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
auto
2024. 10. 16. szerda

Európába érkeztek a lapát nélküli, tetőre szerelhető szélturbinák

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

A nap- és a szélenergia jól kiegészítik egymást, hiszen az egyik nyáron, a másik pedig inkább télen áll nagyobb mértékben rendelkezésre, ezért a két technológiát kombináló hibrid erőművek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Lakott területeken, vagy azok közvetlen közelében azonban nehezen megvalósítható ez a módszer, mivel a szélturbinák nagyok, zajosak és zavaró a látványuk.

Egyre több cég dolgozik azonban olyan megoldásokon, amelyek igyekeznek kiküszöbölni ezeket a hátrányokat. Az egyikük, az amerikai Aeromine Technologies olyan lapátok nélküli, „mozdulatlan” szélturbinákat fejlesztett, amelyek nagyobb épületek, például lakótömbök, áruházak, gyárak vagy raktárak tetejére telepíthetőek.

Az 5 kW-os névleges kapacitású egységek függőleges szárnyprofilokkal rendelkeznek, ezek a közöttük áthaladó szél segítségével egy alacsony légnyomású zónát hoznak létre, amely levegőt szív át a berendezés alsó részén elhelyezett (rejtett) légcsavaron keresztül. Mivel a légáramlás egy szűk területre koncentrálódik, így kisebb lapátokra van szükség, mint egy szabadon álló turbina esetében.

Ez a megoldás minimálisra csökkenti a zajt és a rezgéseket, jóval kevésbé zavaró a környezet számára, és kevésbé veszélyes a madárvilágra. Emellett a berendezés rendkívül tartós, újrahasznosítható anyagokból készül.

Az alig 5 m2-es egység jóval kevesebb helyet igényel, mint egy azonos kapacitású napelemes rendszer, és éjjel-nappal képes energiát termelni, amíg fúj a szél. De a két technológia természetesen kombinálható egymással akár ugyanazon a tetőfelületen is.

A nagy, központosított szárazföldi és tengeri szélerőművekkel ellentétben a helytakarékos rendszereket – az uralkodó szélirányt figyelembe véve – az épületekre szerelik, így az energia közelebb kerül oda, ahol szükség van rá, és csökken a drága átviteli infrastruktúra szükségessége.

Egy tipikus telepítés során 10 vagy több egységet is összekapcsolhatnak, így akár 50 kW termelőkapacitással is bővülhet egy megfelelő méretű tető. Egy ilyen 50 kW-os rendszer villamosenergia-termelése persze nagymértékben függ a körülményektől.

Az Aeromine szerint egy 10 egységből álló rendszer 5 méter magasan lévő tetőn 4,5 méter/másodperc átlagos éves szélsebesség mellett évente körülbelül 20.000 kWh áramot termelne, de ugyanez a rendszer 15 méteres magasságban, 6 méter/másodperc átlagos szélsebesség mellett már akár 100.000 kWh áramot is elő tud állítani éves szinten. Az átlagos szélsebesség mindkét esetben 50 méteres magasságra vonatkozik, a legtöbb széltérkép ugyanis ezt az értéket adja meg.

Az Aeromine első turbinája már Európába is megérkezett, melyet az oxfordi Mini-gyár épületének tetején üzemelték be szeptemberben.

Az egységet úgy tervezték, hogy kiegészítse a MINI Plant Oxford meglévő, a telephelyen található épületeken elhelyezett napelemes rendszereit. A karosszériaüzemen installált naperőmű már tíz éve működik, és amikor telepítették, az Egyesült Királyság egyik legnagyobb tetőre szerelt fotovoltaikus rendszere volt, több mint 11.000 panellel, amelyek öt futballpálya méretű területet fednek le.

Kép: BMW Group

A napelemek azonban az esti órákban és télen, amikor a szélviszonyok gyakran a legkedvezőbbek, kevésbé használhatóak – ez lehetőséget nyújt az Aeromine turbinájának, hogy beszálljon és folytassa a megújuló energia termelését.

Ez a kísérlet egy kicsi, de izgalmas projekt a BMW Group számára, és kiegészíti azt a megközelítésünket, hogy megújuló energiát vásárolunk az országos hálózatból” – mondta Urs Sambale, a Real Estate Europe regionális fenntarthatósági irányítója. „Alig várjuk, hogy lássuk, milyen lehetőségeket rejt magában a tiszta szélenergia előállítása a BMW Group telephelyein.

 

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.