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
auto
2024. 09. 09. hétfő

A Ford BlueCruise vezetéstámogató rendszerével már elengedhetjük a kormányt

A Ford vásárlói szabadon autózhatnak a BlueCruise kézhasználat nélküli vezetéstámogató technológiával Európa kijelölt autópályáin, köszönhetően az  Európai Bizottság jóváhagyásának.

fotó: Ford

Tizenöt európai országban összesen több mint 133.000 kilométernyi kijelölt útszakaszon engedélyezett a Ford BlueCruise kézhasználat nélküli vezetéstámogató technológia alkalmazása.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy miközben valaki Svédországból elautózik Olaszországba, közel 3000 kilométeren és több mint 25 órán keresztül vezethet úgy, hogy közben nem kell kormányoznia.

A BlueCruise rendszert az új Mustang Mach-E (2024-es évjáratú) modellek vásárlói használhatják a Blue Zone autópálya szakaszokkal rendelkező országokban, de a világ útjain már több mint 420.000 olyan Ford és Lincoln fut, amelyekben a BlueCruise működik, melyeket eddig mintegy 342 millió kilométernyi távon, összesen több mint 3,1 millió órán át vezettek kézhasználat nélkül a tulajdonosaik.

Azáltal, hogy a BlueCruise megkapta a megfelelő engedélyeket, és hogy az ezzel felszerelt új (2024-es évjáratú) Mustang Mach-E immár globálisan 20 országban kapható, ez a 2-es szintű, “hands-off, eyes-on” („engedd el, és csak figyelj”) jellegű, fejlett vezetéssegítő rendszer lett a legszélesebb körben elérhető ilyen technológia Európában.

Mindemellett (bizonyos piacokon) a korábbi évjáratú Mustang Mach-E tulajdonosai is aktiválhatják majd autójukban a BlueCruise rendszert egy szoftverfrissítéssel.

A technológiát 2023-ban vezették be Nagy-Britanniában, így kategóriájában a BlueCruise volt az Európában elsőként engedélyezett technológia, amely nagy sebesség mellett is valódi kézhasználat nélküli vezetést kínált. Spanyolországban a Ford az első autógyártóként kapott jóváhagyást a kézhasználat nélküli közúti közlekedés meghonosítására.

Az aktiválás után a BlueCruise az útra felfestett jelzések, a sebességhatárra figyelmeztető táblák és az állandóan változó forgalom folyamatos monitorozásával vezérli a kormányzást, a gyorsítást, a fékezést és a sávtartást, megfelelő követési távolságot tartva – és mindezt biztonságosan képes elvégezni nagy sebesség mellett is, de egy közlekedési dugóban akár állóra is fékezi az autót. A BlueCruise rendszert használó autósok a kijelölt Blue Zone autópálya útszakaszokon elengedhetik a kormánykereket, ha közben folyamatosan figyelik az utat.

A műszeregység alá egy kamerát építettek be, amely ellenőrizi a volán mögött ülő ember fejtartását és szemmozgását (még akkor is, ha napszemüveget visel), ellenőrizve, hogy a vezető figyelme nem kalandozik el.

A vásárlók 90 napon át ingyenesen próbálhatják ki a technológiát, hogy megtapasztalják, hogyan teszi a BlueCruise kellemesebbé és stresszmentesebbé a hosszú autóutakat vagy a nagyvárosi araszolgatást. A díjmentes próbaidőszak után a vásárlók éves, vagy havi előfizetést indíthatnak, ami bármikor lemondható vagy újraindítható. A havi előfizetéses megoldás lehetővé teszi a BlueCruise egyszerű aktiválását bármikor, ha a rendszerre éppen szükség van egy utazás során.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.