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
auto

Megépült az első európai gigagyár, ahol LFP akkumulátorok fognak készülni

üzlet
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

Európa fájdalmasan lemaradt Kína mögött a lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorok fejlesztése és gyártása terén, ezért örvendetes fejlemény, hogy a norvég Morrow Batteries megnyitotta kontinensünk első gigagyárát, amelyet kimondottan ennek az akkukémiának dedikáltak. A létesítmény éves termelési kapacitása jelenleg 1 GWh, és az egyre növekvő európai akkumulátoros energiatárolási piac ellátására törekszik.

Augusztus 16-án a norvég miniszterelnök, Jonas Gahr Store avatta fel az arendali gyárat, alig két évvel azután, hogy a Morrow megkezdte az építési munkálatokat, és négy évvel azután, hogy először mutatta be az üzem terveit.

Az első fázis. Kép: Morrow Batteries

A próbagyártás már megkezdődött, melynek során a vállalat továbbra is szorosan együttműködik partnereivel a gyártóberendezések finomhangolásában, hogy a következő hónapokban elérje a sorozatgyártáshoz szükséges minőségét. A Morrow várakozásai szerint a kereskedelmi termelés az év végén indulhat meg.

Tavaly november óta a Morrow több ezer LFP mintacellát gyártott le, illetve adott át a potenciális ügyfeleinek tesztelésre és validálásra. „A vállalat most már egy kereskedelmi szempontból életképes, alaposan tesztelt, versenyképes LFP terméket tud szállítani” – áll a Morrow közleményében.

A 2020-ban az Å Energy, az ABB, a Siemens és más partnerekből álló konzorcium által alapított Morrow a prizmatikus LFP akkumulátorcellákra specializálódott, és az energiatárolási piacra összpontosít, amelynek alkalmazásai a mérőóra mögötti megoldásoktól a nagyobb hálózati méretű projektekig terjednek, a jövőben azonban a mobilitási megoldások piacára is belépne.

Hosszú távon a Morrow a következő generációs lítium-nikkel-mangán-oxid (LNMO) akkumulátorok fejlesztésére törekszik, melyek egy olyan katódtechnológián alapulnak, amely „kiküszöböli a kobalt felhasználását, csökkenti a nikkel és a lítium mennyiségét, miközben maximalizálja a tiszta és bőségesen rendelkezésre álló mangánt.

Az arendali akkumulátorgyár mintegy 150 embert fog foglalkoztatni. A Morrow célja, hogy 2028-ra 43 GWh-ra növelje éves termelési kapacitását a telephelyen, három további, egyenként 14 GWh kapacitású üzemegységgel bővítve azt.

A Morrow természetesen nem az egyetlen európai cég, amely LFP kémiájú cellákat gyárt, az ElevenEs szabadkai gyárának termelési kapacitása a jövő év végére érheti el az 1 GWh-t. Erről a beruházásról az alábbi cikkünkben számoltunk be.

Európa egyik legnagyobb LFP-s akkumulátorgyára épült fel kőhajításnyira a magyar határtól

Címlapkép: Morrow Batteries

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.