Berlin fedél alatt

Nemrég számoltunk be róla, hogy a Tesla német gyárában jövő nyártól készülő új Model Y kapcsán az amerikai anyavállalat megkezdte az új konstrukciójú autók prototípusának kis szériás gyártását. Mivel már régen foglalkoztunk ezzel, nézzük meg gyorsan, hol is tart a berlini üzem építése.

Gyorsabb, mint Sanghaj

A német építkezés első üteme alapvetően jól halad – egyesek szerint gyorsabban folyik a munka, mint anno a 11 hónap alatt elkészülő sanghaji első fázis esetében. Elon Musk 2019 novemberében jelentette be a gyár építését, és idén februárban megkezdték a terület megtisztítását is. A tereprendezés után 2020 júniusában indult meg az építkezés.

A munkálatok elején nem ment minden teljesen simán – előbb a környezetvédők aggódtak az élővilágért, később a lakosság tiltakozott az üzem tervezett vízfelhasználása miatt, de végül sikerült lenyugtatni a kedélyeket.

A Tesla például módosított a terveken, és így már sokkal kevesebb vizet fognak vételezni – feltehetően az új, ultramodern festőüzem, és a szárazelektródás technológiájú 4680-as aksi cellák okán.

Giga Berlin, 2020 December közepén. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Mostanra a legtöbb épület már tető alá került – bár a földszint betonpadlóját még nem mindenhol öntötték ki. Így viszont a tél beállta ellenére folyhatnak a belső munkák, és megkezdődhet a gépsorok telepítése is.

A festőüzemhez szükséges engedélyeket nemrég kapta meg a cég, és itt már nagyban folyik a munka az olasz-japán beszállító zéró kibocsátású gyártósorának szerelése kapcsán. Egyébként végleges építési engedélye még mindig nincsen a gyárnak, a hatóságok hónapról hónapra, egyesével adják ki az ideiglenes engedélyeket a különböző munkafázisokra.

A következő megálló a Giga Berlin, a vágányok mellett kérjük vigyázzanak. Itt lesz a tehervonatok fogadóállomása. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A gyár területének keleti szélén egy régi ipari vasútvonal húzódik, amit már most az építkezéshez is használ a Tesla. Már épül a vasútállomás is, ami a nyersanyagokat és kész autókat szállító tehervonatok fogadásához kell.

Drive Unit – itt készül majd a motor és az inverter. Ez az épület a többitől távol áll, valószínűleg az összes következő fázis, a majdani többi berlini gyártású típus is innen kapja a hajtásláncot. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A drive unit, azaz hajtómű (motor, inverter)-csarnok már gyakorlatilag készen is van, és a karosszériaüzem is jól halad.

Drive Unit épület szemből. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A prés-öntő gépekből 8 darabot kap Berlin, amelyek 4-4 felállásban egymással szemben helyezkednek majd el. Ezeken készül majd a Model Y eleje és hátulja. Egy-egy ilyen gép napi 1000 öntvény készítésére is alkalmas, így ez biztosan nem lesz majd szűk keresztmetszet.

Az öntő-prés gépek alapjai – 4-4 van egymással szemben. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A végszerelő sor főépülete már gyakorlatilag szerkezetkész, de úgy néz ki, oldalról még bővítik, és valaminek hatalmas nagy alapokat ásnak.

Itt lesz a végszerelő-sor, ahol a vázba bekerülnek a berendezések, kábelek, a kárpitok, az ülések és a műszerfal . Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Egy helyi munkaerő-közvetítő nemrég arról nyilatkozott a német lapoknak, hogy eddig 2000 munkást vettek fel a fél év múlva startoló gyárba, és még 5000 üres hely van. Különösebb képzettség nélkül havi bruttó 2700 eurónál indulnak a bérek, de a szakképzett munkaerő már 3500-nál kezd – ez állítólag remek ajánlat a helyi viszonyokhoz képest. Jelenleg még 100 nyitott mérnöki pozíció is van az üzemben.

A második ütem kapcsán ismét volt egy kis kalamajka, mert egy német természetvédelmi csoport a papíripari faültetvény területén feltételezetten telelő kígyók miatt leállíttatta a munkálatokat. Nem kellett sokáig várni azonban a fellebbviteli bíróság döntésére, amely kimondta, hogy egyrészt nem tudták bizonyítani, hogy ténylegesen vannak ott kígyók, másrészt ezek élőterülete nagyrészt a gyár területén kívül esik, harmadrészt pedig ez nem egy erdő, hanem ültetvény, és hivatalosan ipari zóna. Így a munkálatok egy-két napos szünet után folytatódtak is.

A bíróság döntése felettébb érdekes, mert mi innen távolról is elég sok kígyót látunk tekeregni a Tesla német projektje körül.

Már tisztítják a terepet a második fázishoz. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: The Wolfpack Berlin / Youtube

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.