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
auto
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

Az államilag támogatott autókat nem lehet csak úgy simán eladni, egy bizonyos ideig kötelező megtartani, különben vissza kell fizetni a támogatást – és ez jól van így.

De nehogy azt hidd, hogy amikor letelt az idő, automatikusan történik minden.

Ne várj a sült galambra

Olvasóink tudják, hogy az autómat 2021-ben, az akkori lakossági állami támogatás segítségével vettem. Benne voltam abban a nagyjából 1200 szerencsésben, akik elég kitartóan püfölték a percek alatt elhullott állami informatikai rendszer még félig meleg tetemét és le tudták adni pályázati anyagukat.

Botrányba fulladt a villanyautós pályázat

Ezeket az autókat a támogatás fejében három évig nem, vagy csak az állami segítség arányos részének visszafizetésével lehet eladni. Ez teljesen korrekt, nyilván nem az volt a pályázat célja, hogy a nyerészkedőket támogassa.

Időközben az egész adminisztrációt bonyolító állami cég is változott, már nem az IFKA, hanem a HUMDA kezeli az egykori pályázatokat. Nekik kellett leadni az éves jelentéseket, amelyekben az ember beszámolt a tapasztalatokról, fogyasztásról, megtett kilométerekről.

Mivel mindent digitálisan kellett az évek alatt feltölteni és a következő aktuális beszámoló űrlapját mindig automatikusan legenerálta a rendszer, egy halvány remény élt bennem, hogy az utolsó 2024 november eleji beszámolóm után valamikor, pár napon vagy héten belül egyszer csak magától előállít a rendszer egy elbocsátó szép üzenetet.

De ne őrüljünk meg, ilyen sci-fi nem történt.

Az autót nem árulom, az idő nem sürgetett, gondoltam kivárom mi lesz, de nem akartam elvarratlan szálakat, gondoltam legyen minden rendben, ne akkor kelljen kapkodni, amikor épp jönne a vevő pár év múlva. Ezért februárban írtam a HUMDÁ-nak, kérve a segítségük a szükséges adminisztrációban.

Innen is köszönöm a gyors munkát a HUMDA munkatársainak, ugyanis négy munkanapon belül egy emailben megkaptam minden szükséges dokumentációt. Hogy automatizmus nincs, arról nem az ügyintézők tehetnek, de arról, hogy gyorsan és hibátlanul mindent elintéztek, arról már igen – még egyszer köszi.

Az emailhez csatoltak két, digitálisan aláírt PDF fájlt. Ennek még jelentősége lesz. Az egyik egy záró jegyzőkönyv volt, amellyel hivatalosan is igazolták, hogy mindennek eleget tettem és lezárult a támogatási időszak. A másik pedig egy engedély az elidegenítési tilalom törlésére. Az emailben hangsúlyozták, hogy postán nem kapok semmit, a digitális fájlok lesznek csak.

Fizethetsz, ha eladod a támogatott villanyautót!

A digitális Magyarország realitásai

Mivel a támogatott autókat három évig meg kell tartani, elidegenítési tilalom van bejegyezve rájuk, amely a törzskönyvre is rákerül. Ezt a kormányablak tudja törölni.

Digitálisan aláírt fájlokat kaptam, amelyek nyomtatva általában nem érvényesek, hiszen így pont a lényeg, az eredetiségük igazolása nem lehetséges, ezért első utam az elektronikus ügyintézéshez vezetett. Akárhogy kerestem azonban a töredezett, több különböző felületen élő állami rendszerekben – kormányablak.hu, magyarország.hu és minden egyéb, amit kidobott a Google – nem találtam lehetőséget az ügyintézés digitális elindítására.

