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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Szuper híreink vannak az európai Model 3-ra váróknak!

Ahogy közeledik a Tesla Model 3 európai premierje, úgy szaporodnak a pletykák és szivárognak a hivatalos információk. A mostani híreket valahova a kettő közé helyeznénk, mert úgy tűnik hiteles forrásból származnak, de nem hivatalos közleményről van szó.

Kezdődik a CCS upgrade

Nemrég beszámoltunk róla, hogy a Tesla hivatalosan is megerősítette a Model 3-al Európában a CCS Type 2 Combo csatlakozóra vált. Ez azt fogja jelenteni, hogy az autók immár nem csak a Superchargreken tölthetnek villámgyorsan, de a megannyi európai szolgáltató által telepített standard CCS DC töltőkkel is elboldogulnak.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Chademo-combo2-iec-type-2-connectors-side-by-side.jpg

CHAdeMO, CCS Type 2 Combo és hagyományos Type 2. Forrás: Wikipedia / Paul Sladen

A bejelentésben nem is ez volt igazán a meglepő, hanem az, hogy kiderült ennek az az ára, hogy a Model 3 nem fog tudni a hagyományos európai Tesla Supercharger csatlakozóról DC-t tölteni. A kaliforniai cég amerikai és európai csatlakozói eltérnek – itt az öreg kontinensen eddig fizikailag a Type 2 szabványt használták, amit úgy sikerült bekábelezniük, hogy külön kiegészítő csatlakozó nélkül alkalmasak voltak AC és DC töltésre is. Utóbbi azonban csak a Superchargereken, illetve CHAdeMO adapteren keresztül működött, a CCS szabványt nem támogatta. Most, hogy a Model 3 megkapja a Type 2 Combo csatlakozót és elérhető lesz a CCS szabvány szerinti villámtöltés, sajnos fel kellett adniuk a saját szabványukat, mert az autó  nem tud mit kezdeni az európai Superchargerekkel.

Balra az amerikai, középen a jelenlegi európai Type 2 kompatibilis, jobbra pedig a CCS Combo kompatibilis dugalj photoshoppolt látványterve. Forrás: Reddit / ChuqTas

A probléma megoldását 2 oldalról közelíti meg a cég: egyrészt felszerelik a Supercharger hálózat töltőoszlopait egy CCS szabványú csatlakozóval is, másrészt a Model S-hez és X-hez gyártanak egy külön megvásárolható CCS adaptert. Ez remek hír a két nagyobbik Tesla tulajdonosainak, hiszen a jövőben gyakorlatilag minden AC és DC töltő elérhető lesz számukra. A Model 3 viszont egycsapásra elvesztette a Tesla egyik legnagyobb előnyét, a Supercharger hálózatot, legalábbis addig, amíg a több mint 430 aktív helyszín 3600 töltőpontjának többségén el nem végzik a módosítást. 

A Tesla európai töltőhálózata 2018 végén. Forrás: Tesla

Ezért különösen jó hír amit a török Tesla klub egyik tagjától tudtunk meg, aki Hollandiában él. Belefutott az egyik Tesla szerviz mellett több CCS porttal átalakított Model 3-ba és az azokat tesztelő Tesla mérnökökbe. Mint tőlük megtudta, már most decemberben megkezdődik az európai hálózat átépítése. Kérdés, hogy mekkora munka lesz az egész hálózat frissítése és mennyi ideig tart majd? És ha jövőre jön a Supercharger V3 az ígért 200-250 kW töltési sebességgel, akkor lehet, hogy némelyik helyszín már eleve ezt kapja meg?

Érkeznek a légpárnák

És nem ez volt az egyedüli érdekesség amit megtudott emberünk a Tesla mérnökeitől.

Mint ismeretes a Model S és a Model X modelleket már egy ideje légrugókkal szereli a Tesla. A kényelmi szempontokon túl, a megoldás másik előnye a változtatható hasmagasság. Autópályán az aszfalthoz közelebb suhan az autó, így jobb a fogyasztás, rögösebb utakon viszont megemelhető a kocsi alja, így jobban bírja az útviszonyokat. Sőt, az „okos” légrugó arra is képes, hogy megtanulja ha egy bizonyos GPS koordinátán mindig megemeljük az autót, legközelebb magától így tesz.

A Model 3-on eddig azonban csak hagyományos rugók voltak és csak ígérték, hogy a jövőben elérhető lesz majd a légrugó. Amíg a típus gyártása nem stabilizálódott egy nyereséges szinten, addig nem akartak újabb opciókat, komplikációkat. Most viszont a Tesla mérnökök megerősítették, hogy az extrát az európai változat bevezetésével mutatják be. A fejlesztés már annyira előrehaladott állapotban van, hogy a tesztelésere használt európai 3-asokat a héten fogják utólag ellátni ezzel a megoldással, hogy így róják a teszt kilométereket.

Q1 2019

És végül, de nem utolsó sorban a mérnökök azt is megerősítették, hogy a legrégebbi foglalással rendelkező európai vásárlók már 2019 első negyedévében megkaphatják autóikat. A korábbi hírek kapcsán azt is várhatjuk, hogy hamarosan, még ebben a hónapban megnyitja a Tesla az európai vásárlók előtt az online konfigurátort és a jövő év első pár hetében megkezdődik a nekünk szánt autók gyártása.

Ha kedves olvasónk rendelkezik Model 3 előrendeléssel és megkapja azt a bizonyos várva várt emailt a Teslától, kérjük jelezze nekünk a Facebookos vagy Google csoportban, hogy megoszthassuk a hírt!

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.