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 Nemrég számoltunk be róla, hogy a Tesla német gyárában jövő nyártól készülő új Model Y kapcsán az amerikai anyavállalat megkezdte az új konstrukciójú autók prototípusának kis szériás gyártását. Mivel már régen foglalkoztunk ezzel, nézzük meg gyorsan, hol is tart a berlini üzem építése. Hétfőn 17 különleges prototípus készült a Teslánál Gyorsabb, mint Sanghaj A német építkezés első üteme alapvetően jól halad – egyesek szerint gyorsabban folyik a munka, mint anno a 11 hónap alatt elkészülő sanghaji első fázis esetében. Elon Musk 2019 novemberében jelentette be a gyár építését, és idén februárban megkezdték a terület megtisztítását is. A tereprendezés után 2020 júniusában indult meg az építkezés. Berlin mellett épül a Tesla európai gyára A munkálatok elején nem ment minden teljesen simán – előbb a környezetvédők aggódtak az élővilágért, később a lakosság tiltakozott az üzem tervezett vízfelhasználása miatt, de végül sikerült lenyugtatni a kedélyeket. Rengeteg új anyag érkezett a Tesla berlini gigagyáráról A Tesla például módosított a terveken, és így már sokkal kevesebb vizet fognak vételezni – feltehetően az új, ultramodern festőüzem, és a szárazelektródás technológiájú 4680-as aksi cellák okán. Giga Berlin, 2020 December közepén. Forrás: Tobias Lindh / Youtube Mostanra a legtöbb épület már tető alá került – bár a földszint betonpadlóját még nem mindenhol öntötték ki. Így viszont a tél beállta ellenére folyhatnak a belső munkák, és megkezdődhet a gépsorok telepítése is. Megérkeztek az első gyártósorok a Giga Berlinbe A festőüzemhez szükséges engedélyeket nemrég kapta meg a cég, és itt már nagyban folyik a munka az olasz-japán beszállító zéró kibocsátású gyártósorának szerelése kapcsán. Egyébként végleges építési engedélye még mindig nincsen a gyárnak, a hatóságok hónapról hónapra, egyesével adják ki az ideiglenes engedélyeket a különböző munkafázisokra. A következő megálló a Giga Berlin, a vágányok mellett kérjük vigyázzanak. Itt lesz a tehervonatok fogadóállomása. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube A gyár területének keleti szélén egy régi ipari vasútvonal húzódik, amit már most az építkezéshez is használ a Tesla. Már épül a vasútállomás is, ami a nyersanyagokat és kész autókat szállító tehervonatok fogadásához kell. Drive Unit – itt készül majd a motor és az inverter. Ez az épület a többitől távol áll, valószínűleg az összes következő fázis, a majdani többi berlini gyártású típus is innen kapja a hajtásláncot. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube A drive unit, azaz hajtómű (motor, inverter)-csarnok már gyakorlatilag készen is van, és a karosszériaüzem is jól halad. Drive Unit épület szemből. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube A prés-öntő gépekből 8 darabot kap Berlin, amelyek 4-4 felállásban egymással szemben helyezkednek majd el. Ezeken készül majd a Model Y eleje és hátulja. Egy-egy ilyen gép napi 1000 öntvény készítésére is alkalmas, így ez biztosan nem lesz majd szűk keresztmetszet. Az öntő-prés gépek alapjai – 4-4 van egymással szemben. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube A végszerelő sor főépülete már gyakorlatilag szerkezetkész, de úgy néz ki, oldalról még bővítik, és valaminek hatalmas nagy alapokat ásnak. Itt lesz a végszerelő-sor, ahol a vázba bekerülnek a berendezések, kábelek, a kárpitok, az ülések és a műszerfal . Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube Egy helyi munkaerő-közvetítő nemrég arról nyilatkozott a német lapoknak, hogy eddig 2000 munkást vettek fel a fél év múlva startoló gyárba, és még 5000 üres hely van. Különösebb képzettség nélkül havi bruttó 2700 eurónál indulnak a bérek, de a szakképzett munkaerő már 3500-nál kezd – ez állítólag remek ajánlat a helyi viszonyokhoz képest. Jelenleg még 100 nyitott mérnöki pozíció is van az üzemben. A második ütem kapcsán ismét volt egy kis kalamajka, mert egy német természetvédelmi csoport a papíripari faültetvény területén feltételezetten telelő kígyók miatt leállíttatta a munkálatokat. Nem kellett sokáig várni azonban a fellebbviteli bíróság döntésére, amely kimondta, hogy egyrészt nem tudták bizonyítani, hogy ténylegesen vannak ott kígyók, másrészt ezek élőterülete nagyrészt a gyár területén kívül esik, harmadrészt pedig ez nem egy erdő, hanem ültetvény, és hivatalosan ipari zóna. Így a munkálatok egy-két napos szünet után folytatódtak is. A bíróság döntése felettébb érdekes, mert mi innen távolról is elég sok kígyót látunk tekeregni a Tesla német projektje körül. Már tisztítják a terepet a második fázishoz. Giga Berlin, 2020 December. Forrás: The Wolfpack Berlin / Youtube PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0yMDI1LTA2LTA0LTA2LTE4LWlnLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLTIwMjUtMDYtMDQtMDYtMTgtaWcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!