Felmerült bennem, hogy választok valami hasonló ügyet a kormányablak lehetőségei közül, mondjuk azt, hogy elveszett törzskönyvet szeretnék pótolni, de féltem, ez további bonyodalmakat okozhat később, ezért végül felhívtam az ügyfélszolgálatot. Itt elmondták, hogy ilyet bizony csak személyesen lehet intézni. Amikor visszakérdeztem, hogy de akkor mégis hogyan fogom az ügyintézőnek átadni a digitálisan aláírt PDF-et,

azt a választ kaptam, hogy vigyem be magammal kinyomtatva, és mutassam meg az eredetit a mobilomon. Ehh, ez nagyon szabályosnak és biztonságosnak tűnik, de valahogy nem lepődtem meg rajta, itt élek több, mint négy évtizede.

Végül pár héttel későbbre sikerült is időpontot foglalnom, beizzítottam a tintasugaras nyomtatót és a megfelelő napon elballagtam a kormányablakhoz.

Egy picit aggódtam, hogy vajon mennyire gyakori az ilyen kérés, de különböző más okai is lehetnek az ilyen elidegenítési tilalomnak, úgyhogy a rutinos ügyintéző nem jött zavarba a kéréstől. Attól már annál inkább, hogy nálam volt az eredeti törzskönyv, mert mint kiderült, ezt nem kaphattam volna meg, amíg nem törlik a tilalmat róla.

Lekerült a matrica.

Most egy pillanatra tegyük félre annak az abszurditását, hogy az autó értékének 90 százalékát kicsengető tulajdonos nem kaphat törzskönyvet, annak a 10 százalékot belerakó félnél kellene lennie. Mégis mit tudnék csinálni egy olyan törzskönyvvel, amelyen lézerrel rajta van, hogy az államnak van elidegenítési joga rajta? Melyik kormányablak írná át új tulajdonosra így az autót?

De azért az több, mint elgondolkodtató, hogy három évig nem kereste senki se rajtam, se a Teslán a törzskönyvet, nem kaptam levelet, hogy küldjem el a HUMDÁ-nak.

Jó tanács egyébként, hogy vigyük magunkkal a forgalmit is. Amióta nem kell felmutatni a rendőrnek, nem igazán hordom magamnál, de állítólag néha ide is belekerül az elidegenítési tilalom és ilyenkor azt is cserélni kell. Mint kiderült, az enyémben nem volt semmi, de be kellett mutatnom.

A következő „ajjaj” a pult mögül – ez mindig rosszat jelent – amiatt volt, mert mint kiderült, az állami rendszerben olyan státuszban volt a törzskönyvem, mintha most adnák ki először. Valószínűleg ez összefügg azzal, hogy nem kaphattam volna meg, de ez most azt jelentette, hogy módosítani nem lehetett, csak újat kérhettem, ami többe került. De nem ez a 6000 forint visz sírba, ez nem is érdekelt.

Az viszont igen, hogy ettől még meg tudjuk-e oldani a problémát. Ekkor már két ügyintéző foglalkozott velem, próbálták együtt kitalálni, mi legyen, de végül sikerült továbblépni a rendszerben.

Elővettem a házilag kinyomtatott és így már nem annyira hiteles engedélyemet is, amit átvettek. Kérdeztem ez most akkor így hogy van, mire az volt a válasz, hogy sajnos nem tudnak mit tenni, ők semmilyen rendszerben nem látják ezeket a digitálisan aláírt dokumentumokat, ha van is ilyen, nekik nincs hozzáférésük, az emailt viszont nem kell továbbítanom, azzal nem tud mit kezdeni, elég az A4-es lap is.

Remélem senkit nem keverek bajba, egy lehetetlen helyzetet kellett megoldania kreatívan az ügyintézőknek – nekik is köszönöm a segítséget.

Ezután már minden simán ment, egy jó hét múlva felhívtak, hogy megjött az új törzskönyv, mehetek érte.

Ekkor még hátra volt a történet legrázósabb része, leszedtem a hátsó szélvédőről az állami matricát, ami meglepetésre könnyen lejött és nem tépte le a fűtőszálakat sem. Mondjuk az üvegen még mindig jobb helyen volt, mintha a fényezésen hagyott volna nyomot.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.