanymotor azonnal érkező nyomatéka pozitívan befolyásolta, 65,1%-uk azonban azt mondta, hogy egyelőre az egy töltéssel elérhető hatótáv tartja vissza a váltástól.

Így lehetnek versenyképesek az elektromos motorkerékpárok

Az elektromos motorok hatalmas, azonnal jelentkező nyomatéka a 25 év alatti fiatalok túlnyomó többségét (84,9%) elbűvölte, de erről a kérdésről az idősebbek többsége (52%) is pozitívan nyilatkozott. „Kipróbáltam egy Zerot. Életem legjobb motorja, pedig 40 éve motorozok” – mondta a felmérés egyik idősebb kitöltője.

A motorok esetében a kedvező üzemeltetési költség a felmérésben résztvevők véleménye szerint kevésbé fontos, mint autóknál, ugyanis mindössze 43,7% nyilatkozta azt, hogy gazdaságosabb villanymotorral hajtott motorkerékpárra vagy robogóra ülni.

CES 2020: újdonságokat mutatott be a NIU

A kisebb karbantartási igény már fontosabb szempont, ugyanis a felmérés kitöltőinek 88,6%-a saját maga szokta a járműve karbantartását végezni, és csak 11,4% viszi szervizbe azt. Ezért számukra komoly előnynek tűnik, hogy az időszakos karbantartás a szépítgetésre szorítódik, hiszen nincs olajcsere, olajszűrő-csere, levegőszűrő csere, gyújtógyertya csere, vezérlés csere, nincs sebességváltó, stb.

Talán meglepő, de a környezetvédelmet az összes válaszadó 38,3%-a fontosnak tartja, így a vásárlási döntésüket is befolyásolja, hogy elektromos jármű vásárlásával csökkenthetik a karbonlábnyomukat. Az idősebb korosztály ebben az esetben is maradibb gondolkodásúnak bizonyult. Az 55-64 éves korosztályban csak 33%, míg a 65 év feletti motorosoknak csak a negyede (25,3%) tartja fontosnak az alacsonyabb CO2 kibocsátást.

Elektromos retro motor Svédországból

A megkérdezettek között volt, aki úgy nyilatkozott, hogy akkor vált majd elektromos motorra, ha órákig tud motorozni utántöltés nélkül. Mások véleménye szerint a fő gond, hogy egyelőre még használtan is túlságosan drágák az elektromos motorkerékpárok. Természetesen olyan válaszadó is akadt, aki úgy véli, hogy a megszokott zaj és a vibráció nélkül nem létezhet motorozás. Ezzel szemben a felmérés egyik résztvevője jelenleg épp azon dolgozik, hogy a régi Royal Enfield Bullet motorját elektromosra építse át. Akadt olyan válaszadó is aki egyszerűen elkerülhetetlennek tartja, hogy a belátható jövőben kizárólag villanymotorral hajtott motorkerékpárokat vásárolhassunk.

A Triumph motorkerékpárgyár is halad a korral

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.